Skatter höjer bensinpriset - då kan det nå 20 kronor

Bensinpriset har parkerat sig runt 16 kronor per liter och skattehöjningar väntas trycka upp priset till cirka 20 kronor om fem år.

Men drivmedelsskatterna är högre i flera europeiska länder. I toppen märks Nederländerna, Grekland och Italien.

Foto:Stian Lysberg Solum

Bensin- och dieselpriser har varit i fokus den senaste veckan på grund av konflikten mellan Iran och USA. Initialt steg svenska bensinpriser med 10 öre per liter för att senare falla tillbaka med lika mycket.

95-oktanig bensin toppade med 15,98 kronor den 7 januari hos bensinkedjan Ingo, men är nu tillbaka på 15,78 kronor. För ett år sedan var bensinpriset 14,44 kronor.

I en färsk rapport har organisationen Skattebetalarna granskat svenska drivmedelsskatter. Av rapporten framgår att Sverige långt ifrån är det enda land som beskattar drivmedel högt.

Inom EU landar Sverige på åttonde plats i skatteligan med en skatt på 928 euro per 1000 liter enligt EU-kommissionen. Nederländerna har med 1.085 euro den högsta beskattningen, 17 procent högre än här hemma.

Även våra nordiska grannar Finland och Danmark tar ut högre skatt på drivmedel än Sverige.

Ser man till bensinpriset, mätt i euro per tusen liter, kommer Sverige på plats 14 i världen med en 1,51 euro per liter. Dyrast är Hongkong med 2,06 euro och på andra plats kommer Monaco med ett soppapris på 1,72 euro per liter.

Skattebetalarna påpekar att med en starkare krona hade Sverige kommit högre upp i rankningarna.

Organisationen har granskat hur beslutade skatte- och regelförändringar väntas påverka drivmedelspriserna kommande fem år. Skattebetalarnas prognos är att bensinpriset når cirka 20 kronor per liter 2025, givet ett oförändrat råoljepris.

Det handlar om att skatterna höjs i takt med inflationen, men också om att den så kallade reduktionsplikten ökar inblandningen av biobränslen i drivmedel. Den skruvas upp från dagens nivå på 4,2 procent till 15 procent om fem år.

Biodrivmedel är i dag dyrare än fossila bränslen och 80 procent av biodrivmedlen i Sverige importeras.

Sammantaget består dagens bensinpris till cirka 60 procent av skatter.

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?