1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skånsk trotjänare bakom förnyelsen av Coops stormarknader

Hon har suttit i kassan, drivit egen matbutik och haft olika chefsbefattningar inom dagligvarukedjan Coop. Nu håller trotjänaren Pernilla Sandström i taktpinnen i moderniseringen av Coops storbutiker.

Foto:Roland Magnusson

Efter många års ökenvandring har Coop börjat andas morgonluft. Det gäller bland annat för dagligvarukedjans storbutiker som är helsingborgaren Pernilla Sandströms ansvarsområde.

”När man har jobbat så pass många år i bolaget som jag har gjort, varav flera år har varit tuffa rent ekonomiskt, så är jag stolt över att ha varit med om att vända utvecklingen”, säger 48-åriga Pernilla Sandström, försäljnings- och driftschef för affärsområdet Storhandel inom Coop Butiker & Stormarknader (CBS).

I Coops något snåriga organisationsstruktur äger och driver CBS drygt 300 av dagligvarukedjans butiker som i fjol omsatte närmare 16 miljarder kronor, vilket är så gott som i paritet med försäljningen 2018. Samtidigt hänger inte lönsamheten riktigt med. 2016 levererade bolaget 127 miljoner kronor i vinst efter finansnetto. 2018 hade vinsten sjunkit till 61 miljoner kronor, och 2019 hade den dalat till 20 miljoner kronor efter finansnetto. Fjolårets resultat ger en vinstmarginal på blygsamma 0,12 procent.

I Pernilla Sandströms affärsområde Storhandel, som uppges ha bättre försäljningsutveckling än CBS i stort, ansvarar hon för 35 Stora Coop-butiker samt ytterligare sex andra Coop-butiker av större snitt med geografisk spridning från Uppsala i norr till Skåne i söder.

Hennes historia i det kooperativa förbundet sträcker sig tillbaka till 1990-talet. Då jobbade hon extra på helger och somrar som kassabiträde i den dåvarande Konsumbutiken på Elineberg i Helsingborg, för att i början av 00-talet avancera till en tjänst med fokus på personalutveckling.

”Jag gillar idén om att konsumenter går tillsammans och gör något för varandra, som ju ingår i den kooperativa tanken. På det viset är jag en värderingsstyrd person”, säger Pernilla Sandström.

Jämte uppdraget i Coopsfären axlade hon även krögarrocken genom delägarskap i restaurang Oz Emellan på Kajpromenaden i Helsingborg. Det engagemanget bottnade dock inte i något utvecklat intresse för högre kokkonst.

”Jag är inte skolad i restaurangbranschen och hade inget med mat och dryck att göra. Jag drivs mer av själva affären.”

Affärssinnet vässades än mer i mitten av 00-talet när hon blev franchisetagare till Coop-butiken Kopparmöllegatan. Under Pernilla Sandströms regi ökade butikens omsättning med 25 procent.

De fem åren som livsmedelshandlare blev en språngbräda till andra chefsbefattningar i Coop-organisationen. I dag handlar hennes arbetsuppgifter om att hitta lösningar för att öka försäljningen i de grönvita butikerna som totalt sett har dragits med miljardförluster.

För just Coops stormarknader har problemet bland annat kopplats till butikernas spretiga produktsortiment utöver livsmedel. I det tidigare konceptet Coop Forum sålde man även allsköns varor som dammsugare, utemöbler, gardiner och tv-apparater.

”Vår resa sedan 2015 handlar mycket om en modernisering av butikerna. För storhandelns del har vi avvecklat Coop Forum-formatet och istället skapat Stora Coop med större fokus på mat”, säger Pernilla Sandström.

Men den största anledningen till de tidigare förlustaffärerna är att Coops priser i genomsnitt har legat betydligt över branschgenomsnittet, vilket naggade förtroendet bland kooperativets kunder och medlemmar.

”Vi har länge haft svårt att få lönsamhet och inte riktigt förstått vad som är viktigt för våra kunders vardag. Men i fjol sänkte vi priserna på 10.000 artiklar, vilket har lett till en ökad tillströmning av kunder som dessutom handlar mer hos oss än tidigare.”

I försäljningstrenden är inte fjolårets köp av Nettos svenska butiksnätverk inbakad, som Coop genomförde via stormarknadsbolaget CBS. Med förvärvet svällde verksamheten med cirka 160 Netto-butiker som svarar för en omsättning på fem miljarder kronor, vilket ökade hela Coops marknadsandel med cirka två procentenheter till drygt 20 procent.

”Ökningen är ännu större i södra Sverige eftersom det är där Nettobutikerna ligger, men Nettoaffären har inte påverkat utvecklingen för våra stormarknader. Indirekt blir vi dock mer tillgängliga i södra Sverige och får större inköpsvolymer”, säger Pernilla Sandström.

För att få guidning i förändringsarbetet i butiksleden sneglar man på Stora Coop-butiker som redan har stuvat om verksamheten. Bland annat Stora Coop i Lund som Pernilla Sandström berömmer för dess frukt- och gröntavdelning och manuella partier som delikatessen, fiskavdelningen och den egna köttstyckningen.

Tanken är att skapa en liknande sammansättning i Stora Coop-butiken på Landskronavägen i Helsingborg som är under ombyggnad med beräknad nyöppning strax innan påsk nästa år.

I övrigt uppges de flesta Stora Coop-butikerna vara upprustade, så när som på Coop Forum på Jägersro i Malmö och en butik i Marieberg. De kommande tre åren planerar man samtidigt att öppna tre nya storbutiker, en i Burlöv och två i Stockholmsregionen.

Nästa steg för Stora Coop-konceptet blir att utveckla faciliteter inom färsk färdigmat, med syfte att serva tidspressade kunder som snabbt behöver mat på bordet. I det sammanhanget finns det planer på att börja baka pizzor eller rulla färsk sushi i butikerna.

”Det handlar om att hela tiden utvecklas och möta kundernas vardag. Allt kokas ner till hur vi tjänar pengar på det som vi säljer”, säger Pernilla Sandström.

Lockheed Martin får jättekontrakt på 7 miljarder dollar

USA:s försvarsdepartement meddelade under natten till lördag svensk tid att amerikanska försvarsjätten Lockheed Martin får ett kontrakt värt 7,6 miljarder dollar motsvarande dryga 77 miljarder kronor.

Ett amerikanskt F-35
Ett amerikanskt F-35Foto:Harald Tittel/AP

Totalt ska Lockheed Martin tillverka 129 nya stridsflygplan av modellen F-35, dock i olika variationer, till flera grenar inom det amerikanska försvaret. 16 stycken av modellen F-35A ska också säljas till utlandet.

Produktionen av planen kommer framför allt ske i Texas, men även till viss del i andra delstater.

Lockheed Martin stängde till kursen 434,24 dollar i fredags, före nyheten släpptes. Aktien har till skillnad från börsen i övrigt haft en positiv utveckling under året och är upp cirka 22,5 procent. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera