ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Skärptillverkaren växer i gamla Volvofabriken – med H&M som kund

  • Thomas Söderlund, delägare i Nordic Leather. Foto: Joey Abrait

I den gamla Volvofabriken i Uddevalla tillverkas läderskärp till storspelare som H&M och Dressmann. Sedan Thomas Söderlund och hans bror tog över Nordic Leather har omsättningen skjutit i höjden.

Hållbarheten lyfts fram som främsta framgångsfaktorn.

Thomas Söderlund och hans bror Daniel tog, tillsammans med två goda vänner, över Nordic Leather i december 2011 - och har fått bolaget att växa från drygt 7 till närmare 55 miljoner kronor. Skärpen tillverkas i hemma i Uddevalla men lädret importeras från Italien där miljöaspekten har högsta prioritet.

”Vi såg att modeindustrin hade sina utmaningar i hållbarhetsfrågan och ville driva en inriktning och påverka samtidigt som vi ville se om vi kunde få ett producerande bolag i Sverige som växte.”

En miljöaspekt Nordic Leather tagit hänsyn till är garvningen av lädret, det vill säga bearbetningen man gör för att bromsa förruttnelsen, där man valt att använda sig av vegetabilisk garvning där vatten och bark blandas, när man valt leverantör. 

”Man spekulerar mycket i vad som är bäst för miljön, kromgarvning eller vegetabilisk. Kromgarvning behöver inte vara fel om man använder kromet rätt, men risken finns att man använder ett miljöfarligt krom. Vi ser att det är mer tacksamt med den vegetabiliska garvningen så länge man är duktig på att rena sitt vatten. Därför väljer vi bara garverier som har kontroll på sina reningssystem.”

Drygt 5.000 bälten produceras i Uddevallafabriken dagligen och just nu har man en produktionstopp med omkring 80 personer på plats. Personal har man valt att hyra in av Samhall. Ett samarbete som fallit väl ut. 

”Alla tycker inte att det är så stimulerande att göra så enformiga saker. Men här finns det dem som tycker om att fokusera på en sak dag efter dag. De blir en otrolig tillgång för oss och många får också arbetsträning”.

Målet är att dubbla företaget på fem år. Hur ska det gå till?

”Vi ska bli smartare och effektivare. I Europa har man alltid varit duktigast på att ta fram läder. Om man då inte behöver frakta lädret så långt och samtidigt har en effektiv produktion med mycket automatisering, då kan man konkurrera med låglöneländer i Asien. Vår produktionsledning består också av folk från fordonsindustrin vilket kan ha sina fördelar.” 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies