Hoppa till innehållet

Annons

Sjöstedt: Löfven måste backa

Jonas Sjöstedt manade till kamp i sitt sista partiledartal.

Han beskrev striden om arbetsrätten som den största av alla fajter.

När Sjöstedt inledde Vänsterpartiets digitala kongress, tackade han för sig efter åtta år som partiledare.

Jonas Sjöstedt slutar som V-ledare.
Jonas Sjöstedt slutar som V-ledare.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Han manade partivännerna till kamp för klimatet, demokratin och mot växande klyftor.

Sjöstedt tog också upp den aktuella striden om arbetsrätten, som han nu lämnar över till sin efterträdare.

”Just nu står vi mitt i den största fajten av dem alla, den om anställningstryggheten för alla Sveriges löntagare”, sade han.

”Stefan Löfven måste backa. Kör inte över LO med lagstiftning. Ska det vara så svårt?”

I sitt sista partiledartal tog Sjöstedt upp hans och partiets framgångar de senaste åren.

”Vi har blivit en större rörelse, vi har lagt en stabil grund för att växa vidare, bli ett större parti med större inflytande”, sade han.

Med Sjöstedt vid rodret har partiet dubblerat medlemsantalet till 25 000. V har också förbättrat sitt valresultat från 5,6 procent 2010 till 8 procent 2018.

Det är dock långt från toppnoteringen 12 procent 1998, då partiledaren hette Gudrun Schyman.

Själv var Sjöstedt i september den partiledare väljarna hade högst förtroende för, enligt Novus.

V siktar dock på att växa så pass mycket i nästa val att Socialdemokraterna åter behöver vända sig vänsterut för att kunna bilda en regering. Statsminister Stefan Löfven (S) stängde dörren för V efter förra valet och inledde i stället samarbete med Centern och Liberalerna.

För att växa behöver, enligt V:s egen analys, partiet få ökat stöd på landsbygden och bland LO-medlemmar. De senaste opinionsmätningarna tyder på att V:s strid med regeringen om arbetsrätten har gett partiet ett lyft.

I talet varnade Sjöstedt för att demokratin står under press. Han uppmanade V att kliva fram och ta på sig en större uppgift.

”Vänsters huvuduppgift handlar nu om att försvara demokratin”, sade han.

”I Sverige, liksom i många andra länder, står vi inför en ny typ av höger, en farligare höger”, sade han.

Enligt Sjöstedt anpassar sig etablerade högerpartier ”till rasisternas retorik och politik och går i en auktoritär nationalistisk och främlingsfientlig riktning.”

Sjöstedt kommer på tisdag att flyga till sin familj i Vietnam, där hans hustru arbetar som ambassadör.

Sjöstedt uppgav att det varit en glädje att få leda V och lovade att även bidra till valrörelsen 2022.

”Jag ser fram emot att ta ett pass i valstugan i nästa valrörelse. Jag ser fram emot att ringa väljare tillsammans med er andra. Jag ser fram emot att, inte bara sätta stopp för de blåbruna 2022, utan ge vänstern en valframgång och ett ökat inflytande”, sade Sjöstedt.

Innehåll från LexusAnnons

Nu lanseras helelektriska Lexus RZ

Ny teknik, snabbladdning – och japansk gästfrihet.

Det var receptet när Lexus ville skapa en unik helelektrisk bil.

Nu lanseras modellen i Sverige och tillverkaren har höga förväntningar.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ 

Omotenashi, det japanska ordet för gästfrihet som fokuserar på att uppfylla alla tänkbara behov, har i decennier varit ett ledord för biltillverkaren Lexus.

Och när företaget tog fram skisserna på den nya interiören i den helelektriska modellen RZ 450e var just gästfrihet en av de viktigaste ingredienserna.

Detaljer som ett panoramatak med dimmer, Dimoramatak, som anpassar ljuset efter förarens (eller passagerarnas) önskningar och ger bättre takhöjd är ett exempel. Värmaren som håller kupén varm utan att ta kraft från batteriet, vilket garanterar komfort under hela resan, är ett annat.

Inuti bilen dominerar en stor pekskärm på 14 tum, och instrumentpanelens element med infravärme ger snabb och energieffektiv värme.

Teknik möter komfort

Lexus RZ 450e är byggd på en ny elbilsplattform som siktar på att maximera potentialen för nästa generations elektrifierade modeller. Den använder BEV-plattformen (e-TNGA) med integrerat litiumjonbatteri och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem.

Denna teknik ger en rad fördelar i allt från vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.

Komfort och bekvämlighet är högprioriterat i kupén. Och den nya multimediaplattformen Lexus Link erbjuder utökade funktioner för uppkoppling, reseplanering och information.

Säkerhetssystemet Lexus Safety System+ ger avancerade funktioner för att upptäcka fler faror och undvika kollisioner.

Säkrare körning

Förutom det traditionella japanska hantverket förknippas Lexus ofta med ny teknik, något som också utlovas i Lexus RZ 450e. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik – ”One Motion Grip” – kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.

Steer-by-wire innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan information skickas elektroniskt från ratten till däcken. Detta ger säkrare och mer behaglig körning.

Körglädje och snabbladdning

Målet med Lexus RZ 450e har varit att erbjuda en elbil som kombinerar komfort, teknik och prestanda.

Takashi Watanabe, chefsingenjör för RZ 450e har haft en tydlig målbild:

– RZ 450e har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ  

 

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera