1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skånsk kritik: Tappar järnvägsmiljarder till Stockholm och Göteborg

Skåne missgynnas systematiskt när staten bygger nya vägar och järnvägar. Sydligaste Sverige prioriteras bort till förmån för Stockholm och Göteborg. De statliga satsningarna på Skåne är just nu bara hälften så stora som de borde vara.

Foto:HENRIK MONTGOMERY / TT

Det slår Sara Åhlén Björk, chefekonom på Sydsvenska handelskammaren, fast i en rapport om de statliga satsningarna på infrastruktur under 2010-29. Hon anser att skälet till de njugga anslagen står att finna i Öresundsbron.

”Under tjugo års tid har bron använts som motivering till att Skåne bör stå tillbaka. Hänvisningarna görs inte skriftligt, men nämns ofta i debatten – utan hänsyn till att Öresundsbron faktiskt är privat finansierad”, säger Sara Åhlén Björk.

Sedan flera år pyr ett missnöje i Skåne över uteblivna statliga satsningar på vägar och järnvägar. Region Skåne har hoppats på en handfull nya skånska järnvägsprojekt i en ny tolvårsplan, bland annat dubbelspår på sträckorna Kristianstad-Hässleholm, Hässleholm-Helsingborg och Malmö-Ystad.

Enligt Trafikverkets senaste planeringsunderlag kan alla tre projekten gå om intet. Det är inte ens säkert att ett nytt höghastighetsspår Lund-Hässleholm byggs.

Regionledningen i Skåne klagar på att infrastruktursatsningar i Sydsverige krymps till förmån för investeringar på andra håll i landet. Nu visar Sydsvenska handelskammaren i faktiska siffror att så är fallet.

”Skåne är en region med 13 procent av Sveriges befolkning, men får bara 8 procent av den totala investeringsbudgeten. Översatt till kronor betyder det att regionen med sina 14 738 kronor per invånare mottar mindre än hälften av de investeringsnivåer som planeras till invånarna i Stockholm och Västra Götaland”, heter det i handelskammarens rapport.

”Oavsett hur man vänder och vrider på siffrorna så missgynnas Skåne. Det är en snedvridning som pågått systematiskt under lång tid”, säger Sara Åhlén Björk.

Hennes analys tar sin början 2010. Men om man går längre tillbaka kan man se att Skåne faktiskt fick en hel del statliga infrastrukturpengar i början av 1990-talet.

Då togs beslutet om Öresundsbron – betald med brukarpengar – men också beslut om att bygga Hallandsåstunneln, Västkustbanan och E22. Senare togs även beslut om Citytunneln.

Så snart Öresundsbron var klar tröt pengarna. Statsminister Göran Persson sköt 2004 upp utbyggnaden av E22. I stället skulle bilföretaget Saab gynnas genom det så kallade Trollhättepaketet.

Dessutom senarelades en rad skånska järnvägsprojekt. I Banverkets framtidsplan för 1998-2007 ingick dubbelspår Ängelholm-Helsingborg, upprustning av sträckan Helsingborg-Hässleholm samt fyrspår Arlöv-Lund. Dessa projekt är ännu inte klara, 23 år senare.

Banverket lovade dessutom att senast 2007 bli klara med fyrspår Malmö-Arlöv, Hallandsåstunneln, dubbelspår Förslöv-Ängelholm samt upprustning av sträckorna Åstorp-Teckomatorp och Malmö-Trelleborg. Dessa projekt stod klara först 2008, 2015, 2015, 2015 respektive 2016.

Göteborg och Stockholm har inte fått motsvarande förseningar. Där har flera projekt tidigarelagts. Ett exempel är fyrspårsutbyggnaden Stockholm-Uppsala, ett helt nytt projekt som kan bli klart långt före utbyggnaden av nytt dubbelspår Lund-Hässleholm.

Jag har inte tittat specifikt på enskilda projekt, men regeringen bör tydligare klargöra att transportplaner inte är löften. Det är politiska ambitioner. Så fort något händer ändras prioriteringarna”, säger Sara Åhlén Björk.

”Regeringen bör inför varje nationellt beslut berätta vad som gjorts, men också vad som skjutits upp.”

Enligt henne innebär de små resurser som satsas på infrastruktur i Sydsverige ett handikapp för det regionala näringslivet.

”Näringslivet får inte samma förutsättningar att blomstra. Om hög befolkningsdensitet används som argument för högre investeringsnivåer i storstadsregioner är det märkligt att Skåne missgynnas. Sveriges tillväxt kan inte bara bygga på tillväxten i Stockholm”, säger Sara Åhlén Björk.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?