Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skandinavisk design från Skåne lockar – från Rosenbad till Amazons kontor

GÄRSNÄS. Satsningar på svenska formgivare och egen tillverkning i fabriken på Österlen ligger bakom framgången för Gärsnäs möbler.

”Vi har gått mot strömmen i möbelindustrin men dagens trender kring hållbarhet och genuinitet talar för att vi har gjort rätt”, säger Anna Klockby som driver företaget tillsammans med sin man.

Gärsnäs möbler drivs av paret Dag och Anna Klockby.
Gärsnäs möbler drivs av paret Dag och Anna Klockby.Foto:Lars Jansson

När regeringsbyggnaderna i Stockholm nu renoveras ska även möblerna bytas ut. De många mötesrummen i Rosenbad kommer bland annat att fyllas med fåtöljer tillverkade i samhället Gärsnäs i östra Skåne. 

”Departementen är viktiga kunder till oss, precis som ambassader och universitet som alla lägger ett allt större värde på kulturhistoria och kvalitet i sina upphandlingar. Det gynnar oss”, förklarar Dag Klockby, vd i familjebolaget, samtidigt som han pekar ut bolagets många storsäljare i visningslokalen som har stora fönster ut mot huvudgatan i den lilla skånska byn. Det handlar om stolar, bord och soffor i välbekant, nordisk och avskalad stil. 

”En tidlös skandinavisk design är viktig för oss. Men eftersom vi är inriktade på offentliga miljöer så måste våra möbler också vara lätta, kunna staplas och passa in i olika sammanhang.”

Gärsnäs drivs av paret Dag och Anna Klockby. En tredje delägare är Anna Klockbys far, Åke Axelsson, som är en ikon inom svensk möbeldesign. Nära hälften av företagets olika möbler har skapats av hans penna. Trion köpte in sig i Gärsnäs 2003 och tog över helt fem år senare. Men bolaget har anor från 1893 och är därmed en av få svenska möbeltillverkare som överlevde stålbadet under 1960- och 70-talet när Ikea och stora köpcentrum slog undan benen för alla lokala spelare. Den långa historiken är, enligt Dag Klockby, viktig eftersom den symboliserar bolagets kärnvärden som lokal produktion, genuinitet och hållbara material. 

Dag Klockby.
Dag Klockby.Foto:Lars Jansson

”En gång i tiden hämtades allt virke till möblerna från bokskogarna runt Gärsnäs. Det är omöjligt i dag men vi köper bara miljöklassat trä.”

Bakom visningslokalen finns fabriken där alla möbler produceras, delvis baserat på gamla metoder. 

”Vi har gått motströms i en bransch som i flera decennier flyttat ut produktion till andra länder och till underleverantörer. Många har sagt att det inte kommer att fungera men jag tror bara att vi var 20 år för tidiga. För i dag känns det väldigt rätt när värden som lokalproducerat, hållbarhet och genuinitet blir allt viktigare”, säger Anna Klockby. 

Efter några tuffa inledande år har Gärsnäs visat svarta siffror sedan 2010. Men i flera år har vinsten legat farligt nära noll och enligt Dag Klockby har lönsamheten varit för svag. 

”Vi har gjort en del offensiva satsningar under åren som har kostat. Det handlar om nya maskiner i fabriken och om investeringar i marknadsföring för att bli ett naturligt val i ‘high-end’ segmentet”, säger Dag Klockby och pekar på att lönsamheten i år blir bättre. Trots fallande omsättning på grund av pandemin ökar vinsten från 0,3 till 3,5 miljoner kronor.

I dag säljer bolaget sina möbler till framför allt företag och till offentlig sektor. En mindre andel säljs till privatpersoner men det är ett segment där Gärsnäs vill växa. 

”Trenden inom möbelbranschen är att de här delarna flyter ihop. Offentliga miljöer ska mer kännas som hemma där man ska kunna sitta i en soffa på jobbet och surfa med sin laptop. Det blir en mer allmängiltig design och det gynnar oss.” 

Satsningar på svenska designers och egen tillverkning i fabriken på Österlen i Skåne ligger bakom framgången för Gärsnäs möbler.
Satsningar på svenska designers och egen tillverkning i fabriken på Österlen i Skåne ligger bakom framgången för Gärsnäs möbler.Foto:Lars Jansson

Bolagets strategi är att sälja samma möbler till den professionella marknaden såväl som mot konsumentmarknaden där bolaget redan i dag har exklusiva återförsäljare som Nordiska Galleriet och Malmstensbutiken i Stockholm. Planen är att få ut möblerna bredare och även öppna en helt egen ‘flagship store’ i Stockholm nästa år. Besökare i Gärsnäs kan även köpa möbler direkt från visningslokalen. Det har blivit mer och mer populärt, särskilt under sommarmånaderna då paret också flyttar ned från Stockholm till sitt sommarhus i Simrishamn och är på plats för att möta kunderna. Enligt Anna Klockby vill många gäster även besöka fabriken. 

”Också professionella kunder vill se vår produktion och för dom handlar det om att de behöver veta att möblerna tillverkas på ett hållbart och korrekt sätt.”

Bolagets strategi är att sälja samma möbler till den professionella marknaden såväl som mot konsumentmarknaden.
Bolagets strategi är att sälja samma möbler till den professionella marknaden såväl som mot konsumentmarknaden.Foto:Lars Jansson

Även internationella möbelagenter och inköpare har blivit ett vanligare inslag i Gärsnäs de senaste åren. I dag säljer bolaget möbler till framför allt Europa men har också agenter i Japan och USA. Bolagets stolar och fåtöljer kan hittas på kontor hos bland andra Amazon, Google och tyska ekonomitidningen Handelsblatt i Düsseldorf. 

”Det är utmärkta referenskunder förstås och vi siktar på att öka den internationella andelen av vår försäljning som i dag står för runt femton procent”, säger Dag Klockby. 

Just de skandinaviska rötterna är särskilt viktiga bland utländska företag som letar efter något unikt, lägger Anna Klockby till. 

”Vår designtradition väger verkligen tungt och det är många internationella agenter som har sökt upp oss – och inte tvärtom”, säger hon.

”De vill gärna besöka oss och då är vi glada att finnas just här med Österlens fantastiska natur och alla charmiga matställen. Alla blir helt sålda!”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

”Scrive är en viktig pusselbit i att skapa en trygg uthyrning för våra kunder”

Bedrägerier kopplat till bostadsuthyrning inleds ofta på Internet.

Scrives e-signeringstjänst kan minska risken för att man ska bli lurad.

– Vi jobbar löpande för att minimera oseriösa aktörer på våra marknadsplatser, säger Stephanie Olsen, Customer experience manager på Qasa.

Få alla viktiga avtal signerade snabbt och pålitligt 

Marknadsplatser som hanterar uthyrning av bostäder har en ökad risk för närvaro av bedragare – det var en av anledningarna till Qasa grundades 2014. Företaget ville skapa en trygg marknadsplats för båda parter, och samtidigt jämna ut maktbalansen mellan hyresvärd och hyresgäst.

Qasa har tagit fram en helhetslösning där företaget hanterar deposition och hyresbetalningar, och där det elektroniskt signerade hyresavtalet via Scrive ökar säkerheten.

– I vår tjänst Hyrespaketet (även känt som Trygg uthyrning) ingår bland annat digital signering av hyresavtalet, vilket gör att våra kunder slipper oroa sig för att bli lurade då alla transaktioner går via Qasa, säger Stephanie Olsen.

Qasa har sedan starten 2014 använt sig av Scrives tjänster.

– På den tiden var det inte lika vanligt med elektronisk signering som det är idag. Vi var ute efter att skapa en modern och effektiv process rakt igenom och valde därför att skapa ett digitalt avtal med enkel signering.

Med Scrive garanteras säkerheten

När Qasa vände sig till Scrive stod det snabbt klart att Scrives eID-hub (företagets produkt för att tillhandahålla id-verifiering och autentisering via exempelvis BankID i Sverige eller NemID i Danmark) var den rätta produkten. 

Genom eID-hubben har Qasa möjlighet att använda sig av flera olika eID:n för att öka tryggheten i varje transaktion. 

– Trygghet och säkerhet är vårt huvudfokus, och då blir verifieringen ett självklart led i det. Vi vill inte tumma på säkerheten bara för att vi är digitala, snarare tvärtom. Scrive har hjälpt oss med BankID-verifiering av annonsörer på Blocket bostad, och med elektronisk signering av hyresavtal sedan vår start. 

Enligt Stephanie är det digitala kontraktverktyget ”otroligt smidigt”.

– Avtalet är framtaget av jurister och säkerställer därför schysta villkor för båda parter, sen kan hyresvärden specificera vissa detaljer vid behov i verktyget på hemsidan. När hyresvärden känner sig redo skickar hen enkelt avtalet för signering med ett knapptryck. När båda parter har BankID-signerat hyresavtalet finns det alltid tillgängligt på vår plattform för båda att se.

Qasa måste följa penningtvättslagen, vilket innebär att de behöver säkerställa att hyresvärden som mottar hyresutbetalningen är den som den utger sig för att vara. 

– Elektronisk signering är ett sätt för oss att säkerställa det, avslutar Stephanie.

Med Scrive tar ditt företag klivet in i en digital framtid – läs mer här 

Fakta: Scrive

✓ Scrive grundades 2010 och blev snabbt marknadsledare i Norden inom elektroniska signeringslösningar. 

✓ Företaget är, med kunder i över 30 länder, känd som en innovatör inom arbetsflödesautomation som kräver elektronisk signering och digital identitetautentisering.

✓ Varje månad hanterar Scrive drygt två miljoner signerade dokument.

✓ Företaget växer snabbt med kunder i vitt skilda branscher. Exempelvis signeras de flesta telekomavtal och nästan alla bilfinansieringsaffärer i dag elektroniskt.

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?