ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Logistik och transport

SJ krävde nödhjälp av regeringen – nu kapas tågtrafiken

  • Tomt på perrongerna. SJ tvingas dra ned sin trafik ytterligare efter att försäljningen rasat med över 90 procent. Foto: Johan Nilsson/TT

SJ:s försäljning av tågresor har nästan kollapsat med ett ras på över 90 procent efter coronautbrottet, och företaget har i skymundan krävt nödhjälp av regeringen för att klara sin överlevnad. Nu tvingas det statliga tågbolaget till ytterligare nedskärningar i tågtrafiken. 

På torsdagen meddelade SJ att bolaget drar in den föreslagna vinstutdelningen till ägaren staten. Kort därefter kom beskedet att tågoperatören nu kommer att skära ned ytterligare i tågtrafiken för att möta det minskade resandet till följd av det nya coronaviruset och myndigheternas insatser för att begränsa smittspridning. 

SJ kommer därför att ställa in ytterligare avgångar, utöver den kraftiga reducering med cirka 25 procent som genomfördes i mitten av mars. Bolaget uppger samtidigt att tågtrafiken upprätthålls i hela landet och valet av inställda avgångar görs med ambitionen att möta det behov av tågresande som fortfarande finns i samhället. 

”SJ strävar samtidigt efter att köra med tillräcklig kapacitet för att resenärerna ska kunna hålla distans till sina medpassagerare”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Di har också tagit del av ett brev där SJ:s vd Madeleine Raukas redan för flera dagar sedan begärde nödhjälp av regeringen. 

”SJ:s verksamhet är en viktig del av att upprätthålla den samhällskritiska transportfunktionen. För att inte riskera bolagets långsiktiga överlevnad och säkerställa att vi snabbt kan återgå till normal nivå när situationen vänder ser vi ett behov av snabb hjälp”, skriver Madeleine Raukas. 

I brevet, som är adresserat till infrastrukturminister Tomas Eneroth och daterat den 19 mars, tecknar SJ-chefen en dramatisk bild av hur tågbolaget drabbats stenhårt efter att ”botten gått ur marknaden fullständigt”. 

”På bara en vecka har vi gått från en försäljning på en nära normal nivå till ett ras med över 90% och därmed negativt kassaflöde. Situationen kommer att försämras ytterligare, inte minst som följd av Folkhälsomyndighetens färska uppmaning att tänka över om resor verkligen är nödvändiga.”

SJ uppger också att akut personalbrist tvingat bolaget att snabbt reducera tågtrafiken med 25 procent, eller mer på några linjer. Och i brevet varnade vd för att ”med nuvarande utveckling kommer vi inom kort att tvingas till ytterligare reduktioner av trafiken” Något som SJ på torsdagen alltså beslutat om.

För att SJ ska klara sin långsiktiga överlevnad lämnar bolaget en rad förslag på åtgärder till regeringen. Bland annat föreslås att regeringen direktupphandlar den tågtrafik som anses vara samhällsviktig men som inte är möjlig att upprätthålla på kommersiell grund. Och att ta bort och kreditera en rad avgifter (bl a banavgifter, stations- och depåavgifter) retroaktivt från 1 januari 2020.

Men något svar från regeringen har SJ ännu inte fått. Infrastrukturminister Tomas Eneroth bekräftar att han tagit del av SJ:s brev, men att han inte vill kommentera det statliga bolagets kris eller begäran om åtgärder specifikt.

”Jag har fört en dialog med hela transportsektorn och även med tågbranschen där vi tagit emot och tittar på olika förslag. Hittills har vårt fokus varit att säkra att kollektivtrafiken och godstrafiken fungerar”, säger Tomas Eneroth.

”Vi har därutöver presenterat en rad både generella och mer specifika åtgärder för att mildra effekterna av coronakrisen.” 

Infrastrukturministern utesluter dock inte att det kan bli fler åtgärder från regeringen och som då kan gynna både SJ och andra tågoperatörer framöver. 

”Det är viktigt att tågtrafiken fungerar oberoende av vilken aktör det handlar om. I den takt vi hinner bereder vi hela tiden olika förslag”, säger Tomas Eneroth. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer