1515
Annons

Skistar: Färre gäster än normalt i påsk

I förra veckan gjorde Skistar det möjligt att boka om sina skidsemestrar. Redan nu syns tydliga effekter.

”Vi ser direkt att det innebär betydligt färre gäster än normalt under påsken”, säger Linda Morell, presschef på liftanläggningsföretaget.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Att svenska skidanläggningar håller öppet under påsk har fått kritik. Från sjukvården i de berörda regionerna fruktar man en stor ökning av smittade i covid-19.

I fredags meddelade Skistar SKIS B +4,74% Dagens utveckling , som driver skidanläggningar i Åre, Sälen och Vemdalen, att bolaget låter sina gäster avboka sina resor för att kunna använda bokningsvärdet som betalning på kommande köp hos Skistar. 

Skistar vill inte uppge hur många som har utnyttjat möjligheten till avbokning men konstaterar att färre än normalt kommer att besöka Åre, Sälen och Vemdalen i påsk.

”Vi följer nu noga hur bokningsvolymen påverkas av våra extrainsatta ombokningsvillkor. Vi ser direkt att det innebär betydligt färre gäster än normalt under påsken”, säger Linda Morell, presschef på Skistar.

Romme Alpin i Borlänge och Galtis i Arjeplog är två skidanläggningar som valt att stänga på grund av coronaviruset.


Innehåll från Ikano BostadAnnons

”Vi ser ju att det ger resultat”

Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.
Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.

De satsade på samhällsprojekt i sina bostadsområden.

Resultatet: Fler ungdomar i arbete, tryggare boende – och ökad lönsamhet.

– Allt går hand i hand, du måste ha alla pusselbitar för en fungerande helhet, säger Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.

Därför satsar Ikano Bostad långsiktigt 

82 procent. Så många av de boende i Hagsätra i södra Stockholm är nöjda i bostadsområdet, enligt Ikanos Bostads serviceindex. Detta i ett område som tidigare präglats av sociala problem.

– Förra årets siffror var de högsta någonsin och nu slår vi det, vilket förstås känns fantastiskt! De boende känner sig mer trygga i området för varje år som går, berättar Christian Mariager.

Hemligheten bakom framgången stavas tydliga satsningar från bostadsaktören – där det tydligaste exemplet är Ikano Akademin. Ungdomarna får en tidsbegränsad anställning inom fastighet- och trädgårdsskötsel, där målet är att de ska vidare i arbetslivet eller till studier (se faktaruta).

– Många saknade nätverk och kontakter, ibland var bristfälligt språk och låg utbildningsnivå en faktor. Det leder till en passivitet och utanförskap. Vi såg utmaningen, men också en möjlighet att skapa förutsättningar för att ta makten över sin egen framtid.

Långsiktighet bakom framgången

Sedan starten 2014 har 84 ungdomar deltagit i Ikano Akademin, av dessa har 81 gått till arbete eller studier – och för Ikano Bostad har verksamheten blivit en god affär. Mariager pekar på två områden där satsningen gett extra effekt ur företagets horisont.

– Ser vi på skadegörelsen är det en påtaglig skillnad, den är minimal numera. Sedan utför Ikano Akademin tjänster som vi tidigare köpt in, det är en naturlig del av verksamheten och ekonomiskt är det inte en ökad kostnad.

Han lyfter även fram långsiktigheten som en framgångsfaktor – vilket var viktigt att falla tillbaka på i början när Ikano Akademin inte riktigt ville lyfta:

– De första åren var det inte lönsamt och lite skakigt. Det fanns funderingar om detta var rätt väg, men vi trodde på idén och vågade vara uthålliga. Över tid har vi fått kvitto på att det var rätt.

Om vi vänder på det, vad tror du skulle hända om Ikano Akademin lades ner?

– I det korta perspektivet inte så mycket, många har ju lyckats ta makten över sin framtid. Men över tid skulle känslan av maktlöshet breda ut sig hos nästa generation och samma typ av problem komma tillbaka. Därför är det så viktigt att man inte gör en isolerad insats, Ikano Akademin har inget slut utan är en del av affärsmodellen.

Bra för de boende – och Ikano Bostad

Affärsmässigheten i Ikano Akademin ger inte bara minskad skadegörelse eller mer lönsamhet i form av minskade kostnader för olika typer av tjänster, påpekar Mariager:

– Är det tryggt och trivsamt blir det mer attraktivt att bo där, det skapar betalningsvilja och det skapar värden för oss som fastighetsägare. Är det bra för de boende är det bra för Ikano Bostad. Det attraherar också nya medarbetare, säger han och återkommer till siffrorna i serviceindex:

– Hade inte effekterna synts i våra KPI:er så är det klart att man kunnat ifrågasätta satsningen, men vi ser ju att det ger resultat.

Christian Mariager understryker att Ikano Bostad inte ensamt vänt trenden i Hagsätra. Ett tätt samarbete mellan skola, kommun, myndigheter och föreningsliv krävs också – men att Ikano Akademins verksamhet drivs av företaget skickar en tydlig signal:

– Alla deltagare vet att det är Ikano Bostad som betalar, det är inget tillfälligt projekt utan de förstår att vi satsar på just dom. Det blir mer greppbart när ett företag av egen fri vilja satsar på något som gör nytta för alla.

Så arbetar Ikano Bostad med trygga områden 

 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?