1515

SKF:s teknikchef: Industrins femte generation är här

Fokus på cirkularitet har inneburit att vi förflyttat oss till den femte generationens industri menar Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF. 

Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.
Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.Foto:Magnus Gotander

Den fjärde generationens industriprocesser, eller industri 4.0 som den brukar benämnas, har några år på nacken. Faktum är att det är tio år sedan begreppet först introducerades på den jättelika årliga industrimässan i Hannover. Några år senare stod Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s dåvarande president Barack Obama och skakade hand på samma mässa, mäkta imponerade över industriföretagens framgångar inom industri 4.0. 

”Det var verkligen ett hajpat begrepp som många lade sin egen betydelse i. Och det har nog tagit de flesta industriföretag ett tag att formulera vad det faktiskt betyder”, säger Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF SKF B -2,61% Dagens utveckling

”För oss på SKF betyder det en fullständigt digital tråd, från våra kunders kunder, genom kundernas maskiner in i vår tillverkning och ut till våra leverantörer.”

Hon adderar snabbt att med dagens fokus på hållbarhet behöver den digitala tråden bli en digital ring. 

”Den förändringen kan vi nog kalla industri 5.0.”

Då, för tio år sedan, fanns de cirkulära affärsmodellerna inte på agendan hos industriföretagen på det sätt som de finns nu. Det är först under det senaste året som det cirkulära slagit igenom på allvar menar Victoria Van Camp. 

”Det har satt spårbarheten i fokus. Om man köper material till sin process vill man veta om det är nytt eller återvunnet och den spårbarheten måste vara digital. Här står vi i industrin, återvinningsföretagen och de digitala företagen inför en så pass stor utmaning att jag skulle vilja kalla den för 5.0. Att få ihop cirkeln.”

Använder ni blockkedjeteknik för att kunna spåra era produkter?
”Nej det gör vi inte och det beslutet är vi nog inte ensamma om i industrin. Tekniken är för omogen och svår att använda i industriella processer. En annan insikt vi och andra fått under åren med 4.0 är att det är lätt att ha visioner men sedan sitter man där med alla sina olika interna it-system eller affärssystem.” 

”Det är en annan sak att börja något nytt nu, som exempelvis Northvolt gör. Då kan man ta avstamp direkt i 4.0.” 

Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.
Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.Foto:Magnus Gotander

Hur löser ni detta i dag?
”Du kan tänka på det som en kedja som är avklippt på vissa ställen och där använder vi manuell kraft som människor eller något halvbra it-system för att överbrygga.”

Vilka andra utmaningar har omställningen mot 4.0 inneburit?
”Ledarskapet. För att få flera funktioner att arbeta tillsammans, så vissa grupper inte springer före eller anser att de vet bäst måste det till en samordnare, någon som går före med flaggan och visar riktningen. Det kräver ett ledarskap som gör företagen villiga att släppa ifrån sig affärskritiska tillgångar och som ser till att processen rör sig framåt.”

Vilka delar har gått lättast, var har ni kommit längst?
”Vi har lyckats rätt bra med automatiseringen i fabrikerna. Från början var det lite mer 'trial and error'. Det kanske var bra för den enskilda fabriken men inte för oss som bolag. I dag har vi mer standardiserade koncept som vi kan rulla ut i fabrikerna, som ett slags recept.”

”En annan del är den app, SKF Bearing Assist, som gjort att vår manual gått från att vara en statisk katalog till en plats där våra kunder kan ta del av förändringar och nyheter i realtid. Samtidigt ger den oss insikt om vad kunderna har problem med.”

Hon berättar att SKF har gjort en uppskattning som pekar på att inte mindre än en sjättedel av alla bolagets kullager i världen går sönder för att de är felmonterade. 

”Det betyder 17 miljoner kullager per år. Om vi genom vår app bara kan minska den summan med hälften så innebär det en rejäl minskning av koldioxidutsläpp.”

 


Innehåll från DynaMateAnnons

DynaMates uppmaning till svensk industri: ”Våga investera för framtiden”

Svensk industri har länge haft ett teknikförsprång och många av våra industriföretag är världsledande. Pandemin som resulterat i en förändring av de globala handelskedjorna samt en accelererande teknikutveckling gör att svensk industri måste agera. Det innebär att industrin måste våga prova nya lösningar för att överleva, men också för att nå hållbarhetsmålen i Agenda 2030. 

DynaMate levererar tjänster och lösningar för att bidra till en framgångsrik industri. De är själva sprungna ur ett av världens mest framgångriska produktionsbolag Scania. Med stor kunskap och välbeprövade metoder har DynaMate tagit fasta på regeringens nya industrialiseringsstrategi för att stärka industrins omställningsförmåga samt konkurrenskraft. Två av fokusområdena i strategin är Industri 4.0 och Hållbar produktion. 

– Utifrån de här två områdena har vi tittat på och utvecklat tjänster för att hjälpa svensk industri, men då gäller det såklart att företagen vågar investera i nya lösningar, säger Pär Holmgren, vd på DynaMate. 

Smarta & cirkulära lösningar 

DynaMate erbjuder bland annat olika typer av produkter och tjänster som är kopplade till AI och digitalisering av svensk industri. De är i dag även det enda företag i sin bransch som har ett partnerskap med just AI-bolag för utveckling av nya tjänster och affärsmodeller. 

– Med AI kan vi detektera anomalier i produktionen och säkerställa att allt som produceras håller rätt kvalitet. Det är i första hand ett hjälpmedel för att minska energiåtgången, säkra kvalitén och effektivisera produktionen, säger Pär Holmgren. 

DynaMate ser även till att utveckla den befintliga maskinparken. Maskinerna har oftast en bra stomme men själva mjukvaran och vissa mekaniska delar kan behöva uppdateras till dagens teknologi. Till exempel nya styrsystem i kombination med olika robotlösningar. Därmed kan maskinerna vara i produktion i ytterligare ett flertal år. 

– Genom att optimera befintliga maskinparker kan vi effektivisera produktionen. 

Möjligheter skapas såsom att man kan släcka ner fabriken efter två skift istället för efter tre. Detta gynnar både personal och energiförbrukning. Vi har även utrustningar där vi renar den olja som använts inom industrin, på så sätt kan man återanvända 50 till 70 procent av den befintliga oljeförbrukningen. 

En gemensam resa – men företagen måste våga följa med

DynaMate är en rådgivare och samarbetspartner som hjälper kunderna på utvecklingsresan från logistik till produktion. Nu gäller det att företagen skapar mer utrymme för investeringar i nya lösningar och blir en del av den cirkulära ekonomin. 

– Förr eller senare blir det ett måste för svensk industris överlevnad att investera för framtiden. 

Det här tycker kunderna:

Johan Edbom, Produktionsledare FM Mattsson Mora Group:

”Vi har gjort en produktiv förbättringsresa tillsammans med DynaMate. Tack vare deras effektivitetshöjande tjänster och stora kunskap har vi ökat nyttjandegraden från 46 procent till 73 procent, på sex månader. Nu tar vi nästa steg och implementerar AI. för att ytterligare förbättra kvaliteten i vår produktion.”

Anders Linder, VD för AGES Machining i Värnamo:

”Som underleverantörer måste vi vara kostnadseffektiva och på sätt klara konkurrensen. Därför är det A och O att hitta rätt lösningar – DynaMate bidrar med rätt lösningar”

Läs mer på dynamate.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DynaMate och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?