Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skånskt hälsobolag: Öka patienternas valfrihet

Region Skåne bör slopa tillämpning av lagen om offentlig upphandling (LOU) inom området för ortopedteknisk service, och istället införa ett valfrihetssystem (LOV) som är mer gynnsam för sysselsättningen i Skåne. Det anser Peter Allard, ägare till den Helsingborgsbaserade koncernen Allard support for better life.

Foto:Isabell Höjman/TT

Skånekoncernens ägare, Peter Allard, har synpunkter på det upphandlingssystem, LOU, som Region Skåne idag använder för inköp av ortopedtekniska hjälpmedel. Han pekar på att övriga sjukvården i Skåne på senare år har fått ett tydligare patientperspektiv med rätt att välja vårdcentral eller öppen specialistvård, men att patienter inom den ortopedtekniska vården inte har fått samma möjligheter. Och systemet med LOU tycker han missgynnar lokala företag.

”Region Skåne har utformat ett strategidokument som till stor del tar fasta på valfrihet och behovet av innovationer. Men när det väl kommer till kritan så skapar man istället en monopolsituation som gör det svårt för flera aktörer att ta sig an uppdraget och därmed begränsar patientens valmöjlighet”, säger Peter Allard.

Allard support for better life, med sammanlagt cirka 300 anställda varav en tredjedel har placering i Skåne, tillverkar framför allt olika typer av ortoser. Det vill säga medicinska hjälpmedel som ger stöd åt kroppsdelar med olika typer av funktionsnedsättning. Till viss del tillverkar man även arm- och benproteser samt driver kliniker med sjukgymnastmottagning. Koncernen har huvudkontor i Helsingborg och produktion på flera håll i världen, bland annat i Malmö.

Till skillnad från LOU förespråkar Peter Allard LOV som bland annat Region Stockholm använder. Det senare tillåter flera aktörer och kliniker med ett större utbud av olika tjänster och produkter mot en fast prislista. Detta ökar möjligheterna för lokala företag som vill vara med och buda och underlättar vardagen för patienter som fritt kan välja vårdgivare, anser Peter Allard.

”Ett liknande system finns även i Finland, Norge och Danmark och hela EU. Samt i USA, Kanada, Australien, Japan och Kina. I princip hela världen, men inte Region Skåne”, säger Peter Allard.

För cirka ett år sedan diskuterades frågan om lämplig upphandlingsmodell för ortopedteknisk service inom Region Skåne, och då lobbade även en del företagare för systemet med vårdval. Men enligt Region Skåne krävs det en längre framförhållning för att införa vårdval på ett bra sätt, och till syvende och sist handlar det om ett politiskt beslut.

”Idag har Region Skåne inga egna ortopedtekniska tjänster, all sådan verksamhet är upphandlad och utlagd på företag. Detta ger en mer mödosam startsträcka för att vända på skutan. Om man hade haft ortopedtekniska tjänster i egen regi, som vårdcentraler, vore det lättare att utforma relevanta krav för valfrihetssystemet”, säger Mikael Reingsdahl, verksamhetschef för hjälpmedel inom Region Skåne, och fortsätter:

”Vetskapen om att det är en lång väg att vandra tror jag också är anledningen till att man från politiskt håll har varit försiktiga. Om man begår misstag under en process som stressas fram kan det bli riktigt dyrt för skattebetalarna i Skåne, och det tror jag ingen politiker är villig att riskera.”

Enligt Mikael Reingsdahl finns det idag även för få riktigt stora aktörer i Skåne inom det ortopedtekniska området för att kunna genomföra LOV:

”Det finns flera duktiga entreprenörer inom den lättare ortopedin som klarar leveranser av enstaka produkter och tjänster. Dock till väldigt varierande priser som kan sticka iväg, vilket kräver en analys av vad som är vettigt. Samtidigt har Skåne endast en eller två tyngre entreprenörer med kapacitet att ta sig an riktigt stora och komplicerade produktleveranser inom hela den ortopedtekniska kedjan. Stockholm har jämförelsevis fem-sex riktigt stora aktörer bara i de centrala delarna av huvudstaden”, säger Mikael Reingsdahl.

Peter Allard menar att hans koncern inte står och faller med Region Skånes val av upphandlingsmodell. Samtidigt sätter han press på Regionen och menar att företagsgruppens verksamhet i Skåne riskerar att dräneras med minskade affärsmöjligheter:

”Vi kan komma behöva att allokera om diverse tjänster och val av arbetsställen där vår verksamhet i Skåne, både produktutveckling och produktion, blir lidande, säger Peter Allard som också hävdar att Region Skåne genom tillämpning av LOU har för stort fokus på prisfrågan som överskuggar kvalitetstänket:”

”Det är lättare för Region Skåne att köra på en enda leverantör genom hela linjen, som ger det absolut lägsta priset utan att ta större hänsyn till kvalitet och vad som i slutänden är bäst för patienterna. Endast priset räknas”, säger Peter Allard.

Mikael Reingsdahl håller inte med:

”Vi har de mest ortopedtekniskt kunniga personerna i Skåne som är med i expertgrupper som vi lutar oss mot när vi gör upphandlingar. Jag tvivlar på att dessa experter bryr sig om priset i första läget. Men om man hittar två kvalitativt likvärdiga produkter fast med olika priser så är det självklart att man väljer den billigare produkten.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PreciselyAnnons

Avtal på autopilot för framtidens juristavdelning

De processer och verktyg som bolagsjurister använder i avtalsarbetet har under de senaste åren utvecklats snabbt. Med en digital plattform som automatiserar avtalsprocesser vill Precisely hjälpa bolagsjurister att uppnå bättre regelefterlevnad och produktivitet. Som ett resultat får bolagsjuristen mer tid över att hjälpa sina kommersiella team att göra bättre affärer. 

Avtal utgör en trygghet. De används för alltifrån överenskommelser med leverantörer och licenser för mjukvara, till hyra av kontor och anställning av konsulter. Liksom de flesta andra aspekter av företagande har avtal och affärsjuridik gått över till att vara allt mer digitalt. 

– En av de vanligare åtgärderna för att komma ifrån traditionell avtalshantering är att många nu har digitala arkiv istället för fysiska. Endast digital arkivering påverkar dock inte avtalsflödet i sin helhet i någon större utsträckning. Det finns många områden som behöver ses över för att nå ett säkrare, effektivare och lönsammare sätt att hantera sina avtal på, betonar Nils-Erik Jansson, grundare och VD på Precisely.

Det Nils-Erik avser är exempel på funktionalitet i Preciselys plattform. Plattformen ger företag möjlighet att maximera sina avtals prestanda och låta vem som helst skapa, förhandla, digitalt signera samt följa upp avtal, utan att bolagets jurister tappar kontrollen. Idag används bolagets teknik av fler än 200 bolag spridda över hela världen. Bland de svenska kunderna märks bl.a. Norstedts Juridik, New Wave Group och NA-KD. 

– Våra kunder reducerar sina kostnader, samtidigt som de får bättre översikt. Vi har sett resultat om 30 procents minskad ledtid för avtal, och 80 procents minskad tid för att skapa avtalen, säger Nils-Erik. 

Låter bolagsjuristen fokusera på juridiken

Plattformen gör att bolagsjuristen kan fokusera på strategi och komplex juridisk analys istället för enklare frågor.

– Vi löser flera utmaningar som ofta leder till huvudvärk för bolagsjurister. Genom att definiera digitala regler utifrån befintliga policys, compliance-rutiner och avtalsmallar behöver man inte kompromissa mellan regelefterlevnad, kontroll och snabbhet. På så vis kan bolagsjuristerna fokusera på det de är bäst på – juridiskt arbete istället för pappersarbete, konstaterar Nils-Erik.

Förbättrar den juridiska upplevelsen 

Många av Preciselys kunder vittnar om att juristavdelningen har begränsade resurser i jämförelse med övriga organisationen. Det leder ibland till att bolagsjuristen uppfattas som en flaskhals. 

– En uppskattad effekt av plattformen som har blivit alltmer central är att den hjälper juristavdelningen att samarbeta bättre med sina kommersiella avdelningar. Plattformen blir bolagsjuristernas ”superkraft” och gör det möjligt för affärssidan av företaget att hantera stora delar av den standardiserade avtalsprocessen på egen hand, samtidigt som de alltid avtalar inom förgodkända regler och ramar. Det leder till att en bättre upplevelse för alla som interagerar med Legal, adderar Nils-Erik.

Framtiden för digital avtalsförhandling

Preciselys teknik möjliggör också digital förhandling, vilket underlättar när allt fler arbetar på distans. De digitala förhandlings- och samarbetsfunktionerna gör att parterna kan komma överens snabbare - med utökad spårbarhet och kontroll. Precisely banar väg för nästa generations avtalsplattform och redan idag kan avtal registreras med stöd av AI.

– Tekniken vi har utvecklat för att analysera avtal kommer i framtiden appliceras för att hjälpa våra kunder förhandla med mer kontroll och högre effektivitet. På sikt ser vi att det kommer vara möjligt att eliminera mänsklig interaktion vid förhandling av enklare avtal, avslutar Nils-Erik.

OM PRECISELY

Precisely grundades 2014 av affärsjuristerna Nils-Erik Jansson och Simon Fouladi. Bolagets prisbelönta digitala avtalsplattform hjälper bolag att förbättra sina avtalsprocesser. Idag används Preciselys plattform av fler än 200 bolag spridda över hela världen. Bland de svenska kunderna märks bl.a. Norstedts Juridik, New Wave Group och NA-KD.  www.precisely.se  

 

Mer från Precisely

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Precisely och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?