ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Skistar: Därför höjer vi priserna på liftkort

  • Foto: Gorm Kallestad/TT

Konkurrens och efterfrågan motiverar att prishöjningen på liftkort i Sälen grovt sett fördubblas gentemot föregående säsong, säger bolaget.

Skidturismbolaget Skistar presenterade för cirka en vecka sedan de nya liftkortspriserna inför säsongen 2017/2018 där priset för liftkort för vuxen en vecka i Sälen under högsäsong ökat med 8,4 procent. För samma vecka under lågsäsong är prishöjningen 2,2 procent.

"Skipass under lovperioderna, där vi har absolut störst efterfrågan, har vi höjt mer. Samtidigt har vi infört en mindre ökning för perioderna mellan skolloven", sade Skistars pr-chef Linda Morell till Nyhetsbyrån Direkt. "Nu har vi infört fler säsongsvarianter och det är egentligen en anpassning till en mer internationell standard".

Tre faktorer som Skistar tar i beaktande vid sin prissättning är konkurrenssituation, marknad och efterfrågan.

"När man tittar på prissättning värderar vi mycket mer konkurrenssituation, marknad och efterfrågan. Det baseras i att vi också har gjort en säsongsvariation av priserna. Kostnaderna är en del, men det är också en del andra nyckelfaktorer när vi faktiskt gör den årliga prisjusteringen", sade Linda Morell.

Enligt statistik från branschorganisationen Slao (Svenska skidanläggningars organisation) hade Skistar för säsongen 2015/2016 en marknadsandel på 50,2 procent i Sverige sett till liftkortsomsättningen.

Med cirka 3,5 miljoner skiddagar i Sverige 2015/2016 hade Skistars svenska skidorter knappt 39 procent av alla 9 miljoner skiddagar under säsongen.

Att de höjda arbetsgivaravgifter för unga, som höjdes till 31,42 procent från tidigare 25,46 procent den 1 juni 2016, skulle ha fått något större fokus inför prissättningen av liftkort 2017/2018 avfärdas.

"Nej det skulle jag säga påverkar mindre. Däremot har vi precis som alla andra bolag löneökningar", säger Linda Morell och tillägger "det ligger väl mellan 2-3 procent om man tittar på Norge och Sverige, men det är ett faktum som alla företag lever med".

Skistar uppger att de kan se tillbaka på en framgångsrik vintersäsong i den senaste förvärvade skidorten St Johann in Tirol i Österrike. Förra årets investeringar uppges redan ha fått "en mycket positiv effekt".

"Med St Johann har vi hittat en mycket bra skidort att etablera Skistar i Alperna. Investeringen kommer att öka erbjudandet mot familjer, nybörjare och medelgoda skidåkare som vill njuta av skidåkning omgivna av en underbar panorama av Alperna", sade Skistars vd Mats Årjes i ett pressmeddelande.

Skistar kommer att påbörja det preliminära arbetet med kontruktionen av gondolen i Eichenhof vid St Johann den 19 juni. Investeringen har kvantifierats till 17 miljoner euro, motsvarande drygt 165 miljoner kronor.

Skistar har i år även tittat på en harmonisering av provisionerna vid logiförmedligen mellan de olika destinationerna. Enligt uppgifter till Nyhetsbyrån Direkt ska nya förmedlingsavtal i Vemdalen ha inneburit en ökad provision till 29 procent från tidigare 25 procent, vilket då är ett resultat av detta arbete. Som jämförelse ska förmedlingsprovisionen i Åre ligga på 30 procent.

I Nyhetsbyrån Direkts prisundersökning av liftkortspriserna sticker St Johann ut med väsentligt lägre höjningar än på de nordiska skidorterna hos Skistar.

"Att St Johann sticker ut det kommer det nog att göra några år i strategin när vi sätter priser", säger Linda Morell.

Bland annat finns det många fler närliggande skidorter i Alperna än till exempel i Sälenfjällens närhet. Skistar arbetar dock även mot en harmonisering av St Johann med bolagets övriga nordiska destinationer där bland annat Valles skidskola och skiduthyrning online introduceras samt "boka-tidigt rabatten" som på liftkorten uppgår till 10 procent.

Tyck till