ANNONS:
Till Di.se
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Skincity årets Digitala Gasell

Google och Dagens industri har utsett Skincity till årets Digitala Gasell. Skincity är en hudklinik på nätet.

Grundarna Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman är inte bara lyckligt gifta, deras professionella kunskaper matchar också varandra perfekt.

 

Annica Forsgren Kjellman är utbildad hudterapeut sedan 2000. Hennes make Mikael Kjellman har arbetat med e-handel sedan början av 2000-talet, bland annat med att importera EU-mopeder från Kina.

”Vi hade stor framgång under några år. Men sedan kom finanskrisen och lagändringar i Sverige som gjorde att marknaden krympte rejält. 2010 tvingades vi sätta bolaget i konkurs”, säger Mikael Kjellman.

Då bestämde de sig för att starta Skincity. Lärdomarna från konkursen präglade starten av det nya bolaget.

”Vi bestämde oss för att bygga Skincity organiskt och med eget kapital, så vi sålde vårt hus och köpte ett mindre i samma område”, säger Mikael Kjellman.

”Vi startade i maj 2011 med att ha kontor och lager i gästrummet. När det blev för litet lade vi beslag på garaget”, säger Annica Forsgren Kjellman.

Tanken var att bygga en professionell hudklinik – fast på nätet. Men det var inte helt enkelt att övertyga de varumärken de ville sälja att vara med.

”E-handel var inte en del av deras traditionella affärsverksamhet och många var rädda för att vi var ute efter att dumpa priserna”, säger Annica Forsgren Kjellman.

På Skincity säljs professionella hudvårdsprodukter som är effektiva, men inte nödvändigtvis dyra. Men hela konceptet ska andas kvalitet.

”Det ska avspeglas i hela kedjan att det är Skincity, från beställning till paketering och leverans”, säger Annica Forsgren Kjellman.

”Vår tillväxt bygger mycket på lojalitet, ungefär 80 procent av köpen hos oss i dag görs av tidigare kunder”, säger Mikael Kjellman.

På hemsidan har kunder sedan företaget startades kunnat göra ett gratis hudvårdstest där man får svar från en hudterapeut inom tre dagar med en skräddarsydd hudvårdsrutin.

”Testet följer samma bedömningspunkter av huden som vid ett fysiskt besök hos en hudterapeut, men är speciellt utformat för att fungera på nätet”, säger Annica Forsgren Kjellman som också har en blogg under namnet Hudspecialisten.

2016 fick de pris som årets e-handlare och 2017 som årets företag i Stockholm. I år räknar de med att omsätta 270 miljoner kronor, men drömmen är större.

”Vi har ett internationellt koncept och på lång sikt tror vi att vi kan bli ett globalt företag”, säger Annica Forsgren Kjellman.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies