Annons

Skalade ned i rätt tid: ”Är det alltid rätt att växa?”

ÄLVDALEN. Från 25 anställda till fem, och från stora produktionslokaler i Stockholm till ett ombyggt kök i en vårdcentral i Älvdalen.

Micael Östlund valde att flytta till livskvaliteten och tog företaget med sig.

Mycket av inspirationen till alla nya produkter genom åren har kommit från saluhallarna i Stockholm. De glada bagarna är Kerstin Blomqvist, Anna Glädje och Christina Sundin.
Mycket av inspirationen till alla nya produkter genom åren har kommit från saluhallarna i Stockholm. De glada bagarna är Kerstin Blomqvist, Anna Glädje och Christina Sundin.Foto:Ida Thunberg

När Slakthusområdet i Stockholm skulle byggas om var Micael Östlunds företag Quality Meals, som huserade på 1.700 kvadratmeter, ett av de första som var tvungna att flytta på sig.

Micael Östlund och hustrun Eva Östlund ägde ett fritidshus i Älvdalen där de gärna spenderade mycket tid. Vid ett tillfälle flera år tidigare hade en älvdalsbo frågat om inte Östlunds skulle flytta upp företaget och sig själva på heltid. Då skrattades det bort.

”Men någonstans såddes ett litet frö som fanns med under åren”, säger Micael Östlund.

Han har drivit företag i livsmedelsbranschen sedan mitten av 1990-talet och var bland de första att börja med produktion av färska, kylda färdigprodukter som pajer och liknande.

”På den tiden var det mycket prat i branschen om hur livsmedelsbutikerna skulle närma sig restaurangerna. Det blev mer och mer take away från restaurangerna och man pratade mycket om hur butikerna skulle möta upp den konkurrensen. Vår positionering från början var att vi var starka på lunchkunderna”, säger Micael Östlund.

Med åren har mycket hänt, och segmentet med färdiga rätter som inte är frysta har vuxit.

”Produkten paj har flyttat sig mer till att vara med på bufféer, som förrätt och liknande. Västerbottenspajen har ju till exempel blivit mer en festmåltid än en lunch.”

För runt fem år sedan började Quality Meals även att utveckla frysta produkter, som ett komplement till det färska.

”Vi började tänka ännu mer delikatess. Det är vårrullar, filodegsknyten, potatisbakelser, minipajer med mera.”

När vägskälet dök upp på grund av rivningen av industrifastigheten i Slakthusområdet uppkom möjligheten att sälja den delen av verksamheten som tillverkade färska produkter.

”Då insåg jag att vi kanske kunde behålla det frysta och flytta det upp till Älvdalen. Först var det ett väldigt långskott, att man skulle kunna lyckas med något sådant.”

”Det finns mycket bra med att starta verksamhet på en mindre ort. Vi har fått stort stöd av kommunen och andra företagare. Om bara landsbygdskommunerna är lite på tå så tror jag att många storstadsbor kan vara intresserade av att flytta sina företag med tanke på vad det kan ge mer”, säger Micael Östlund, ägare av Dalaköket.
”Det finns mycket bra med att starta verksamhet på en mindre ort. Vi har fått stort stöd av kommunen och andra företagare. Om bara landsbygdskommunerna är lite på tå så tror jag att många storstadsbor kan vara intresserade av att flytta sina företag med tanke på vad det kan ge mer”, säger Micael Östlund, ägare av Dalaköket.Foto:Ida Thunberg

 

Men Micael Östlund tog kontakt med näringslivskontoret i Älvdalens kommun och fick ett varmt bemötande. Det visade sig att köket på vårdcentralen inte längre användes – kunde det vara något?

Micael Östlund fick en nyckel och under två månader åkte han mycket fram och tillbaka mellan Stockholm och Dalarna, och varje gång var han inne i köket och mätte och funderade.

I juni förra året skrev han på kontraktet och renoveringen påbörjades av en rad lokala firmor. Allt stod klart i slutet av oktober.

Logistiken blev en viss utmaning men tack vare att det endast är frysta produkter som tillverkas numera förenklades processen med transporter.

I dag bor han och Eva permanent i Älvdalen, och två till ur personalen valde också att flytta till Dalarna.

”Vi hade med oss avtal med de stora kunderna som Ica, Coop, Axfood med flera. Så egentligen var det bara att köra.”

Coronapandemin har orsakat en nedgång men Micael Östlund tror att den är tillfällig.

”Vi har ju inte den typen av produkter som folk först och främst har brytt sig om nu ett tag, som toapapper och makaroner. Men vi räknar med att komma upp i de volymer vi har räknat med, även om det tagit lite längre tid på grund av detta.”

”Det som framför allt har påverkats är att jag hade planerat att vara ute mycket mer hos kunder och berätta om det nya och marknadsföra oss under nya namnet Dalaköket. Men det har ju fått vänta.”

Å andra sidan är Micael Östlund även ur coronasynpunkt mycket tacksam över beslutet att ”downsiza”, med en minskad personalstyrka, betydligt lägre kostnader än i Stockholm och mindre verksamhet överlag.

Men nu längtar han ut för att sälja.

”Jag räknar med att vara ute varannan vecka framöver och träffa våra kunder, och jobba mer tillsammans med dem och fokusera på vad kunderna verkligen vill ha.”

Micael Östlunds fokus har växlat något från tillväxt som ständigt mål.

”Jag har tänkt i 25 år att det som gäller är att växa, men är det alltid rätt sätt? Jag tror att för vår del handlar det nog mer framöver om att skifta fokus till att optimera för oss och våra kunder. Vi kanske ska trycka mer på de produkter som är mest optimala för våra kunder, och så småningom ta bort någon produkt och utveckla nya i stället.”

En annan förändring är att Dalaköket nu jobbar med flera nya leverantörer, nämligen lokala odlare och andra livsmedelsproducenter.

”Vi köper till exempel potatisen till våra potatisprodukter av en lokal odlare. Det känns roligt att kunna bidra även på det sättet”, säger Micael Östlund.

 


Innehåll från Reguity Group ABAnnons

Digitala personaloptioner – Equity made simple

Att administrera personaloptionsprogram har länge varit ett tidskrävande arbete. Dessutom har själva syftet, att vara ett framåtriktat incitament för nyckelpersoner, försvårats av bristande tillgänglighet till relevant dokumentation. Att digitalisera investeringar i blivande svenska ”unicorns” innan de noteras, samt att skapa en överblick av onoterade innehav är bakgrunden till Reguity’s digitala plattformar NVR.se och VPZ.se.

Reguity Group bildades 2006 för att hjälpa onoterade företag i processen att digitalt administrera transaktioner och dokumentation av ägande av aktier och derivat. 

– Vi skapade först NVR.se för digital bokföring av aktiebok och därefter VPZ.se, en avancerad plattform som ger komplett överblick och investeringshistorik i realtid för de som investerar i onoterade bolag. Poängen med personaloptionsprogram att vara ett incitament faller om man inte synliggör dem, säger Ekon dr Henrik Kristensen, grundare och VD för Reguity Group AB (publ). 

Administrera personaloptionsprogram

Kombinationen NVR.se och VPZ.se skapar en effektiv infrastruktur för att ge ut och administrera optioner i NVR.se, vilka sedan synliggörs i depåtjänsten VPZ.se. Smarta notifieringar påminner samtliga parter i god tid innan optionerna förfaller.

– Optionstjänsten fungerar lika bra för noterade aktiebolag med onoterade personaloptioner, som för internationella bolag eller svenska onoterade bolag med internationella optionsinnehavare.

Därmed kan finansiella och juridiska rådgivare överlämna en fullständig tjänst till sina klienter, utöver avancerade kalkyler och optionsavtal. Som en bonus blir dessutom administrationen billigare.

Optioner i nästa svenska Unicorn

Reguity vill göra alla optioner enkelt överlåtelsebara, så det blir lika smidigt att investera i onoterade teckningsoptioner, personaloptioner eller warranter som i noterade publika aktiebolag.

– Det skapas enorma värden i dessa företag och många skulle gå än bättre med effektiva incitamentsprogram och access till nya finansiella instrument. Det får man via vår lösning, avslutar Henrik.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Reguity Group här 

FAKTA:

Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline-verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag.

Mer från Reguity Group AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Reguity Group AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?