1515

Skanska med i jättelikt tågprojekt

Svenska byggkoncernen Skanska är ett av bolagen som kommer att vara med och bygga det största brittiska infrastrukturprojektet någonsin.

Bild:TT

Det rapporterar flertalet brittiska medier sedan nationens transportdepartement tidigt på måndagen delgivit vilka budgivare som vunnit kontrakt för att designa och bygga delar i den första fasen av höghastighetstågbanan HS2.

Det rör sig om design och bygge av sådant som broar, tunnlar, järnvägsbankar och viadukter.

De första kontrakten har ett sammanlagt värde om 6,6 miljarder pund eller motsvarande drygt 70 miljarder kronor. Hela projektet för bygge av höghastighetståg från huvudstaden London och uppåt i nordväst i England via Birmingham och till städer som Manchester och Leeds har bedömts gå på 55,7 miljarder pund eller cirka 600 miljarder kronor. Däremot har det funnits frågetecken för om den budgeten kan hålla, skriver Financial Times.

Skanska, ska tillsammans med brittiska Costain och österrikiska Strabag bygga tunnlar och infarter till Euston-stationen i London samt tunnlar i nordvästra London, enligt de två delkontrakten där de tre byggbolagens konsortium är så kallad "preferred bidder", rapporterar FT.

I brittisk media har det lagts mycket fokus på att det problemdrabbade bolaget Carillion har vunnit delkontrakt. I spåren av en vinstvarning tidigare i juli har bolagets aktie tappat drygt 70 procent. Aktien rekylerar upp omkring 10 procent på måndagen med stöd av de vunna kontrakten.

Senare på måndagen väntas mer detaljer rörande den andra fasen av HS2-projektet att delges, skriver FT i sin nätupplaga. Den första fasen bedöms slutföras till år 2026 och den andra fasen bedöms börja byggas i mitten av 2020-talet.


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?