Annons

"Ska du göra affärer i Tyskland måste du vara topp tre"

Tyskland stärker sin ställning som Sveriges största handelspartner, före Norge.

 

Anna Liberg, Tysklandschef för Business Sweden, hoppas att nästa tyska regering fortsätter föra en politik som gör att det går bra för landet.

Anna Liberg.
Anna Liberg.Bild:Jesper Frisk

Under första halvåret växte Sveriges export till Tyskland med 13 procent till nära 71 miljarder kronor. Samtidigt ökade importen med 10 procent till drygt 122 miljarder kronor. Det gör Tyskland till Sveriges viktigaste handelspartner.

"Tyskland är drivande motor i Europa, så när landets export går bra är det positivt för oss. Men vi måste också titta på vår egen balans mot Tyskland. Sverige har ett ordentligt handelsunderskott mot Tyskland", säger Anna Liberg.

Hon är medveten om att Sverige inte är lika viktigt för Tyskland.

"Sverige utgör bara 1,5 procent av Tysklands export och import. Vi hamnar bara på plats 18 i tysk handelsstatistik. Är man under plats fem eller tio är man inte längre högprioriterad."

Däremot ser hon positiva tecken på tjänstesidan.

"Där köper och säljer vi nästa lika mycket åt båda hållen. Sverige exporterar för 4 miljarder euro till Tyskland, och importerar för 5 miljarder. Och jämfört med 2010 har vår tillväxt av tjänsteexport ökat mer än Tysklands."

Till det kommer alla svenska bolag som har etablerat sig i landet.

"Svenska företag har ungefär 1.900 legala enheter i Tyskland, vilket innebär kanske 1.200–1.300 bolag med 110.000–120.000 anställda. Vi beräknar att de har en omsättning på 30 miljarder euro. Sedan tillkommer cirka 20–25 större svenska direktinvesteringar i Tyskland varje år", säger Anna Liberg.

Samtidigt finns det cirka 1.200 tyska bolag med omkring 100.000 anställda i Sverige, enligt Business Sweden.

Finns det tyska handelshinder som försvårar för svenska företag?

"Tyskland uppges ha världens största lagstifting om skatter, men jag tror inte att de flesta ser det som handelshinder eftersom det är lika för alla", säger Anna Liberg.

"Däremot köper tyska företag gärna tyskt. De är inställda på att handla hos grannen nere på gatan i byn, som kan vara världsledande i sin nisch. Ska du göra affärer i Tyskland måste du vara topp tre inom din nisch."

De tyska familjeföretag, Mittelstand, som söker sig utomlands går ofta förbi Sverige.

"De anser att svenska företag är för lika dem. De vänder sig i stället till Kina och Indien, där det finns något de inte kan", säger Anna Liberg.

Hon säger dock att svenska företag också kan ha en "Schwedenbonus", särskilt i norra Tyskland.

"Sverige är också populärkulturellt intressant för tyskar. Det har gått från Bullerbysverige till kriminialromaner. Det senaste året har det varit mer intresse om terroristhot och efter Donald Trumps uttalande om ’Sverige i går kväll’", säger Anna Liberg.

Vad hoppas du på i valet?

"En politik som gör att det fortsätter att gå bra för Tyskland. Om man tittar på tillväxttalen är det en bra politik som förs.”

Anna Liberg ser dock även tyska strukturproblem.

"Svenska detaljhandelsföretag har svårt att anställa kvinnor med barn eftersom barnomsorgen inte är tillräckligt bra. Många har svårt att leva upp till sina jämställdhetsplaner eftersom det är svårt att få tillbaka kvinnor sedan de har fått barn. Men det är bättre i exempelvis Berlin än i Bayern."

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/19145mxwkLsr/


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?