Annons

Sju tips för att hitta rätt mentor – ”kan ge raketskjuts”

En erfaren rådgivare kan vara guld värd för både din egen och företagets utveckling.

Carina Gustafson, ansvarig för mentorskapsprogrammet på rekryteringsbyrån Michaël Berglund, tipsar om hur du hittar rätt mentor och får ut det mesta av träffarna.

Carina Gustafson är ansvarig för mentorprogrammet på rekryteringsbyrån Michaël Berglund.
Carina Gustafson är ansvarig för mentorprogrammet på rekryteringsbyrån Michaël Berglund.

1. Ringa in dina utmaningar

Innan du närmar dig en möjlig mentor gäller det att ha koll på var du befinner dig utvecklingsmässigt. Handlar det om affärsmässiga utmaningar, ledarskap eller om ett nytt projekt som till exempel ska mynna ut i internationell tillväxt? Ju klarare du ser utmaningarna, desto större är chansen att du hittar rätt bollplank som kan hjälpa dig vidare.

2. Räkna med detektivarbete 

Många föredrar en mentor utanför det egna företaget för att kunna ha öppna och transparenta samtal. För att inte begränsa urvalet kan det vara bra att blicka utanför de egna nätverken. En magisk matchning uppstår ofta med någon som inte är den mest väntade mentorn.

En ände att börja i är att fundera över förebilder och personer du ser upp till. Om förebilden är någon som inte är möjlig att få kontakt med, kan det finnas andra med liknande bakgrund och erfarenheter som inte är lika onåbara. Be om tips på namn från personer som du tror kan vara till hjälp. 

3. Ta rak kontakt

Håll dig tydlig och koncis när du kontaktar en potentiell rådgivare. Berätta om var du befinner dig i företagandet eller karriären, om vad du vill ha hjälp med och varför du skulle vilja ha den du frågar som mentor. Fråga om möjlighet och intresse att vara mentor – och boka in ett förutsättningslöst möte. Ett första möte utan förpliktelser är viktigt för att känna efter om kemin stämmer och om ni skulle ha ett ömsesidigt utbyte av varandra. 

4. Satsa långsiktigt

En mentorrelation bygger på långsiktighet – tänkt minst ett halvår, gärna längre. Var öppen med vilka förväntningar du har på din mentor, hur ofta och länge du tänker dig att ni ska träffas. Kontinuitet är en viktig ingrediens i relationen. En träff i månaden brukar vara ett bra riktmärke. Stäm gärna av ifall mentorn är tillgänglig att bolla mer spontana frågor över telefonen mellan träffarna om det skulle behövas. 

Ifall du tror att ni kommer att diskutera känsliga frågor är det bra att upprätta ett konfidentialitetskontrakt innan träffarna drar igång. 

5. Förbered träffarna

Det vanliga är att adepten äger processen och planerar mötena. Tänk på att mentorn också behöver tid att förbereda sig. Inför mötet, berätta om vilket tema du vill att ni ska fokusera på och om du vill att mentorn utmanar dig. Att ta feedback rätt, och inte som kritik, kan ge raketskjuts åt både den personliga och professionella utvecklingen.  

6. Skriv mötesdagbok

En mötesdagbok ger ofta en bättre utvecklingsresa. Skriv ned tankar och reflektioner inför varje träff. Efteråt är det bra att punkta ned vad ni pratade om och kom fram till. Skrivandet ger perspektiv och riktning åt era möten. Genom att fånga upp och sammanfatta blir det också tydligt vad du kan arbeta med till nästa gång ni ses.

7. Var öppen med en ny resa

Sätt upp mål för vad du vill att mentorskapet ska resultera i, men bli inte allt för låst vid milstolparna. En stor del av att ha en mentor är att få nya infallsvinklar och att hitta mod till att ta nya steg. Mycket handlar också om att få bättre självinsikt – och att därigenom förstå andra bättre, vilket förbättrar ditt ledarskap om du är chef. 

 


Innehåll från EurocardAnnons

Slipp utläggskaoset – kom igång enkelt med digitalt system

Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Många företag fastnar i tidsödande pappersarbete när de ska hantera sina utlägg.

– Lösningen för de allra flesta är att digitalisera hanteringen, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Borttappade papperskvitton, oklara reseutlägg och krångliga processer för att godkänna.

Utläggshantering är ett gissel för många företag.

”Fastnar i pappershantering”

– Hur företag hanterar sin utläggsrapportering varierar stort. En del företag tenderar att fastna i en manuell pappershantering och behöver helt enkelt digitalisera för att lätta på arbetsbördan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Enligt en studie som Eurocard gjort tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kan digitala verktyg för utläggshantering och korthantering minska rapporteringstiden med 60 procent. Därmed frigörs tid och energi som medarbetarna istället kan lägga på företagets kärnverksamhet, vilket förstås är bra för affärerna.

– Det finns redan många välfungerande utläggshanteringssystem på marknaden som kan hjälpa företag att nå just de fördelarna. Många gånger är systemen skräddarsydda för att passa det specifika företaget, säger Gustavo Molano och fortsätter:

– Genom att jobba tillsammans med företagen och dess befintliga system kan vi hjälpa till att skapa unika, sömlösa och integrerade lösningar.

Vinsterna är uppenbara. Vad är det då som hindrar ett företag att ställa om utläggshanteringen till ett automatiserat flöde?

– Många verkar tro att det är svårt och tidskrävande och inte värt mödan. Så de väljer att skjuta på det eller avstå.

Så kommer du igång

Eurocard har tagit fram en lösning, utläggshanteraren, som gör det enkelt för företag att komma igång med att digitalisera sina utlägg: 

– Det är en service som gör det möjligt för företag, som inte har något utläggshanteringssystem, att digitalisera sin process – från betalning till bokföring, förklarar Gustavo Molano.

Det är en webbaserad tjänst där information om företagets alla kortköp samlas och uppdateras i realtid.

– Med utläggshanteraren behöver du ett företagskort från oss och Eurocard Pro-appen. Därefter kan du enkelt börja godkänna transaktioner direkt.

Få koll på utläggen

När du använder Eurocards företagskort för ett utlägg syns betalningen direkt i appen. Du parar ihop kvittot – som du enkelt kan scanna – med rätt transaktion och rapporterar utlägget i appen, där det skickas till den ansvarige för godkännande.

Som chef eller ekonomiansvarig kan du:

• Se vilka utlägg som är rapporterade och som är på väg in.

• Kategorisera och godkänna utlägg; varje köp är redan kopplat till rätt kvitto och du slipper jaga medarbetare för kompletterande uppgifter.

• Enkelt skicka godkända utlägg vidare till företagets ekonomisystem.

Så ersätter ni papperskvitton

Trött på papperskvitton?

Eurocard har också tagit fram ett erbjudande för att hjälpa företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton: Smarta kvitton.

– Bara tänk er, när en anställd gör ett köp skapar handlaren en digital version av kvittot i sitt system. Det digitala kvittot skrivs sedan ut som en analog version, som den anställde sedan måste digitalisera om för att kunna göra sin utläggsrapport. Vilken omväg, säger Gustavo Molano.

Smarta kvitton hjälper företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Det gör att den där omvägen istället blir en genväg och det blir lättare för företaget att hävda sig i konkurrensen. En genväg som inte enbart sparar tid och energi, men också pengar.

– Oavsett om företaget är stort eller litet, har ett eget system för utläggshantering eller inte – Eurocards lösningar fungerar för alla företag, säger Gustavo Molano.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?