1515
Annons

SKF går in som huvudpartner i pandemidrabbade Universeum

GÖTEBORG. Förra året minskade antalet besökare till vetenskapscentrumet Universeum med mer än 60 procent. Samtidigt pågår stora utvecklingsprojekt, varav flera ska vara i hamn under året. Nu går industribolaget SKF in som huvudpartner. 

Carina Halvord är vd för Universeum i Göteborg. Till höger: Universeum står inför stora förändringar. Så här är det tänkt att se ut i framtiden.
Carina Halvord är vd för Universeum i Göteborg. Till höger: Universeum står inför stora förändringar. Så här är det tänkt att se ut i framtiden.Foto:Universeum/Wingårdhs

Precis som andra bolag inom besöksnäringen har Universeum drabbats hårt när gästerna uteblivit under 2020. Sedan den 30 oktober håller anläggningen helt stängt. Totalt var det cirka 222.000 personer som besökte anläggningen vid Korsvägen i Göteborg förra året, vilket kan jämföras med drygt 600.000 året innan. 

”Vi har det tufft och utmanande i nuläget. Samtidigt är jag övertygad om att vi rider ut det och det känns bra”, säger vd:n Carina Halvord. 

Samtidigt tycker hon att det är väldigt roligt och energigivande att vara mitt i ett utvecklingssprång. I år färdigställs till exempel både en ny lärmiljö och visualiseringslabb, som Di tidigare skrivit om, sponsrat av Stenastiftelsen.

Förutom att själva anläggningen växer vid Korsvägen ska Universeum växa digitalt och även mobilt. 

”Den digitala plattformen gör att man kan ta del av vårt innehåll oavsett var man bor.”

Under pandemin har mobila enheter, som till exempel åker till skolor på besök, varit populära. Även AI blir ett vikigt område framöver. 

Vad innebär det att SKF SKF B -0,74% Dagens utveckling går in som huvudpartner?
”De går dels in med ett generöst finansiellt bidrag, men lika viktigt är det engagemang de går in med i form av kompetens. En gemensam målbild är att lyfta fram vikten av innovation, hållbar utveckling och kompetens och kunskap som driver detta. ”

Gösta Andersson, presschef på SKF Sverige, säger att det var just de nya arenorna som byggs upp som gjorde att bolaget ville utöka samarbetet med Universeum. Enligt honom ligger det i bolagets intresse att barn och ungdomar får upp ögonen för sambanden mellan naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. 

”Inte minst satsningen på AI ser vi som intressant. Det passar väldigt väl in i det vi sysslar med. De barn och ungdomar som nu är på Universeum kommer bara inom några år vara kunder och underleverantörer och medarbetare till oss”, säger han. 

 

 


Innehåll från FujitsuAnnons

Vinn kampen om talangerna – med smart och stöttande arbetsplats

Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.
Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Efter två års pandemi kämpar många företag med att hitta formerna för det nya normala – en hybrid arbetsmodell som ger full flexibilitet för medarbetaren och driver verksamheten framåt i en snabbt föränderlig värld.

– Vi hjälper organisationer att skapa smarta digitala arbetsplatser för alla, både tjänstemän och personal i frontlinjen, säger Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift

Pandemin har accelererat transformationen mot en hybrid värld där data, tillgångar och personal finns på alla möjliga platser. Det skapar nya möjligheter och utmaningar på våra arbetsplatser.

En källa till frustration är att företagens it-system ofta ligger spridda i flera olika miljöer. Det innebär en komplexitet som gör det svårt att dra nytta av systemen på ett smidigt sätt. I värsta fall blir de istället en distraktion som tar fokus från kärnuppdraget.

– Medarbetarna har ju valt sin arbetsgivare för att få jobba med något de tycker är spännande, utvecklande och roligt. Då vill de också känna att de bidrar och får fokusera på uppdraget som de är anställda för att utföra. Man vill till exempel inte sitta och tidrapportera i en massa krångliga system, eller behöva logga in på flera olika ställen för olika uppgifter, säger Mathias Åberg på Fujitsu Sweden.

Han leder företagets satsning på konceptet Work Life Shift, en hybrid arbetsmodell tänkt att ge alla medarbetare den flexibilitet de behöver i just sin roll och uppgift. Det gäller såväl läkaren som sitter på sängkanten med en patient, som butikspersonal som rör sig bland klädintresserade kunder för att prata mode och färgval.

– De vill inte vara låsta vid kassan för att ta betalt eller tvingas gå till en dator på kontoret för att få information, när de har som uppdrag att vara ute hos kunder eller vårdtagare och delge sin expertis i alla möjliga situationer. Vi hjälper företag att implementera en modern digital arbetsplats för hela organisationen, även personal i frontlinjen, så att de kan utveckla sin service och roll gentemot kund, säger Mathias Åberg.

Ökad delaktighet och engagemang

Det här är en typ av yrkesgrupper som länge varit lite förbisedd i digitaliseringen, menar han. Historiskt har mycket gjorts inom tillverkningsindustri med stöd av robotar och automation, och för tjänstemän med digitala stödverktyg.

– Nu slås de här två utvecklingsspåren ihop, vilket möjliggör leverans av lösningar till alla typer av roller. Med digitalt stöd som man har lätt tillgång till – oavsett om man använder en dator, surfplatta, smartwatch eller annan digital enhet – kan både tjänstemännen och frontlinjens experter utveckla affären och kundupplevelsen i just sin del av processen. Det ger ökad delaktighet och engagemang hos medarbetarna, vilket i förlängningen även driver kundernas engagemang, säger Mathias Åberg och poängterar att det här är avgörande i en tid då många branscher har svårt att hitta och behålla kompetens:

– Det gäller att förstå vad som verkligen engagerar medarbetarna, se till att ta vara på detta och låta specialisterna driva utvecklingen mot företagets uppsatta mål – utan onödiga tidstjuvar. Och det gör man bäst genom att ta bort repetitiva administrativa arbetsuppgifter, minska antalet system som man interagerar med och använda rätt kommunikationssätt och kanal för rätt budskap med hjälp av digitala samarbetsplattformar.

Kräver ett helhetsperspektiv

Lätt i teorin, men desto svårare att få till i praktiken, inte minst när oro i omvärlden gör att det som är rätt i dag kan vara fel imorgon. Företag behöver vara förberedda på att ställa om snabbt och fortsätta driva innovation för att öka sin konkurrenskraft även när förutsättningarna förändras. För vissa är det en överlevnadsfråga, vilket inte minst visade sig under pandemin då många företag tvingades ändra sina sätt att arbeta. Det har gett lärdomar att ta med sig inför kommande utmaningar.

En internationell undersökning som Fujitsu förra året genomförde i samarbete med Harvard Business Review visar till exempel att 89 procent av de tillfrågade förväntar sig att deras organisationer ska anta en hybrid arbetsmodell. 61 procent uppger att det varit en måttlig eller betydande utmaning att upprätthålla arbetsplatsrelationer under det senaste årets distansarbete. Och 46 procent förväntar sig att deras organisation framöver kommer att konfigurera om kontorets utformning.

– Avgörande för att lyckas är att se införandet av en modern digital arbetsplats som en förändringsresa – inte bara en teknik. Detta kräver ett helhetsperspektiv med fullt fokus på såväl människor som processer och företagskultur. Vi har verktyg och strategier för att bistå företag i den här resan, och gör ofta implementeringen tillsammans med HR-avdelningen, säger Mathias Åberg och framhåller fördelarna med att köpa en digital arbetsplats som tjänst:

– Det innebär att vi som leverantör tar över en stor del av det tekniska underhållet av infrastrukturen, och ser till att hålla den uppdaterad i en moder molnmiljö som säkerställer att informationen är skyddad på rätt sätt. Företagens egna it-avdelningar kan då använda den frigjorda tiden till att fokusera mer på de applikationer som skapar värde för kunden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift  

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?