Annons

SKF:s teknikchef: Industrins femte generation är här

Fokus på cirkularitet har inneburit att vi förflyttat oss till den femte generationens industri menar Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF. 

Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.
Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.Foto:Magnus Gotander

Den fjärde generationens industriprocesser, eller industri 4.0 som den brukar benämnas, har några år på nacken. Faktum är att det är tio år sedan begreppet först introducerades på den jättelika årliga industrimässan i Hannover. Några år senare stod Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s dåvarande president Barack Obama och skakade hand på samma mässa, mäkta imponerade över industriföretagens framgångar inom industri 4.0. 

”Det var verkligen ett hajpat begrepp som många lade sin egen betydelse i. Och det har nog tagit de flesta industriföretag ett tag att formulera vad det faktiskt betyder”, säger Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF SKF B +0,35% Dagens utveckling

”För oss på SKF betyder det en fullständigt digital tråd, från våra kunders kunder, genom kundernas maskiner in i vår tillverkning och ut till våra leverantörer.”

Hon adderar snabbt att med dagens fokus på hållbarhet behöver den digitala tråden bli en digital ring. 

”Den förändringen kan vi nog kalla industri 5.0.”

Då, för tio år sedan, fanns de cirkulära affärsmodellerna inte på agendan hos industriföretagen på det sätt som de finns nu. Det är först under det senaste året som det cirkulära slagit igenom på allvar menar Victoria Van Camp. 

”Det har satt spårbarheten i fokus. Om man köper material till sin process vill man veta om det är nytt eller återvunnet och den spårbarheten måste vara digital. Här står vi i industrin, återvinningsföretagen och de digitala företagen inför en så pass stor utmaning att jag skulle vilja kalla den för 5.0. Att få ihop cirkeln.”

Använder ni blockkedjeteknik för att kunna spåra era produkter?
”Nej det gör vi inte och det beslutet är vi nog inte ensamma om i industrin. Tekniken är för omogen och svår att använda i industriella processer. En annan insikt vi och andra fått under åren med 4.0 är att det är lätt att ha visioner men sedan sitter man där med alla sina olika interna it-system eller affärssystem.” 

”Det är en annan sak att börja något nytt nu, som exempelvis Northvolt gör. Då kan man ta avstamp direkt i 4.0.” 

Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.
Victoria Van Camp, teknisk chef på SKF.Foto:Magnus Gotander

Hur löser ni detta i dag?
”Du kan tänka på det som en kedja som är avklippt på vissa ställen och där använder vi manuell kraft som människor eller något halvbra it-system för att överbrygga.”

Vilka andra utmaningar har omställningen mot 4.0 inneburit?
”Ledarskapet. För att få flera funktioner att arbeta tillsammans, så vissa grupper inte springer före eller anser att de vet bäst måste det till en samordnare, någon som går före med flaggan och visar riktningen. Det kräver ett ledarskap som gör företagen villiga att släppa ifrån sig affärskritiska tillgångar och som ser till att processen rör sig framåt.”

Vilka delar har gått lättast, var har ni kommit längst?
”Vi har lyckats rätt bra med automatiseringen i fabrikerna. Från början var det lite mer 'trial and error'. Det kanske var bra för den enskilda fabriken men inte för oss som bolag. I dag har vi mer standardiserade koncept som vi kan rulla ut i fabrikerna, som ett slags recept.”

”En annan del är den app, SKF Bearing Assist, som gjort att vår manual gått från att vara en statisk katalog till en plats där våra kunder kan ta del av förändringar och nyheter i realtid. Samtidigt ger den oss insikt om vad kunderna har problem med.”

Hon berättar att SKF har gjort en uppskattning som pekar på att inte mindre än en sjättedel av alla bolagets kullager i världen går sönder för att de är felmonterade. 

”Det betyder 17 miljoner kullager per år. Om vi genom vår app bara kan minska den summan med hälften så innebär det en rejäl minskning av koldioxidutsläpp.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera