ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 27 MAJ Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Skandia Fonder vill inte öka innehavet i H&M

  • Foto: TT

Skandia Fonder är inte redo att öka innehavet i H&M efter beskeden i samband med klädbolagets kapitalmarknadsdag på onsdagen. 

Det säger fondförvaltaren Erik Sjöström till Bloomberg News. 

"Det är kunderbjudandet som är grundproblemet", säger han. 

Erik Sjöström menar vidare att bolaget inte ligger rätt i modegrad och hävdar att konsekvenserna av modemissar blir större i och med det pågående skiftet från butik till online. 

"De behöver förenkla kunderbjudandet för att bli relevanta igen. Det jag får höra är att allt utom kärn-H&M går bra, men det är ju kärn-H&M som är den huvudsakliga verksamheten", säger han vidare till nyhetsbyrån. 

Inför kapitalmarknadsdagen avslöjade H&M att e-handeln stod för 12,5 procent av försäljningen förra räkenskapsåret och 22 procent av rörelseresultatet, motsvarande en rörelsemarginal om nästan 16 procent.

"För mig är det oklart hur de kan vara så lönsamma online, som vanligtvis är en mycket kapitalintensiv verksamhet. Och om de är så lönsamma online, då måste lönsamheten i butikerna vara riktigt dålig och varför fortsätter de i så fall att öppna nya butiker", frågar sig Erik Sjöström i intervjun med Bloomberg. 

Skandia Fonder ägde nästan 2,9 miljoner aktier i H&M vid årsskiftet, motsvarande 0,17 procent av aktiekapitalet, enligt ägardatatjänsten Holdings. I slutet av 2016 uppgick innehavet till lite mer än 4 miljoner aktier. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies