1515
Annons

”Skapar stress och gör arbetet ineffektivt” – han reder ut böket på jobbet

Om du känner att mycket av din energi på jobbet går till sådant som egentligen inte hör till dina arbetsuppgifter så är du inte ensam. Det kallas bök och organisationskonsulten Anders Rydell har skrivit en hel bok om fenomenet.

Organisationskonsulten Anders Rydell, aktuell med boken ”Arbetet på jobbet”.
Organisationskonsulten Anders Rydell, aktuell med boken ”Arbetet på jobbet”.

Moralsänkande skvaller om ledningen, kollegor som inte drar sitt lass, ett nytt och krångligare it-system för tidsrapporter och ett heldagsseminarium om företagets värdegrund. Allt sådant är exempel på bök, eller bråte, som kommer i vägen för själva jobbet.

”Det är omständigheter bland medarbetare eller i organisationen som ställer till det och skapar stress, konflikter och gör arbetet ineffektivt. I värsta fall leder det till sjukskrivningar och överdriven personalomsättning”, säger Anders Rydell, legitimerad psykolog och specialist inom organisationspsykologi.

I boken ”Arbetet på jobbet”, som släpps på Natur & Kultur den 19 mars, går han på djupet i olika sorters jobbrelaterade bök.

Varför uppstår bök på arbetsplatser?
”En anledning är att många har ett jobb som man visserligen har sökt, men som inte är ens drömjobb. De flesta måste fortfarande ta sig dit fysiskt och känns det inte helt frivilligt - de flesta arbetar ju fortfarande för att få ihop till brödfödan - så blir det hela tiden ett skav. Och ju tätare folk jobbar ihop desto lättare uppstår bök.”

Vad kostar böket samhället och arbetsgivare varje år?
”Jag kan inte säga någon siffra, men om man tänker sig att böket skapar både sjukskrivningar och att folk är på jobbet, men mår dåligt och därmed presterar sämre, att det sänker engagemanget och ger högre personalersättning så är det jättestora kostnader det handlar om. Det kostar skjortan att nyanställa hela tiden.”

Är det mer bök i vissa typer av jobb eller sektorer?
”Det är i alla fall olika typer av bök. I tjänstesektorn handlar det mycket om ökad byråkrati och administration. Det är ett konstant krångel med att vässa styrdokument, nya it-system och allt ska mätas i detalj i medarbetarundersökningar.”

”Inom sjukvård och skola har vi till exempel det här med teamarbete, vilket är jättesvårt att få till för att det lätt blir intern konkurrens och konflikter, och otydlighet kring rollerna. I hela grovarbetarbranschen är det mycket förändringar i och med digitaliseringen, som ställer till det för många som inte har valt den branschen för att hålla på med it-system.”

Vem är böket värst för, chefen eller medarbetarna?
”Många mellanchefer brinner verkligen för sitt jobb, man är taggad och vill jobba med ledarskap och förbättra resultatet. Men jag har sett mellanchefer gå in i väggen på löpande band, för det blir för jobbigt att hantera allt bök som man inte har räknat med. Men det finns många medarbetare som mår dåligt, och i värsta fall handlar det om mobbning, så jag skulle säga att det är värst för medarbetarna.”

Finns det bökfria arbetsplatser?
”Ja absolut, men där är aldrig jag. Det kan vara vilken arbetsplats som helst där man har lagt manken till och jobbat med hur man ska bli ett välfungerande team, och man har lyckats med sin rekrytering, det vill säga att man har inte lurat in folk. Det är annars en klassiker att man skriver flotta annonser och sedan ser den verkliga arbetsdagen ut på ett annat sätt och då känner folk sig lurade.”

Vilket bök är lättast att jobba bort?
”Om någon jobbar för mycket och överengagerar sig så kan man gå in direkt och göra rollen tydligare. Och vid förändringsarbete ska man vara noga med att förklara syftet med förändringen, folk är så trötta och ska det göras en förändring måste de förstå vad det är som ska bli bättre.”

Vilket är det värsta böket för dig som organisationskonsult?
”Jag har två. Det ena är när jag kommer in för att göra en arbetsmiljöinsats och medarbetarna anser att det bara är att prata vett med ledningen. Då känner jag en viss allergi i kroppen, för det är en tokig och ohjälpsam inställning att man inte själv har ett ansvar. Det andra är när det skapas en paranoid skvallerkultur kring ledningens planer. Det handlar ofta om att man har dragit en förhastad slutsats och sedan håller man fast vid den även när omgivningen försöker justera bilden. Jag kallar det kontrainformationsfobi.”

Hur ser det ut på din arbetsplats?
”Jag driver eget bolag och sitter inte fast i böket som många anställda gör, så det är en drömtillvaro.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?