1515

Sjöstedt kräver svar från Alliansen om it-skandalen

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt kräver att både den nuvarande och förra regeringen ska lägga korten på bordet om IT-skandalen på Transportstyrelsen.

"Det duger inte att säga att hon inte visste", säger han till TT.

Jonas Sjöstedt.
Jonas Sjöstedt.Bild:TT

Redan i augusti 2014 bröt den ställföreträdande generaldirektören Jacob Gramenius mot myndighetens säkerhetsriktlinjer. Nu har han fått avgå.

Jonas Sjöstedt anser att både den nuvarande och förra regeringen bör ställas till svars. Han tycker det är uppenbart att missförhållandena på Transportstyrelsen har funnits under både regeringen Reinfeldt och regeringen Löfven.

"Jag tycker också att både Annie Lööf (C) som var ansvarig för departementet men också Catharina Elmsäter-Svärd (M) nu måste svara på vad som hänt. Det duger inte att säga att hon inte visste, för som minister har man ett ansvar för hur myndigheter agerar", säger partiledaren till TT.

Marja Lemne, statsvetare vid Södertörns högskola, är inne på samma spår.

"Nu är det verkligen intressant att veta om det möjligen skulle ha fungerat annorlunda på statsrådsberedningen under Alliansregeringen", säger hon och fortsätter:

"Som statsvetare har jag en tes om att det inte skiljer så värst mycket mellan regeringarna."

Ansvarig minister för Transportstyrelsen 2014, Catharina Elmsäter-Svärd, har sagt att hon inte kände till att myndigheten gjort avsteg från riktlinjer.

"Man börjar ju undra vem som ljuger värst. Alliansen har nu satt sig i ett läge att vad de än gör så skjuter de sig i foten. Oavsett om de fullföljer missförtroende förklaringen mot Hultqvist eller inte. Och om de har olika uppfattningar har de skjutit sönder Alliansen", säger Marja Lemne.

TT har sökt Liberalernas partiledare Jan Björklund, som var utbildningsminister i den förra regeringen. Han vill inte ställa upp på en intervju.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?