Skånska doftljus gör succé i Kina

HÖÖR. Lisa Stevens lämnade mäklarkarriären i London för en presentbod på familjens gård i Skåne. Utvecklingen av egna souvenirer tände en ny affärsidé som nu har spridit sig till över 600 butiker – och till Kina.

Lisa Stevens, Klinta, återvände till Höör och fick nytändning.
Lisa Stevens, Klinta, återvände till Höör och fick nytändning.Bild:Jesper Frisk

I ett av rummen fästs etiketter i snabb takt, i ett annat står kartongerna uppställda för leverans. Doften av lavendel och kokos avslöjar det lite annorlunda innehållet: Doftljusen, förpackade i glasburkar, kan nämligen också användas som kroppsolja och massageolja när de smälter.

De allra flesta skickas till Sverige, men förutom Danmark och Finland finns numera också butiker i Kina på den digra adresslistan.

”Förra hösten hade vi plötsligt massor av kinesiska namn som beställde i vår nätbutik, och på en mässa kom det fram en hel del kinesiska affärsmän och affärskvinnor som var intresserade. Det visade sig att en Youtube-tjej hade hittat Klintas ljus någonstans och publicerat ett inlägg med 900.000 likes”, säger Lisa Stevens, grundare och delägare av Klinta.

På kort tid har Kina vuxit till företagets största exportmarknad. Bara i år har försäljningen ökat med 300 procent, och de kinesiska kunderna är primärt exklusivare inredningsbutiker i Peking. Samtidigt har en stor internationell kedja visat intresse för att sälja produkterna.

”Fortsätter det så här blir det minst en fördubbling i Kina under 2018. Vi har också skapat ett partnerskap i Japan, som är en annan framtidsmarknad för oss”, säger maken Simon Stevens, som fokuserar på försäljning och export.

På glasburkarna står ordet Klinta, namnet på Lisa Stevens föräldragård utanför Höör. Det är härifrån dofterna till ljusen kommer – som hallon, kvitten, lavendel, honung och havre – och det var också här som Lisa Stevens inledde entreprenörsbanan en gång i tiden. Förutom odlingen av ett åttiotal olika grönsaker, blommor och kryddor på gården startade familjen en egen butik och ett kafé.

”När jag och mina syskon ville ha pengar till glass gick vi upp till stora vägen för att sälja lite grönsaker. Kunderna strömmade till och vi satte upp ett större bord vid carporten och började sälja kryddor och grönt. Det var så det började”, säger hon.

När Lisa Stevens många år senare återvände till familjegården hade hon man och barn med sig – och en framgångsrik karriär som mäklare i bagaget. Trots framgångarna i London, och den höga lönen, ville de att barnen skulle börja på dagis i Sverige. Här växlade hon i stället upp familjeföretagets marknadsföring, skapade en logga och en hemsida, och investerade besparingarna i en present- och trädgårdsbutik.

”Klinta blev ett stort utflyktsmål, och som mest hade vi 55.000 besökare en sommar. Många som kom ville också ha med sig en souvenir hem.”

Det var då den ljusa idén tändes. I England hade hon en kontakt som kunde förverkliga visionen om ekologiska och giftfria doftljus, utan alkohol i veken, fria från petroleum och enbart gjorda med oljor som är kosmetikagodkända.

”Basen består av olja från soja och raps och hela idén har varit att skapa en så ren, hälsosam och mild produkt att den går att använda direkt på huden. När vi började fanns några enstaka små aktörer som sålde doft- och massageljus, men alla var sexuellt orienterade. Det tyckte inte vi att ljusen behöver vara”, säger Lisa Stevens.

Ljusen gjorde entré i gårdsbutiken 2008, ganska omgående ville andra butiker börja sälja produkterna – och efter två år hade grossistverksamheten vuxit förbi den övriga försäljningen. 2012 blev det ohållbart att vara kvar, och flytten gick till en större produktions- och lagerlokal i Höör.

I dag finns ljusen i fyra storlekar, med 40 olika dofter, och sortimentet har kompletterats med doftpinnar, doftspray, havssalt och olika ansiktsprodukter. Att ljusen inte kallas ekologiska, trots att de faktiskt är det, bottnar i en liten protest från entreprenörens sida.

”Inom hudvård räcker det med att några procent av innehållet är ekologiskt, för att få kalla produkten ekologisk. Jag tycker personligen att det är helt fel, lagen borde ändras, och därför skriver vi inte ut det. En del av våra kunder tycker att vi gör fel, eftersom det säkert hade ökat försäljningen.”

Trots det fortsätter uppenbarligen tillväxten och omsättningen passerade 2017 8 Mkr. Ljusen tappas fortfarande upp för hand i England, medan etikettering, paketering och produktutveckling sker hemma i Höör.

”Det var sorgligt att behöva lämna Klinta. Men vi hade inte ens ett varuintag på gården, utan fick lasta av pallarna ute på den stora riksvägen. Här på industriområdet är det inte lika vackert, men vi slipper åtminstone bilarna som tutar på oss”, säger Lisa Stevens.





Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?