Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skåne drabbas extra hårt av coronakrisen

En fjärdedel av de sydsvenska företagen spår att de kan drabbas av likviditetsproblem i år. Det visar en undersökning från Sydsvenska handelskammaren.

”Men svaren från undersökningen fortsätter att rulla in och de pekar på att det blir värre och värre”, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska handelskammaren.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Coronaviruset har lamslagit hela branscher och de sydsvenska bolagen har redan drabbats hårt. Inte minst eftersom den krisande besöksnäringen är förhållandevis viktig för regionens ekonomi. Det visar Sydsvenska handelskammarens undersökning där man frågat företag i södra Sverige hur de drabbats av krisen. Här framgår bland annat att 43 procent av importföretagen i Skåne har fått någon vara från en utländsk leverantör försenad. Ungefär en tredjedel upplever lägre efterfrågan än vanligt. Kanske mest oroande är att en fjärdedel, 25 procent, uppger att de kan drabbas av likviditetsproblem under 2020.

”Det kommer att bli värre. Det ser vi när svaren nu fortsätter att komma in. Vi har redan sett varsel och det kommer mer. Samtidigt ser vi hur produktion i Kina börjar komma igång som sen ska fortplanta sig i världen. De närmaste veckorna blir helt avgörande för att analysera krisens djup”, säger Sydsvenska handelskammarens vd Stephan Müchler i Ekonomistudion på Di TV där situationen i Sydsverige diskuterades.

Hur orolig är du?

”Det är mycket besvärligt i dag men fundamentala faktorer är i grunden så bra att det om ett halvår kommer se bättre ut. Det är min tro”, säger Stefan Müchler.

Måndagen var den första vardagen sedan Danmark stängde gränserna. Av normalt sex tåg i timmen går nu istället ett tåg i timmen över Öresundsbron. Även om de runt 17.000 svenskar som arbetar i Danmark fortfarande har möjlighet att komma in i Danmark väljer många att arbeta hemifrån. Tågen var bara halvfulla och bilarna få på bron. Enligt Johan Wessman, vd för Öresundsinstitutet så är Skåne som gränsregion just nu särskilt drabbat av Coronakrisen.

”Det handlar om att pendlingen försvåras och att hamnar stängs. Men också av ett relativt stort beroende i Skåne av gränshandel där handeln nu riskerar att drabbas om till exempel kläder och teknikvaror från Kina inte kan komma fram till affärerna”, säger Johan Wessman i Ekonomistudion.

Danmark har beslutat att staten går in och betalar 75 procent av lönerna i krisande bolag. Med dagens regeringsprogram väljer den svenska regeringen en annan modell där företagslikviditeten ska hjälpas genom bland annat uppskov av skatter och att staten står för sjukskrivningar. Flera frågor uppstår som till exempel om personer som bor i Danmark men arbetar i Sverige kan tvingas ta ut semester eller tjänstledigt för att ta hand om sina barn eftersom när danska skolorna stängt. Det är även oklart om danska arbetsgivare måste börja betala svenska arbetsgivaravgifter när de anställda som bor i Sverige tvingas jobba hemifrån på heltid.

”Det har alltid funnits vissa hinder för pendlare över Öresund eftersom det är olika regler i på arbetsmarknaden. Det är ganska typiskt att den här typen av gränshinder blir mer tydliga och växer när det uppstår en kris som nu”, säger Johan Wessman som annars är positiv till den svenska regeringens stora paket.

”Det är ett kraftfullt paket som är generellt och inte inriktat mot specifika branscher vilket jag tror är klokt. Sedan återstår viktiga frågor för vår region. Kommer till exempel staterna gå in och rädda flygbolagen? Jag tror det eftersom de är så systemkritiska.”

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera