1515

Skistar: Därför höjer vi priserna på liftkort

Konkurrens och efterfrågan motiverar att prishöjningen på liftkort i Sälen grovt sett fördubblas gentemot föregående säsong, säger bolaget.

Bild:Gorm Kallestad/TT

Skidturismbolaget Skistar presenterade för cirka en vecka sedan de nya liftkortspriserna inför säsongen 2017/2018 där priset för liftkort för vuxen en vecka i Sälen under högsäsong ökat med 8,4 procent. För samma vecka under lågsäsong är prishöjningen 2,2 procent.

"Skipass under lovperioderna, där vi har absolut störst efterfrågan, har vi höjt mer. Samtidigt har vi infört en mindre ökning för perioderna mellan skolloven", sade Skistars pr-chef Linda Morell till Nyhetsbyrån Direkt. "Nu har vi infört fler säsongsvarianter och det är egentligen en anpassning till en mer internationell standard".

Tre faktorer som Skistar tar i beaktande vid sin prissättning är konkurrenssituation, marknad och efterfrågan.

"När man tittar på prissättning värderar vi mycket mer konkurrenssituation, marknad och efterfrågan. Det baseras i att vi också har gjort en säsongsvariation av priserna. Kostnaderna är en del, men det är också en del andra nyckelfaktorer när vi faktiskt gör den årliga prisjusteringen", sade Linda Morell.

Enligt statistik från branschorganisationen Slao (Svenska skidanläggningars organisation) hade Skistar för säsongen 2015/2016 en marknadsandel på 50,2 procent i Sverige sett till liftkortsomsättningen.

Med cirka 3,5 miljoner skiddagar i Sverige 2015/2016 hade Skistars svenska skidorter knappt 39 procent av alla 9 miljoner skiddagar under säsongen.

Att de höjda arbetsgivaravgifter för unga, som höjdes till 31,42 procent från tidigare 25,46 procent den 1 juni 2016, skulle ha fått något större fokus inför prissättningen av liftkort 2017/2018 avfärdas.

"Nej det skulle jag säga påverkar mindre. Däremot har vi precis som alla andra bolag löneökningar", säger Linda Morell och tillägger "det ligger väl mellan 2-3 procent om man tittar på Norge och Sverige, men det är ett faktum som alla företag lever med".

Skistar uppger att de kan se tillbaka på en framgångsrik vintersäsong i den senaste förvärvade skidorten St Johann in Tirol i Österrike. Förra årets investeringar uppges redan ha fått "en mycket positiv effekt".

"Med St Johann har vi hittat en mycket bra skidort att etablera Skistar i Alperna. Investeringen kommer att öka erbjudandet mot familjer, nybörjare och medelgoda skidåkare som vill njuta av skidåkning omgivna av en underbar panorama av Alperna", sade Skistars vd Mats Årjes i ett pressmeddelande.

Skistar kommer att påbörja det preliminära arbetet med kontruktionen av gondolen i Eichenhof vid St Johann den 19 juni. Investeringen har kvantifierats till 17 miljoner euro, motsvarande drygt 165 miljoner kronor.

Skistar har i år även tittat på en harmonisering av provisionerna vid logiförmedligen mellan de olika destinationerna. Enligt uppgifter till Nyhetsbyrån Direkt ska nya förmedlingsavtal i Vemdalen ha inneburit en ökad provision till 29 procent från tidigare 25 procent, vilket då är ett resultat av detta arbete. Som jämförelse ska förmedlingsprovisionen i Åre ligga på 30 procent.

I Nyhetsbyrån Direkts prisundersökning av liftkortspriserna sticker St Johann ut med väsentligt lägre höjningar än på de nordiska skidorterna hos Skistar.

"Att St Johann sticker ut det kommer det nog att göra några år i strategin när vi sätter priser", säger Linda Morell.

Bland annat finns det många fler närliggande skidorter i Alperna än till exempel i Sälenfjällens närhet. Skistar arbetar dock även mot en harmonisering av St Johann med bolagets övriga nordiska destinationer där bland annat Valles skidskola och skiduthyrning online introduceras samt "boka-tidigt rabatten" som på liftkorten uppgår till 10 procent.


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?