1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skånskt bolag i miljardprojekt i Afrika

Skånska Bambwa Groups nybildade dotterbolag, Global River Center, planerar att bygga 200 centrumanläggningar i mindre afrikanska orter. Satsningen uppgår till flera miljarder kronor där Bambwa samt lokala och internationella intressenter ska dela på investeringskostnaden. Tanken med projektet är bland annat att få fler unga människor att stanna i sina hemstäder och undvika kriminalitet.

Foto:Jerome Delay

Lundabaserade Bambwa Group har tidigare satsat på radiosändningar och annan relaterad medieproduktion i Västafrika, inledningsvis i Ghana.

I samma land, i den lilla staden Bompata, sätts nu också snart spaden i jorden till det första av sammanlagt 200 centrum som bolaget planerar att bygga i mindre orter runt om hela Afrika. Förväntad byggstart är slutet av sommaren.

Centrumkonceptet kombinerar affärslokaler, utbildning, sjukvård, offentlig service och inte minst underhållning under ett och samma tak.

”Den afrikanska glesbygden är som den svenska, där två vägar korsas bygger människor hem. Men i Afrika kan det bo 40.000 människor där i stället för fem i Norrland”, säger Michael Mathiesen, vd för Bambwa Group, som räknar med att samtliga cirka 200 planerade centrumbyggnader ska stå färdiga om 5-10 år.

En tanke med projektet är att minska urbaniseringen i Afrika, där många unga människor flyttar till storstäderna. Resonemanget är att om ungdomarna inte får jobb i storstäderna så riskerar de att fastna i kriminalitet, och de nya samlingspunkterna få fler att stanna i sina hemstäder.

”Vi ska vara ett ansvarstagande bolag som tjänar pengar på driften, om det tar tre eller fem år spelar mindre roll. Därför tackar vi nej till spelverksamhet och annat som inte kan öka livskvaliteten lokalt”, säger Michael Mathiesen.

Planen är att centrumbyggnaderna ska finansieras till 75 procent av lokala och internationella organisationer, och till 25 procent av Bambwa Group som räknar med att tjäna pengar på hyresintäkter.

Enligt Michael Mathiesen är byggnadskostnaden för ett centrum cirka fyra miljoner dollar, motsvarande närmare 40 miljoner kronor. Om projektet realiseras fullt ut ger det således en total investering på uppåt åtta miljarder kronor för 200 centrumbyggnader, varav Lundabolagets finansiella insats då på sikt blir cirka två miljarder kronor.

”Baserat på den utveckling vi ser på kontinenten och medföljande behov, så är vår målsättning högst realistisk. Vi har också diskuterat konceptet med affärskontakter i Kina och där är man väldigt intresserade”, säger Michael Mathiesen.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Motvind för svenska hedgefonder

Den turbulenta starten på året har varit svårnavigerad för merparten av svenska hedgefonder.

Trots en återhämtning under juli har den genomsnittliga fonden backat sedan årsskiftet. Bäst har trendföljande fonder som Lynx och SEB Asset Selection klarat sig.

Foto:Colourbox

Facit för svenska hedgefonder per den sista juli är en negativ avkastning på 2,45 procent enligt analystjänsten Hedgenordic. En återhämtning på drygt 2 procent under juli räckte inte till för att nå över nollstrecket.

Skillnaderna mellan enskilda hedgefonder men även mellan kategorier är betydande. Bäst i år är trendföljande fonder, ofta kallade CTA. De har lyft med närmare 4 procent i snitt. Bland svenska hedgefonder märks mångmiljardfonderna Lynx, plus 29,6 procent vid utgången av juli, och SEB Asset Selection, plus 12,5 procent. Även fonden Volt har gått bra med drygt 8 procent i avkastning.

Lynx ägs delvis av landets ledande hedgefondbolag Brummer & Partners. Brummers samlingsfond Multistrategy, som förvaltar drygt 27 miljarder kronor, består av en handfull av gruppens fonder inklusive Lynx. Samlingsfonden har i år avkastat 3,8 procent trots en mindre nedgång under juli.

Fonden Florin Court hör också till Brummers starkaste kort med en avkastning på 16 procent i år.

Hedgefonden Elementa, inriktad på att köpa eller ta säljpositioner på små och medelstora bolag, har trots ett tapp på drygt 4 procent under juli hittills ett lysande år med en avkastning på 22,5 procent sedan årsskiftet. Därmed går fonden mot strömmen då aktiefokuserade hedgefonder enligt Hedgenordic i år har tappat 4,5 procent.

Till exempel så har Prior & Nilssons aktieinriktade hedgefond Idea haft det blytungt under året och ligger trots ett nästan sjuprocentigt lyft i juli back med 13 procent. Under den senaste månaden ökade fonden sin exponering mot verkstadsbolag och minskade innehaven i läkemedelsföretag. De största innehaven är den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk, lastbilstillverkaren Volvo och verkstadsjätten Atlas Copco.

Även den aktietunga hedgefonden Rhenman Healthcare lyfte under juli med drygt 5 procent men ligger ändå back i år med 4,5 procent. Fondens bästa bidragsgivare under månaden var det amerikanska vårdbolaget Tenet Healthcare, som avkastade 20 procent, samt medicinteknikbolaget Abiomed, plus 14 procent.

I botten hittills i år ligger en av fjolårets vinnarfonder, Coeli Absolute European, med minus 22 procent i bagaget trots en viss återhämtning under juli månad.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera