1515

Sju raka råd för att lyckas på Facebook

Med rätt träning av algoritmerna kan det lilla företagets Facebook-kampanjer bli lika framgångsrika som storspelarnas. Jonas Carlström, marknadsföringsexpert på Star Republic, har tipsen.

1. Sök på rätt ställe
Börja med att definiera de personer som redan är intresserade av bolagets produkter. Facebook FB +1,47% Dagens utveckling s annonsverktyg guidar till ett relevant urval utifrån faktorer som ålder, intressen och demografi. 

För att få annonserna att lyfta behövs dock jämförelser mellan flera målgrupper. Med cirka tio olika målgrupper blir det så småningom enkelt att finkalibrera och satsa på dem med de mest lönsamma kunderna. Men även fyra till fem olika målgrupper kan ge en bra indikation om var bolaget ska lägga sitt krut.

2. Avsätt en testbudget
Målet är förstås att spendera annonspengarna på dem som kan bli nya kunder. Men var beredd på att först låta algoritmerna samla in en del data innan de hittar den optimala målgruppen. 

Räkna med att det behövs mellan 100 och 150 klick från var och en av målgrupperna för att ställa in skärpan i siktet. Varje klick kostar visserligen, men datan som håvas in ger värdefull information om vilka målgrupper som är mest köpbenägna.

3. Rikta pixeln rätt
Facebook Pixel spårar det som den riktas mot att optimera. En vanlig miss är att ställa in pixeln mot gilla eller trafik (klick) – men personer som gillar och klickar mycket är inte nödvändigtvis de som handlar. 

Störst utväxling ger det att låta Facebook optimera trafiken mot ett konverteringsmål. Till exempel köp i företagets e-handel, anmälan till ett nyhetsbrev eller en webbkurs. Då spårar algoritmerna upp personer som har en större benägenhet att faktiskt köpa det bolaget säljer.

4. Träna algoritmerna
Med hjälp av information om före­tagets befintliga kunder kan algoritmerna snabbt tränas upp. Hitta gemensamma nämnare för de mest återkommande kunderna – då når du snart en större volym nya personer med liknande intressen.

Det kan också vara intressant att vända sig till personer som liknar företagets följare på Instagram, som har besökt vissa sidor eller som visat engagemang inom  relevanta områden.

5. Utforma tre annonstyper
Genomtänkta annonser kan göra stor skillnad för hur framgångsrik kampanjen blir. I en första kontakt med målgrupperna gäller det att fånga intresset och positionera sig. Gärna genom en video som bjuder på kunskap. Om den första annonsen får hög klickfrekvens kommer Facebook att belöna den genom lägre pris per klick och högre prioritet i flödet. 

Annons nummer två får gärna vara mer erbjudandefokuserad och anpassad till personer som redan har reagerat på företagets annonser eller tagit sig till webbplatsen. Den blir alltså ett direkt meddelande till dem som redan har visat intresse. Tredje annonsen ska helst ge sista knuffen som behövs för att avsluta köpprocessen.

6. Satsa på dynamiska annonser   
För en e-handel är anpassade annonser långt mer effektiva än statiska. Alla som nås av kampanjen ser alltså inte samma produkter. Om Facebook har tillgång till bolagets produktkatalog skapar algoritmerna skräddarsydda annonser utifrån användarnas tidigare klick.

Livslängden på annonserna beror till stor del på räckvidden. Ifall den är liten behövs mer frekventa byten. En bra tumregel är att ersätta en annons när den visats tre till fem gånger för alla i målgruppen. Då brukar lönsamheten i annonsen börja dala och kampanjen behöver en injektion i form av nytt innehåll. 

7. Håll koll på återbäringen
Många som inte får den tänkta responsen ger upp efter ett par kampanjer. Men det gäller att ha uthållighet och fortsätta att testa sig fram, spåra köpen och följa upp regelbundet. 

Omfördela också budgeten efterhand. Stryk målgrupper där försäljningen inte tar fart och satsa på att skala upp dem där intresset är högst. Bestäm gärna vad det får kosta att dra in en ny kund. Räkna även på åter­bäringen per investerad krona. En lyckad kampanj ger ofta fem gånger tillbaka.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?