1515

SJ vill köra tåg i Norge och Danmark

SJ ska lägga anbud på tågsträckor i Norge och Danmark. Ska tågbolaget stå emot konkurrensen i Sverige måste det ha en större marknad att operera på, enligt vd:n.

I Sverige är tågmarknaden avreglerad sedan många år. Nu är resten av Europa på gång. SJ kommer under våren att lägga ett första anbud, på att sköta tågtrafiken i södra Norge. Fler anbud kommer att följa efter det.

SJ:s vd Crister Fritzson säger att det är nödvändigt för bolaget att växa utanför Sveriges gränser.

"Om alla våra konkurrenter jobbar på en europeisk, eller till och med global marknad, måste vi ha en större marknad att jobba på. Annars kommer vi att bli en för liten operatör."

SJ ska de närmaste åren investera miljarder i nya och ombyggda fordon, och IT.

"Vi måste ha en större marknad för att slå ut våra investeringar på, annars blir kostnaderna för stora", säger Crister Fritzson.

Rekordmånga resenärer åkte med SJ under fjolåret. Enligt bolaget såldes 30 miljoner SJ-biljetter, två miljoner fler än året före och också det högsta antalet hittills. Men vinsten föll med 20 procent till följd av att det statliga bolaget blivit av med pendeltågstrafiken i Stockholm.

Rörelsevinsten för helåret 2017 landade på 666 miljoner kronor. Också marginalen pressades ner något, enligt vd:n på grund av högre investeringskostnader.

Enligt ledningen förbättrades SJ:s punktlighet under förra året. För lång- och medeldistanstågen gick den från 88 till 90 procent.

"Vi kan se att vår påverkan på punktligheten är endast 8 procent. Resten är påverkan från andra operatörer eller infrastruktur. Över tid när det blir mindre banarbete och infrastrukturen blir mer robust kommer punktligheten att öka", säger Fritzson.

Under året ska SJ ta beslutet vilken tågleverantör som ska bygga bolagets 30 nya tåg för långdistanstrafik, som ska ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. Offerter ska tas in under våren.

"Vi har nått vårt kapacitetstak. Vi har inte fler tåg att sätta i trafik och det finns en enorm efterfrågan på resor."

Parallellt med det kommer det första ombyggda X2000-tåget sättas i trafik i höst, sedan rullar ett tåg i månaden ut enligt planen. De första renoverade nattvagnarna ska vara klara kring årsskiftet.

Crister Fritzson tycker att det är tydligt att tåget blir allt mer attraktivt.

"Varannan resenär säger att huvudskälet till att man väljer tåget är hållbarhet", säger han apropå den flygdebatt som tagit fart den senaste tiden.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?