1515

Skånebolaget slåss med jättarna om sjukhusjobben

VIKEN.
Produkter som är anpassade till de speciella behov som uppstår efter en operation har blivit en tillväxtnisch för Nordicare. 

Nu vill det familjeägda skånebolaget växa i Europa.

Helena Peters och Björn Peters visar runt på Nordicare. Här med Petra Bengtsson.
Helena Peters och Björn Peters visar runt på Nordicare. Här med Petra Bengtsson.Foto:Emil Malmborg

”Jag brukar säga att ingen tänker på våra produkter förrän man oväntat råkar ut för något. Då blir man desto gladare att de finns”, säger Helena Peters när hon visar runt på utvecklingsavdelningen på Nordicares kontor i skånska Viken. På ett stort bord testas funktionen hos olika tygmaterial, innan de måttas och klipps. 

Vid sidan av sina vd-uppgifter lägger Helena Peters mycket tid runt det här bordet, tillsammans med företagets tre produktutvecklare. Deras utmaning att ta fram produkter för att göra livet enklare för människor som just gått igenom en operation eller råkat ut för en skada. 

Hon visar upp en specialanpassad BH som ska ge stöd och avlastning efter en bröstoperation. På galgar hänger en uppsjö av gördlar, i olika utformning och storlekar, som är framtagna för att ge kompression över bålen efter en bukoperation. Helena Peters visar också upp en serie med specialutvecklade knäskydd, som kan användas efter en idrottsskada eller en operation. 

”Vi säljer över 200 olika produkter men kommer hela tiden på nya behov och funktioner. Varje år lanserar vi ungefär fem nya produkter”, berättar Helena Peters som grundade Nordicare 2004. Då var företaget i första hand en distributör av andras hjälpmedel men i dag står de egentillverkade produkterna för 75 procent av omsättningen. 

”Våra produkter ska vara bekväma och enkla att använda, vi brukar tala om en ‘människonära design’. Men lika viktigt är att de har en funktion och verkligen är en del i behandlingen efter en operation eller en skada. Sjukhus är vår viktigaste kundgrupp och de vill ständigt effektivisera och korta vårdtider för att behandla fler patienter. Här kan våra produkter definitivt bidra”, säger Helena Peters och berättar stolt att bolaget i dag har samtliga nordiska universitetssjukhus på kundlistan. 

För att sälja till sjukhusen krävs det att man är med i stora offentliga upphandlingar. Här konkurrerar bolaget med globala medicinteknikbolag, med ett likartat utbud av produkter. 

”Det är stora jättar som kan hålla låga priser. Samtidigt är de helt inriktade på de produkter som säljer mest. Vår styrka är att vi fokuserar på att sälja nischade produkter som kanske bara tillverkas i tusen exemplar om året. Vi är också snabbfotade och kan ta fram en helt ny produkt på fyra månader om behovet finns. Allt detta uppskattar sjukhusen.”

En del av sortimentet, som inte är subventionerat i sjukvården, säljs genom andra kanaler, till exempel apotek. Nordicare har också startat en egen webbshop där försäljningen ökat snabbt och nu står för nära tio procent av omsättningen. Vid sidan om den offentliga vården säljer Nordicare även sina produkter till privata kliniker som utför kirurgi, inte minst estetisk kirurgi. 

”Det var ett viktigt beslut att gå in på den privata marknaden eftersom det visat sig vara ett snabbt växande segment. Hade vi inte tidigt satsat på kirurgi hade vi inte haft den fina tillväxtresan som vi haft”, säger Björn Peters som anslöt till hans hustrus bolag 2010. I dag är han ansvarig för bland annat ekonomi och organisation på Nordicare som haft en bra utveckling och vuxit varje år sedan starten, undantaget 2020. 

Foto:Emil Malmborg

”Pandemin gjorde att många planerade operationer på sjukhusen sköts upp vilket drabbade oss. Men i år växer vi igen och är nästan tillbaka på samma nivå som före pandemin”, förklarar Björn Peters.

Nordicare säljer framför allt i Norden där den svenska marknaden står för ungefär hälften av omsättningen. Utmaningen nu, berättar ägarparet, är att expandera till fler länder. 

”Det handlar i första hand om Europa. Vi befinner oss mitt inne i process där vi letar efter distributörer och samarbetspartners i olika länder. Utmaningen är att vården är organiserad på väldigt olika sätt och det gäller att verkligen förstå varje lands speciella egenheter. Men vi är vana vid det för faktum är att det skiljer sig en hel del mellan de nordiska länderna också”, säger Helena Peters. 

Kan det bli aktuellt att förvärva bolag?
”Nej, jag skulle säga att organisk tillväxt är en del av vår själ och vi är övertygade om att vi har tillräckligt bra produkter för att konkurrera på alla marknader. Det kanske låter pretentiöst, men att låta fler patienter med besvär få chansen att upptäcka den hjälp som våra produkter kan ge, det är det som driver oss.”

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?