1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skånsk trotjänare bakom förnyelsen av Coops stormarknader

Hon har suttit i kassan, drivit egen matbutik och haft olika chefsbefattningar inom dagligvarukedjan Coop. Nu håller trotjänaren Pernilla Sandström i taktpinnen i moderniseringen av Coops storbutiker.

Foto:Roland Magnusson

Efter många års ökenvandring har Coop börjat andas morgonluft. Det gäller bland annat för dagligvarukedjans storbutiker som är helsingborgaren Pernilla Sandströms ansvarsområde.

”När man har jobbat så pass många år i bolaget som jag har gjort, varav flera år har varit tuffa rent ekonomiskt, så är jag stolt över att ha varit med om att vända utvecklingen”, säger 48-åriga Pernilla Sandström, försäljnings- och driftschef för affärsområdet Storhandel inom Coop Butiker & Stormarknader (CBS).

I Coops något snåriga organisationsstruktur äger och driver CBS drygt 300 av dagligvarukedjans butiker som i fjol omsatte närmare 16 miljarder kronor, vilket är så gott som i paritet med försäljningen 2018. Samtidigt hänger inte lönsamheten riktigt med. 2016 levererade bolaget 127 miljoner kronor i vinst efter finansnetto. 2018 hade vinsten sjunkit till 61 miljoner kronor, och 2019 hade den dalat till 20 miljoner kronor efter finansnetto. Fjolårets resultat ger en vinstmarginal på blygsamma 0,12 procent.

I Pernilla Sandströms affärsområde Storhandel, som uppges ha bättre försäljningsutveckling än CBS i stort, ansvarar hon för 35 Stora Coop-butiker samt ytterligare sex andra Coop-butiker av större snitt med geografisk spridning från Uppsala i norr till Skåne i söder.

Hennes historia i det kooperativa förbundet sträcker sig tillbaka till 1990-talet. Då jobbade hon extra på helger och somrar som kassabiträde i den dåvarande Konsumbutiken på Elineberg i Helsingborg, för att i början av 00-talet avancera till en tjänst med fokus på personalutveckling.

”Jag gillar idén om att konsumenter går tillsammans och gör något för varandra, som ju ingår i den kooperativa tanken. På det viset är jag en värderingsstyrd person”, säger Pernilla Sandström.

Jämte uppdraget i Coopsfären axlade hon även krögarrocken genom delägarskap i restaurang Oz Emellan på Kajpromenaden i Helsingborg. Det engagemanget bottnade dock inte i något utvecklat intresse för högre kokkonst.

”Jag är inte skolad i restaurangbranschen och hade inget med mat och dryck att göra. Jag drivs mer av själva affären.”

Affärssinnet vässades än mer i mitten av 00-talet när hon blev franchisetagare till Coop-butiken Kopparmöllegatan. Under Pernilla Sandströms regi ökade butikens omsättning med 25 procent.

De fem åren som livsmedelshandlare blev en språngbräda till andra chefsbefattningar i Coop-organisationen. I dag handlar hennes arbetsuppgifter om att hitta lösningar för att öka försäljningen i de grönvita butikerna som totalt sett har dragits med miljardförluster.

För just Coops stormarknader har problemet bland annat kopplats till butikernas spretiga produktsortiment utöver livsmedel. I det tidigare konceptet Coop Forum sålde man även allsköns varor som dammsugare, utemöbler, gardiner och tv-apparater.

”Vår resa sedan 2015 handlar mycket om en modernisering av butikerna. För storhandelns del har vi avvecklat Coop Forum-formatet och istället skapat Stora Coop med större fokus på mat”, säger Pernilla Sandström.

Men den största anledningen till de tidigare förlustaffärerna är att Coops priser i genomsnitt har legat betydligt över branschgenomsnittet, vilket naggade förtroendet bland kooperativets kunder och medlemmar.

”Vi har länge haft svårt att få lönsamhet och inte riktigt förstått vad som är viktigt för våra kunders vardag. Men i fjol sänkte vi priserna på 10.000 artiklar, vilket har lett till en ökad tillströmning av kunder som dessutom handlar mer hos oss än tidigare.”

I försäljningstrenden är inte fjolårets köp av Nettos svenska butiksnätverk inbakad, som Coop genomförde via stormarknadsbolaget CBS. Med förvärvet svällde verksamheten med cirka 160 Netto-butiker som svarar för en omsättning på fem miljarder kronor, vilket ökade hela Coops marknadsandel med cirka två procentenheter till drygt 20 procent.

”Ökningen är ännu större i södra Sverige eftersom det är där Nettobutikerna ligger, men Nettoaffären har inte påverkat utvecklingen för våra stormarknader. Indirekt blir vi dock mer tillgängliga i södra Sverige och får större inköpsvolymer”, säger Pernilla Sandström.

För att få guidning i förändringsarbetet i butiksleden sneglar man på Stora Coop-butiker som redan har stuvat om verksamheten. Bland annat Stora Coop i Lund som Pernilla Sandström berömmer för dess frukt- och gröntavdelning och manuella partier som delikatessen, fiskavdelningen och den egna köttstyckningen.

Tanken är att skapa en liknande sammansättning i Stora Coop-butiken på Landskronavägen i Helsingborg som är under ombyggnad med beräknad nyöppning strax innan påsk nästa år.

I övrigt uppges de flesta Stora Coop-butikerna vara upprustade, så när som på Coop Forum på Jägersro i Malmö och en butik i Marieberg. De kommande tre åren planerar man samtidigt att öppna tre nya storbutiker, en i Burlöv och två i Stockholmsregionen.

Nästa steg för Stora Coop-konceptet blir att utveckla faciliteter inom färsk färdigmat, med syfte att serva tidspressade kunder som snabbt behöver mat på bordet. I det sammanhanget finns det planer på att börja baka pizzor eller rulla färsk sushi i butikerna.

”Det handlar om att hela tiden utvecklas och möta kundernas vardag. Allt kokas ner till hur vi tjänar pengar på det som vi säljer”, säger Pernilla Sandström.


Innehåll från EdenredAnnons

Så motiverar du dina anställda – även om de jobbar hemifrån

I en tid av distansarbete är det viktigt att se till att man tar hand om sin hälsa. Genom att erbjuda Edenreds flexibla förmåner som lunch- och friskvårdsbidrag går det bra, oavsett var jobbet utförs. Och vill man peppa lite extra i största allmänhet finns också Delicard gåvokort, det perfekta sättet att uppmärksamma personer, prestationer eller högtider som till exempel jul.

Mycket är osäkert kring hur framtidens arbetsplats kommer se ut, men många spår att de flesta företag kommer erbjuda distansarbete även efter pandemin. Många förmåner är kopplade till en fysisk arbetsplats, men nu när landskapet ritas om är det viktigt att kunna erbjuda förmåner oavsett var de anställda befinner sig. Edenred erbjuder olika förmåner som är flexibla och uppskattade hos anställda över hela Sverige. Med Edenred Lunchförmån kan de anställda äta bra, och billigare, oavsett om de är på kontoret eller jobbar hemifrån. 

– Som arbetsgivare väljer man hur många månader den anställda har rätt till förmånen och även vilket belopp lunchkortet ska laddas med. Kortet gäller på de flesta restauranger i hela Sverige och går även att använda i många livsmedelsbutiker om man vill göra egen matlåda, säger Alf Reimers, Director of Marketing & Innovation. 

Enkel hantering av friskvårdsbidraget

Samma kort som används till lunchförmånen fungerar även för Edenreds hantering av friskvårdsbidraget.

– Vanligtvis brukar friskvårdsbidrag innebära mycket administration. Men med vår lösning får man sitt friskvårdsbidrag insatt på kortet, alltså samma kort som lunchförmånen, och kvittoredovisningen sker enkelt i en app. Du behöver inte ligga ute med pengar och du behöver inte hålla koll på fysiska kvitton, säger Alf Reimers. 

I appen MyEdenred Sweden kan den anställde snabbt se saldo, gjorda transaktioner och mycket mer för både lunchpengar och friskvårdsbidrag. Genom att kortet har två plånböcker hålls beloppen isär och förmånerna blir lika enkla att utnyttja som att administrera. 

Delicard gåvokort

Att motivera sina anställda är kanske ännu viktigare när distansarbetet breder ut sig. Med Delicard gåvokort blir det väldigt enkelt, oavsett om det är en jul- eller sommargåva eller någon annan typ av uppskattning. Gåvokorten finns i olika prisklasser och mottagaren väljer alltid själv sin gåva. 

– Vårt populäraste kort är Unlimited och där kan den som får kortet välja bland mer än 100 typer av gåvor i en mängd olika kategorier. Vi har bland annat delikatesser, designprylar, upplevelser och fritidsprodukter. Man kan även skänka pengarna till välgörenhet om man skulle vilja, säger Alf Reimers.

Det är självklart härligt att kunna ge bort något som man vet uppskattas. Det är också väldigt enkelt då du som köpare bara behöver välja kort och leveranssätt, därefter tar Edenred hand om resten. 

Om Edenred

Edenred jobbar med glädje, engagemang och lojalitet genom bra förmåner för anställda. Resultatet är effektivare företag, ofta också lägre sjuktal och mindre personalomsättning. Mer om Edenred Lunchförmån, Edenred Friskvårdsbidrag och Edenred Delicard finns på edenred.se.

Mer från Edenred

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Edenred och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?