1515
Annons

Skånsk lakritsåker siktar på matbordet

ALLERUM/HELSINGBORG.
Med förstklassiga råvaror, exklusiva förpackningar och nya smakkombinationer har Lakritsfabriken tagit upp kampen med konfektyrjättarna. Nu drömmer grundaren Martin Jörgensen om att få in lakritsen som smaksättare i svensk matlagning.

Vid sidan av vete, raps, betor och andra grödor ingår nu även lakrits i floran på åkrarna i västra Skåne. Martin Jörgensen rycker upp en planta ur jorden och visar de karaktäristiska rötterna. Söta, smakrika och nyttiga har de varit populära att tugga på i tusentals år. Det är också rötterna som är själva råvaran till konfektyren, alltså den typ av lakrits som är mest bekant för de allra flesta.

”Lakritsroten växer egentligen vilt och på sydligare breddgrader. Jag visste därför inte riktigt hur man skulle sätta igång en odling här men efter att ha testat mig fram har jag hittat ett sätt att göra det effektivt och få volym på fälten.”

Lakritsodlingen i Allerum, utanför Helsingborg, är på åtta hektar och är den enda av sitt slag i norra Europa, enligt Martin Jörgensen. Ett syfte med fältet är att sälja plantor och rötter. Ett annat mål är att skapa en plats där intresserade kan komma och lära sig mer om lakritsens ursprung och rotens alla egenskaper. Dessutom är odlingen ett sätt att marknadsföra och bygga vidare på ”storyn” om Lakritsfabriken, det bolag som som Martin Jörgensen startade för drygt tio år sedan. 

Mindy Borgström Öhlén jobbar på Lakritsfabriken i Helsingborg. Till höger Martin Jörgensen som driver Lakritsfabriken.
Mindy Borgström Öhlén jobbar på Lakritsfabriken i Helsingborg. Till höger Martin Jörgensen som driver Lakritsfabriken.Foto:Lars Jansson

Efter att ha arbetat som sommelier och även drivit restauranger i många år började Martin Jörgensen importera finare choklader, olivoljor och andra produkter till Sverige. När också lakritsintresset växte snabbt såg han en möjlighet att komplettera sitt utbud med något som han producerade själv. Strategin var att erbjuda ett brett spann av premiumlakrits vid sidan av godisjättarnas massproducerade lakrits som fyller dagligvaruhandelns hyllor. 

Råvaran till Lakritsfabrikens olika produkter är ett granulat och ett pulver, båda baserade på lakritsroten. Det importeras i dagsläget från Italien samt Iran. Konfektyren produceras sedan i en fabrik i Malmö. En stor del av innehållet utgörs av socker och mjöl. Graden av kvalitet handlar om hur många procent lakritspulver som blandas in samt hur man tillsätter och blandar olika smaktillsatser. I saltlakrits, till exempel, handlar det om salmiak. 

Enligt Martin Jörgensen har intresset för lakrits fortsatt att öka i Sverige där fler är beredda att lägga pengar på kvalitetslakrits. 

”Men många tänker fortfarande på lakrits som godis. I själva verket kan det också vara en spännande smaksättare. Vi har därför tagit fram en serie med kryddblandningar. Vi försöker också få in lakrits som en naturlig del i recepten och jobba med kockar för att få dem att upptäcka möjligheterna med lakrits.”

Strategin är att sälja premiumlakritsen i framför allt presentbutiker och specialbutiker för inredning, delikatesser och så vidare. Dessutom har Lakritsfabriken en egen butik längs en infartsled i Helsingborg dit kunderna kan komma. Redan från början lyckades man också komma in i sortimentet hos ett antal apotekskedjor. Anledningen, enligt Martin Jörgensen, är att lakrits har flera goda hälsoeffekter. 

”Undersökningar visar att lakrits motverkar förkylning, är anti-inflammatoriskt och dessutom lugnar magen. Det är också bra om man är torr i halsen.”

Den första lakritsen sattes för två år sedan.
Den första lakritsen sattes för två år sedan.Foto:Lars Jansson

För två år sedan slogs Lakritsfabriken ihop med Martin Jörgensens importföretag, Scandchoco. Försäljningen för det sammanslagna bolaget låg i fjol på knappt 28 miljoner kronor varav Lakritsfabriken stod för runt 17 Mkr, enligt Martin Jörgensen. Ambitionen är att den siffran ska växa bland annat genom att skala upp en internationell satsning. I dag säljer Lakritsfabriken sin konfektyr i Norden, Tyskland och USA. Nyligen fick det klart med en distributör i England. 

”Det handlar om att vara lyhörd för vad konsumenten vill ha i de olika länderna för det skiljer sig åt mycket. Till exempel är svenskarna ganska ensamma om att tycka om saltlakrits.”

Ett annat mål är att utveckla helt nya produkter, vid sidan av konfektyren. Bland annat finns det planer på olika hudvårdsprodukter. 

”Namnet Lakritsfabriken har visat sig passande, jag ser att vi kan ta fram många olika produkter framöver med lakritsroten som bas. Den passar för väldigt mycket”, berättar Martin Jörgensen samtidigt som han visar runt på fälten där de första plantorna sattes för två år sedan. 

Om ytterligare två-tre år har rötterna spritt sig så mycket att det är lämpligt att börja skörda. 

”Jag ser också att den här odlingen kommer att bli viktig när vi experimenterar med nya produkter. Precis som andra kommer hit för att lära sig behöver även jag lär mig mer om rotens alla egenskaper. Som gammal sommelier vet jag värdet av att i grunden förstå hur en råvara fungerar i olika miljöer. Det är då slutprodukten blir bra, oavsett om det är ett fint vin eller lakritsgodis!”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?