1515

Skincity årets Digitala Gasell

Google och Dagens industri har utsett Skincity till årets Digitala Gasell. Skincity är en hudklinik på nätet.

Grundarna Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman är inte bara lyckligt gifta, deras professionella kunskaper matchar också varandra perfekt.

 

Skincity, Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman.
Skincity, Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman.Bild:Jesper Frisk
Mikael Kjellmans och Annica Forsgren Kjellman.
Mikael Kjellmans och Annica Forsgren Kjellman.Bild:Jonas Eng

Annica Forsgren Kjellman är utbildad hudterapeut sedan 2000. Hennes make Mikael Kjellman har arbetat med e-handel sedan början av 2000-talet, bland annat med att importera EU-mopeder från Kina.

”Vi hade stor framgång under några år. Men sedan kom finanskrisen och lagändringar i Sverige som gjorde att marknaden krympte rejält. 2010 tvingades vi sätta bolaget i konkurs”, säger Mikael Kjellman.

Då bestämde de sig för att starta Skincity. Lärdomarna från konkursen präglade starten av det nya bolaget.

”Vi bestämde oss för att bygga Skincity organiskt och med eget kapital, så vi sålde vårt hus och köpte ett mindre i samma område”, säger Mikael Kjellman.

”Vi startade i maj 2011 med att ha kontor och lager i gästrummet. När det blev för litet lade vi beslag på garaget”, säger Annica Forsgren Kjellman.

Tanken var att bygga en professionell hudklinik – fast på nätet. Men det var inte helt enkelt att övertyga de varumärken de ville sälja att vara med.

”E-handel var inte en del av deras traditionella affärsverksamhet och många var rädda för att vi var ute efter att dumpa priserna”, säger Annica Forsgren Kjellman.

På Skincity säljs professionella hudvårdsprodukter som är effektiva, men inte nödvändigtvis dyra. Men hela konceptet ska andas kvalitet.

”Det ska avspeglas i hela kedjan att det är Skincity, från beställning till paketering och leverans”, säger Annica Forsgren Kjellman.

”Vår tillväxt bygger mycket på lojalitet, ungefär 80 procent av köpen hos oss i dag görs av tidigare kunder”, säger Mikael Kjellman.

På hemsidan har kunder sedan företaget startades kunnat göra ett gratis hudvårdstest där man får svar från en hudterapeut inom tre dagar med en skräddarsydd hudvårdsrutin.

”Testet följer samma bedömningspunkter av huden som vid ett fysiskt besök hos en hudterapeut, men är speciellt utformat för att fungera på nätet”, säger Annica Forsgren Kjellman som också har en blogg under namnet Hudspecialisten.

2016 fick de pris som årets e-handlare och 2017 som årets företag i Stockholm. I år räknar de med att omsätta 270 miljoner kronor, men drömmen är större.

”Vi har ett internationellt koncept och på lång sikt tror vi att vi kan bli ett globalt företag”, säger Annica Forsgren Kjellman.


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Så blir nya bostadsområdet i Stockholm

Just nu växer ett helt nytt bostadsområde upp sex minuters cykelväg från Stockholm. Fokus ligger på gemenskap och trygghet – bland annat genom nya digitala verktyg, gemensamma ytor och kvadratsmarta lägenheter.  

Läs allt om hur den nya stadsdelen Årstahusen växer fram 

Totalt ska det bli över tusen lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter. Området Årstahusen, som ligger mellan Liljeholmstorget och Årsta centrum, var tidigare ett industriområde men omvandlas nu till bostadskvarter med fokus på att förenkla vardagen för de som flyttar in. 

– En stor del av enkelheten ligger i platsen. Det finns otroligt bra kommunikationer med tvärbana och bussar och en cykelväg som går hela vägen till Södermalm, dit det tar sex minuter att cykla. Så småningom kommer också en tunnelbanestation, säger Josefine Wikström, bostadsutvecklingschef på Ikano Bostad. 

”Hemma” växer

Men det ska också vara enkelt att bo i Årstahusen eftersom all service kommer att finnas på plats. Det finns redan en F-9-skola i området och det byggs flera lokaler för förskolor. I bottenplanen på husen finns möjligheter för café och gemensamma ytor. 

– Vi ser i studier att det vi kallar ”hemma” inte längre definieras så snävt som det egna huset eller den egna lägenheten. ”Hemma” kan lika gärna vara de närmaste kvarteren. Vi bär ändå stora delar av våra liv i våra devices och caféet runt hörnet kan lika gärna bli mitt hemmakontor som ett extra vardagsrum. Odlingslådor på gården blir precis som en egen trädgård och i gemensamhetslokalerna kan man ha sin studentskiva. Det gör att vi behöver utveckla närområdet på lite andra vis än vad vi gjorde för tio år sedan , säger Josefine.   

Appen underlättar kontakt

Andra ledord för utvecklingen av Årstahusen är gemenskap och trygghet. De blandade boendeformerna skapar möjligheter för människor i olika faser i livet att hitta en bostad och med gröna gårdar och gemensamma utrymmen är förutsättningarna för att lära känna sina grannar bättre. Man har också digitala verktyg som ska underlätta kontakterna mellan boende.

– Det blir lättare att ta kontakt med grannarna när det görs digitalt. Man kanske behöver låna en borr eller undrar om någon kan passa ens katt när man reser bort. Att ta kontakt via appen innebär en lägre tröskel, det har vi märkt i de områden där den redan används. Dessutom är den bra ur ett hållbarhetsperspektiv, eftersom den uppmuntrar till dela saker och tjänster snarare än konsumtion, säger Josefine. 

Hittills har 278 lägenheter färdigställts i Årstahusen och innan årets slut påbörjas inflyttning av ytterligare 170 bostäder. Under hösten startar försäljningen av nästa projekt, som är ett 26 våningar högt hus. Detta är det tredje kvarteret av fem i området. I samma kvarter byggs hyresrätter med inflyttning 2023. 

Ikano Bostad är en långsiktig och engagerad bostadsutvecklare och fastighetägare – läs mer här 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?