1515

"Ska du göra affärer i Tyskland måste du vara topp tre"

Tyskland stärker sin ställning som Sveriges största handelspartner, före Norge.

 

Anna Liberg, Tysklandschef för Business Sweden, hoppas att nästa tyska regering fortsätter föra en politik som gör att det går bra för landet.

Anna Liberg.
Anna Liberg.Bild:Jesper Frisk

Under första halvåret växte Sveriges export till Tyskland med 13 procent till nära 71 miljarder kronor. Samtidigt ökade importen med 10 procent till drygt 122 miljarder kronor. Det gör Tyskland till Sveriges viktigaste handelspartner.

"Tyskland är drivande motor i Europa, så när landets export går bra är det positivt för oss. Men vi måste också titta på vår egen balans mot Tyskland. Sverige har ett ordentligt handelsunderskott mot Tyskland", säger Anna Liberg.

Hon är medveten om att Sverige inte är lika viktigt för Tyskland.

"Sverige utgör bara 1,5 procent av Tysklands export och import. Vi hamnar bara på plats 18 i tysk handelsstatistik. Är man under plats fem eller tio är man inte längre högprioriterad."

Däremot ser hon positiva tecken på tjänstesidan.

"Där köper och säljer vi nästa lika mycket åt båda hållen. Sverige exporterar för 4 miljarder euro till Tyskland, och importerar för 5 miljarder. Och jämfört med 2010 har vår tillväxt av tjänsteexport ökat mer än Tysklands."

Till det kommer alla svenska bolag som har etablerat sig i landet.

"Svenska företag har ungefär 1.900 legala enheter i Tyskland, vilket innebär kanske 1.200–1.300 bolag med 110.000–120.000 anställda. Vi beräknar att de har en omsättning på 30 miljarder euro. Sedan tillkommer cirka 20–25 större svenska direktinvesteringar i Tyskland varje år", säger Anna Liberg.

Samtidigt finns det cirka 1.200 tyska bolag med omkring 100.000 anställda i Sverige, enligt Business Sweden.

Finns det tyska handelshinder som försvårar för svenska företag?

"Tyskland uppges ha världens största lagstifting om skatter, men jag tror inte att de flesta ser det som handelshinder eftersom det är lika för alla", säger Anna Liberg.

"Däremot köper tyska företag gärna tyskt. De är inställda på att handla hos grannen nere på gatan i byn, som kan vara världsledande i sin nisch. Ska du göra affärer i Tyskland måste du vara topp tre inom din nisch."

De tyska familjeföretag, Mittelstand, som söker sig utomlands går ofta förbi Sverige.

"De anser att svenska företag är för lika dem. De vänder sig i stället till Kina och Indien, där det finns något de inte kan", säger Anna Liberg.

Hon säger dock att svenska företag också kan ha en "Schwedenbonus", särskilt i norra Tyskland.

"Sverige är också populärkulturellt intressant för tyskar. Det har gått från Bullerbysverige till kriminialromaner. Det senaste året har det varit mer intresse om terroristhot och efter Donald Trumps uttalande om ’Sverige i går kväll’", säger Anna Liberg.

Vad hoppas du på i valet?

"En politik som gör att det fortsätter att gå bra för Tyskland. Om man tittar på tillväxttalen är det en bra politik som förs.”

Anna Liberg ser dock även tyska strukturproblem.

"Svenska detaljhandelsföretag har svårt att anställa kvinnor med barn eftersom barnomsorgen inte är tillräckligt bra. Många har svårt att leva upp till sina jämställdhetsplaner eftersom det är svårt att få tillbaka kvinnor sedan de har fått barn. Men det är bättre i exempelvis Berlin än i Bayern."

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/19145mxwkLsr/


Innehåll från Electrolux ProfessionalAnnons

Stark innovation minskar risken för smittspridning inom vården – och räddar liv

Jörgen Andersson, försäljningschef på Electrolux Professional. Flera av företagets tvättmaskiner innehåller tvättprogram som bekämpar virus, även Covid-19.
Jörgen Andersson, försäljningschef på Electrolux Professional. Flera av företagets tvättmaskiner innehåller tvättprogram som bekämpar virus, även Covid-19.

Vårdkläder och andra textilier som används inom hälsosektorn kan innehålla skadliga mikroorganismer som kan föra smitta vidare.

– Om dessa textilier hanteras fel kan det få stora konsekvenser på vårdtagarnas hälsa, säger Jörgen Andersson, försäljningschef på Electrolux Professional.

Företagets mjukvarubaserade hygien- och barriärtvättmaskiner kan kraftigt begränsa denna smittväg.

Om inte vårpersonalens kläder och den städutrustning som används i lokalerna genomgår en verifierad hygienisk tvätt- och torkprocess kan det få förödande effekt på patienternas situation.

 – Det hjälper inte hur mycket vårdpersonalen än tvättar händerna om deras kläder är smutsiga eller om lokalerna städas med en mopp eller mikrodukar som inte är korrekt rengjorda. Då är risken hög att virus sprids till patienterna, säger Jörgen Andersson.

Principen för barriärtvättmaskiner bygger på att tvättmaskinen, som har luckor på två motsatta sidor, byggs in i en vägg. På ena sidan hanteras och lastas smutsiga och eventuellt kontaminerade textilier och på den andra sidan kan de rena textilierna plockas ut och hanteras. Tanken är att smutsiga och rena textilier aldrig ska mötas för att förhindra korskontaminering.

Dagens tvättmaskiner är smartare

I dag är hygien- och barriärtvättmaskiner från Electrolux Professional mjukvarubaserade, vilket skapar fördelar.

– Vi kan uppfylla alla de kombinationer av tid och temperatur som krävs för att avlägsna mikroorganismer. Med barriärmaskiner säkerställer man dessutom ett hygieniskt flöde. Om rätt tid eller temperatur inte har uppnåtts så kommer maskinen att larma och luckan på den rena sidan kommer inte att kunna öppnas, säger Jörgen Andersson.

Innovation har alltid varit en ledstjärna för Electrolux Professional. Då pandemin slog till inledde man ett projekt tillsammans med forskningsinstitutet RISE för att se hur man bäst kunde möta detta nya hot. Resultatet blev att de flesta maskiner, även de för vanliga gemensamma tvättstugor, nu också innehåller program som bekämpar Covid 19-virus, såväl som vinterkräksjuka och andra virus.

– Vi lyckades med detta utan att göra avkall på vår strävan att alltid ha lägsta möjliga energi- och vattenförbrukning och kortast möjliga programtid, avslutar Jörgen Andersson. 

Om Electrolux Professional

Electrolux Professional är din helhetspartner. Med hjärta för hållbarhet leder vi vägen när det gäller att utforma fullständiga och integrerade lösningar som ger hög produktivitet, lägsta livscykelkostnader och är de mest enkla att använda och underhålla.

Vi har funnits i branschen i 100 år och har under denna tid byggt upp världens mest omfattande servicenätverk.

Läs mer på: www.electroluxprofessional.com/se/

Mer från Electrolux Professional

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Electrolux Professional och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?