1515

Skatten på bostadsuppskov slopas – ”en mycket angelägen åtgärd”

Två år efter aviseringen slopas nu skatten på bostadsuppskov.

Skattebetalare som missar tåget kan ångra inbetald vinstskatt fem år bakåt.

Foto:Photographer Michael Folmer, Photographer Michael Folmer, Photographer Michael Folmer

Bostadsmarknaden har svävat i ovisshet kring uppskovsreglerna ända sedan januariavtalet skrevs under för snart ett och ett halvt år sedan. Då utlovades en slopad uppskovsränta (årlig beskattning av vinstuppskov), men utan att några detaljer gavs. Nu uppger Ekot att regeringen är överens med Liberalerna och Centern om att slopa uppskovsräntan från kommande årsskifte. Det ska gälla för nya bostadsaffärer, men också för befintliga uppskov.

Enligt Skatteverket har drygt 614.000 personer uppskov med att betala vinstskatten efter bostadsaffärer. Totalt handlar det om närmare 306 miljarder kronor i obeskattade vinster och en latent skatt på över 20 miljarder kronor.

I genomsnitt ligger uppskoven på en halv miljon kronor och den årliga skatten är i snitt 2.500 kronor.

Den årliga skatten, som är en beskattad schablonintäkt, uppgår i praktiken till 0,5 procent av vinsten. Många har valt att betala reavinstskatten efter sin bostadsaffär för att slippa den årliga beskattningen.

”Det kan bli möjligt att ångra inbetald skatt genom omprövning av deklarationen i upp till fem år bakåt”, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Han betonar att det ännu är för tidigt att utlova något. Först ska ett förslag granskas och även beslutas formellt.

”Om det blir så kommer vi att ställa om systemen så att det blir enkelt att begära omprövning genom e-tjänster”, säger han.

Den som i år har deklarerat en bostadsaffär, som ägde rum i fjol, kan redan nu ändra sin deklaration om ett slutskattebesked inte har skickats ut. Men klokast är att vänta på ett formellt förslag samt beslut.

Enligt finansdepartementets promemoria, som offentliggjordes under fredagen, räknar regeringen med att slopandet av uppskovsräntan leder till ett ökat utbud av bostäder till försäljning. Det väntas även driva på priserna något.

Av promemorian framgår också att det i viss mån leder till minskad ekonomisk jämlikhet, då fler hushåll i högre inkomstgrupper väntas dra nytta av förslaget jämfört med andra grupper.

Robert Boije, chefsekonom på SBAB, anser att en slopad uppskovsränta gynnar bostadsmarknaden.

”Även om ett borttagande av uppskovsräntan inte tar bort alla inlåsningseffekter då vi fortfarande har stämpelskatter, så är dagens besked en mycket välkommen och angelägen åtgärd”, säger han.

Han är också kritisk till hanteringen av det maximala uppskovsbeloppet.

”Jag var förvånad över att taket återinfördes i kapitalvinstbeskattningen utan att uppskovsräntan samtidigt avskaffades, då detta bidrog till inlåsningseffekter och en försämrad rörlighet på bostadsmarknaden”, säger Robert Boije.

Enligt finansdepartementet innebär ett slopande av uppskovsräntan att statens skatteintäkter minskar med 1,72 miljarder kronor för beskattningsåret 2021.

 

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?