Annons

Skånsk chili tog kampen mot tabasco

ASMUNDTORP.
Ett starkt matintresse fick den tidigare programmeraren att utveckla Sveriges största ekologiska chiliodling. Skånsk Chili har redan tagit plats i landets rikstäckande matkedjor. Nu går såserna på export.

Sakura tog kampen mot Tabasco – och lanserade sina egna chilisåser 2014.
Sakura tog kampen mot Tabasco – och lanserade sina egna chilisåser 2014.Foto:Björn Solfors

I tider av skenande elpriser hamnar blicken direkt på de fulla växthusen i Asmundtorp utanför Landskrona. Chiliplantorna tar dessutom god tid på sig att utvecklas: från första fröet i jorden till skördemogna frukter krävs åtminstone ett halvår. Men Sakura Holmqvist, som blev först ut att börja odla chili mer storskaligt i Sverige 2014, bevisar att det finns klara fördelar med att låta jobbet och privatlivet växa ihop.

”Vi sår fröerna tidigt, redan i februari, och det kostar mycket att värma upp med de här elpriserna. Men vi har löst det så att vi odlar hemma i vårt eget vardagsrum de första veckorna”, säger hon.

”Vi tar vara på värmen i huset, plus att man behöver passa plantorna ganska mycket i början. I första stadiet kan man dessutom så väldigt tätt, så det blir inte så skrymmande. Man får vara lite påhittig. Och plantorna är ju våra barn i familjen!”

När plantan behöver en större kruka väntar visserligen en period i värmetält, men när de väl flyttar in i växthusen räcker naturens värme och ljus. Den skånska kusten bjuder på gynnsamma förhållanden för en mängd olika habanero-frukter, som den populära Carribean Red, samt chilisorter som Jalapeño och Lemon Drop. Odlingen på cirka 7.000 plantor är ekologisk och innanför glasväggarna är det en effektiv jägare som håller fritt från ohyran.

”Det känns inte bra att hålla på med bekämpningsmedel. Dels vill jag inte spruta gifter i maten, dels vill jag inte själv arbeta i en sådan arbetsmiljö. Så vi sätter ut 10.000 av en predator som heter guldögonslända. Bladlössen dyker alltid upp en vecka före midsommar”, säger hon.

Årets skörd inleddes som vanligt i mitten av augusti, och pågår oktober ut. Frukterna hamnar direkt i ett fryslager, vilket gör att såsproduktionen kan pågå under hela året. Några kilometer längre bort, i hamnen i Landskrona, arbetar i dag två heltidsanställda med att producera 15 olika sorters chilisåser. Cirka 200.000 flaskor tillverkas årligen sedan Skånsk Chili lyckats ta steget in till landets stora livsmedelskedjor.

”I samband med corona-krisen hade Lidl ett initiativ för att stötta mindre företag. De tog in våra produkter och ungefär samtidigt kom vi in på ICA:s centrala lista. Därefter blev det även Willys och Hemköp. Det har betytt jättemycket för oss, då vi har kunnat växla upp och investera mer i produktionen.”

Nu är målet att ta de starka såserna ut i Europa. Omsättningen på 6 Mkr ska nå 10 Mkr inom ett par år, med exportplanen som draglok.

”Vi vill öka så mycket vi kan, marknaden för starka såser har verkligen exploderat. Vi har kommit in hos Danmarks ledande grossist, och vi försöker även att expandera i Tyskland. Det är väldigt stort med ekologiska produkter där.”

I början blandade Sakura Holmqvist – med en karriär som programmerare på Ericsson och Sony Ericsson bakom sig – själv sina såser och lagerhöll dem i ett lagerklassat rum hemma i den dåvarande lägenheten.

”Jag hade inga riktiga försäljningskanaler, utan åkte runt som marknadsknalle. Men det var ett jättebra sätt att få ut såserna på. Jag kunde prova nya recept och direkt få veta vad folk tyckte. Jag åker faktiskt fortfarande ut på två marknader varje år”, säger hon.

Drivkraften var att producera såser hon själv saknade i matlagningen.

”Jag flyttade till Tokyo som utbytesstudent, och stannade sedan kvar i Japan och arbetade med mjukvara till kopieringsmaskiner. Där började jag verkligen uppskatta stark mat från bland annat Korea. Men när jag kom hem till Sverige igen var det svårt att hitta rätt ingredienser. Här fanns ju bara Tabasco.”

Foto:Björn Solfors

När växthusen i Asmundtorp dök upp på Hemnet 2013 kunde hobbyodlingen på balkongen växla upp till ett företag. Bolaget grundade hon tillsammans med maken Johan Holmqvist, och för fem år sedan var det ekonomiskt möjligt för honom att gå in på heltid.

”Men vi visste ingenting om livsmedelsproduktion eller regelverk och har fått lära oss allt från grunden. I Sverige finns ingen expertis på just chiliodling, ingen att fråga. Är det något man undrar över är det bara att luska ut svaren själv. Men jag är van vid problemlösning från mitt tidigare jobb”, säger Sakura Holmqvist.

Även programmeringskompetensen har kommit till användning.

”Jag har själv utvecklat vårt automationssystem. När det blir för varmt i växthusen öppnas luckorna i taket. Jag har precis gjort en stor uppdatering med en Rasperry Pi (en enkel datormodell, DI:s anm.), det är rolig.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera