Annons

Skånskt bryggeri fixar drickat på Nobelfesten

HELSINGBORG.
När Nobelbankettens efterfest drar igång på lördag natt står ett lokalt Helsingborgsbryggeri för ölen. Nu siktar trion bakom Benchwarmers Brewing Co på att slå internationellt med sin IPA.

De tre ölmakarna Anders Nilsson, Magnus Svensson och Stefan Åbrodd.
De tre ölmakarna Anders Nilsson, Magnus Svensson och Stefan Åbrodd.Foto:Lars Jansson

En pall med ölen ”Noble Hops” står uppställd i lagret, redo för lastbilstransport till Handelshögskolan i Stockholm. Hit går, traditionsenligt, Nobelpristagarna och alla de andra 1.600 specialinbjudna gästerna för den mytomspunna efterfesten, som tar vid när Nobelbanketten är slut. Ölen, som är en pilsner i tysk stil, med adderad tjeckisk humle, är speciellt framtagen för den här natten. 

”Vi fick kontakt med efterfestgeneralen som gillade vår öl och som dessutom var skåning. Så nu har vi hyrt frack och är redo för en helkväll, det kommer att bli en upplevelse”, säger Magnus Svensson och visar upp burken som har en etikett med böljande guldränder och en svart fluga på en vit skjorta.

Han startade Benchwarmers Brewing Co för fem år sedan tillsammans med barndomskompisen Anders Nilsson. De delade ett passionerat intresse för öl och inledningsvis var bryggandet mest ett sätt att umgås. Magnus Svensson hade i flera år bloggat om den bittra drycken, samtidigt som han drev flera ölbarer. Han hade därmed på nära håll följt det växande ölintresset i Sverige med nya mässor, ölprovningar och internetforum. Samt, inte minst, nystartade ölbryggerier i var och varannan svensk stad. 

”I dag finns runt 500 bryggerier i Sverige. Även om det inte var lika många när vi drog igång så kändes det som att vi var alldeles för sena på bollen. Men samtidigt tyckte vi att det mesta av den svenska ölen var ganska trist. Så någonstans kände vi ändå att vi kanske kunde göra det bättre ändå.”

På en ölmässa 2016 fick de ett kvitto på att deras nyframtagna ölsorter uppskattades av fanatikerna. De bryggde öl när de hade tid, vid sidan av andra jobb. Men när Magnus Svensson senare sålde sina barer så började de satsa på heltid. De dubblade sina lokaler, investerade en miljon kronor i ny utrustning och blev skickligare i den svåra konsten att brygga ett gott öl. Med tre miljoner kronor i omsättning i fjol tillhör Benchwarmers Brewing Co ett av de större, lokala, bryggerierna i Sverige. 

Anders Nilsson är ansvarig för själva bryggandet.
Anders Nilsson är ansvarig för själva bryggandet.Foto:Lars Jansson

”Vi känner att vi har etablerat oss, samtidigt blir vi för varje dag mer ödmjuka inför det vi håller på med. Att brygga öl är en konstart som tar en minut att förstå men ett liv att bemästra. Det handlar om rätt syresättning, jästemperatur och mängder av olika faktorer. Sedan är det också en materialsport där man måste ha bra utrustning och framför allt bra råvaror för att lyckas”, förklarar Anders Nilsson som är ansvarig för själva bryggandet, samtidigt som han visar runt bland de blankpolerade öltankarna. 

Som många av de svenska småbryggerierna är Benchwarmers Brewing Co inriktade på specialölet India Pale Ale, IPA. Nya varianter lanseras regelbundet och i dag finns hela 20 olika öl i sortimentet. För att sticka ut väljer småbryggerierna ofta oväntade etiketter och namn på ölen. Helsingborgsbryggeriet är inget undantag, storsäljaren heter ”What does a gay horse eat?”. Ett annat öl heter ”Hillbilly Freerider” och har tagits fram tillsammans med ett bryggeri i Åre. 

”Det ska finnas en lekfullhet och självdistans i vårt varumärke, kanske en viss del trams. Men det viktigaste är ändå hur ölen smakar, det går inte att lura ölkännarna”, säger Magnus Svensson. 

Ungefär hälften av all försäljning går till Benchwarmers två egna ”taprooms” i centrala, havsnära, lägen inne i Helsingborg. Det är restauranger, som Magnus Svensson själv äger, och som fungerar som marknadsföringsplatser för bryggeriets öl. Den andra hälften av bolagets intäkter kommer från Systembolaget där bolagets öl finns i tio butiker. För att utveckla den delen har bolaget tagit hjälp av Stefan Åbrodd som har lång erfarenhet av ölmarknaden och numera är den tredje delägaren i Benchwarmers Brewing Co. 

”Systembolaget vill sälja öl från lokala bryggerier så det är ganska enkelt att komma in i sortimentet. Men det är trångt i hyllorna så utmaningen är att få ölen såld och att komma in i fler butiker, helst nationellt. Det är målet.”

Som många, både stora och små, bryggerier drabbas Benchwarmers Brewing Co av de höga kostnaderna för el och råvaror som till exempel malt och humle. Enligt branschorganisationen Sveriges Oberoende Bryggerier uppger över 80 procent av de svenska småbryggerierna att kostnadsökningarna kommer att få betydande effekter på verksamheten och Magnus Svensson är inte förvånad. 

”Vi har avslutat anställningen för en person i produktionen och har inte råd att anställa någon ny just nu. I stället tvingas vi delägare att hugga in mer. Även om vi är flexibla är det en kamp att behålla den lilla marginal som vi har haft.” 

Foto:Lars Jansson

Men trots de skenande kostnaderna har trion bakom bryggeriet stora planer för framtiden. 

Fjolårets omsättning på tre miljoner blir något högre i år, säger Magnus Svensson, men lägger till att målsättningen är långt högre än så. Förutom att växa på Systembolaget finns en vision om att de närmaste åren lansera öl internationellt. Bolaget är också i slutförhandlingarna för ett kontrakt för ytterligare en lokal i Helsingborg dit man planerar att flytta all produktion och även starta en barbecue-restaurang. 

På frågan vad som är det bästa med den expansiva, svenska, bryggeribranschen kommer svaret snabbt. 

”Det är öppenheten. Alla delar med sig av sina erfarenheter och älskar att vrida och vända på alla produktionsidéer. Det låter klyschigt men vi är som en familj”, säger Magnus Svensson.

Vilken är den bästa ölen?
”En Tuborg på en sliten bodega i Köpenhamn. Då är en öl som godast i alla fall.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera