1515

SJ:s bokningssystem i gång

SJ:s biljettsystem har legat nere sedan tidigt på fredagsmorgonen.
Driftstörningar hos en av underleverantörerna låg bakom stoppet.
Vid 12-tiden uppgav SJ att systemet åter är öppet.
”Allt utom appen fungerar nu," säger Annie Edwards vid SJ:s presstjänst.

Sedan tidigt på fredagsmorgonen har det inte gått att köpa biljetter hos SJ. Stoppet berör även resebutiker och kundservice.

En av SJ:s underleverantör hade problem med driftstörningar och deras servrar låg nere vilket har stängt ner bokningsfunktionen. Även stora företag och myndigheter har drabbats.

Vi har ett möte just nu med vår underleverantör. Tidigast klockan 11 vet de mer om hur de ska få fart på det hela. Men just nu finns det ingen prognos”, sa Peter Kraméus vid SJ:s presstjänst vid 10-tiden på fredagen.

De resenärer som inte kunde boka sin tågbiljett uppmanades att bege sig till plattformen och prata med ombordspersonal.

”De kommer att ha en hjälpsam inställning”, sa Peter Kraméus.

Vid 12-tiden på fredagen fick SJ:s underleverantör igång sina servrar och bokningsfunktionen är tillbaka överallt utom via appen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?