1515

Skistar drar ned på investeringarna

Skidturismbolaget Skistar planerar för att minska investeringarna med 65 miljoner kronor under skidsäsongen 2018/2019 jämfört med hur planerna såg ut för ett år sedan. Under 2018/2019 planeras investeringar om 308 miljoner kronor jämfört med 373 miljoner kronor för ett år sedan.

Om medlen som frigörs från minskade investeringar i stället skulle användas till att höja utdelningen skulle det motsvara en utdelningshöjning om 1:66 kronor per aktie.

I samband med bokslutet för 2016/2017 höjde Skistar SKIS B +0,85% Dagens utveckling utdelningen till 5:50 kronor per aktie från tidigare 4:50 kronor per aktie.

Är den minskade investeringstakten ett sätt att möjliggöra en höjning av utdelningen?

"Nej det vill jag absolut inte påstå utan det kommer som en senare fråga. Det här är absolut inte någon uttalad ambition att höja utdelningen på det här sättet. Vi ska först summera den här säsongen vi har framför oss", säger Skistars vd Mats Årjes till Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt Skistars utdelningspolicy ska årligen minst 50 procent av resultat efter skatt avsättas till utdelning.

Graf: Skistars utdelning

image

Under det senast avslutade räkenskapsåret 2016/2017 summerade Skistars kassaflöde från den löpande verksamheten till 629 miljoner kronor (521). Utbetald utdelning uppgick då till -176 miljoner kronor (-157).

Fjolårets största investering innefattade bygget av en ny gondol i Eichenhof-området i St Johann, Österrike, där Skistar köpte in sig som majoritetsägare med 68 procent av aktierna under 2016. Satsningen på gondolliftprojektet i St Johann uppgick till 174 miljoner kronor.

"Det största som har hänt St Johann är faktiskt också den största investeringen som vi redovisar i år. Det är byggnation av två nya liftar, en gondol och sexstolslift. Den sista blev godkänd häromdagen och de är i full sving nu och opererar", säger Mats Årjes.

Förutom liftarna innefattar investeringarna i St Johann även en vattendamm samt utveckling av snösystem.

Ligger det stora investeringar i St Johann framöver också?

"Nej. Med de här två liftarna blir det mer frågan om reinvesteringar. Det finns tankar på utbyte av någon äldre lift, men det ligger något år framåt i tiden. Nu ska vi försöka växa i kostymen för de här två moderna liftarna", säger Mats Årjes.

Är ni nöjda med utvecklingen i St Johann så här långt?

"Det är alldeles för tidigt att säga. Det var en positiv utveckling första säsongen, men vi har påverkat fantastiskt lite. Jag har sagt hela tiden att vi kommer att behöva 3-5 år innan vi kan utvärdera St Johann för det tar den tiden att försöka påverka på något sätt", säger Mats Årjes.

Kommer Skistar att vara intresserade av att investera mer i Alperna?

"Jag säger samma sak internt som jag säger externt. Det är beroende på vår egen förmåga att prestera bra resultat där. Gör vi bra ifrån oss kommer de affärerna till oss per automatik tror jag. Klarar vi inte av att förändra bilden av en österrikisk destination med storlek som St Johann då får man ta det utifrån det", säger Mats Årjes.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?