Singapore är en av de mest efterfrågade destinationerna från Arlanda, såväl av affärs- som privatresenärer.
”Det är en mycket eftertraktad destination. För att öka den svenska tillgängligheten till de viktiga marknaderna i Asien är flyglinjen av största vikt”, skriver Swedavias vd Karl Wistrand i ett pressmeddelande.
Den nya flyglinjen, som öppnar 30 maj nästa år, kommer att trafikeras fem gånger i veckan från Arlanda till Singapores Changi Airport, med en mellanlandning i Moskva.
”Det är ingen ’quick fix’ att starta en långlinje, utan det är många års arbete som ligger bakom. Kostnaden för att starta en sådan linje ligger på mellan en halv miljard och en miljard kronor för flygbolaget. Då måste man vara säker på att den ger avkastning från dag ett”, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda, till Di.
Singapore Airlines ingår i Star Alliance och kommer att driva linjen i samarbete med SAS, som en del av dess samriskavtal som gällt sedan 2013. Avtalet gäller flygningar mellan Skandinavien och Singapore.
”Det är glädjande att vårt samarbete med SAS blir allt starkare. Detta är ytterligare ett exempel på hur vi tillsammans med partners kan erbjuda fler resealternativ för våra kunder”, skriver Goh Choon Phong, vd på Singapore Airlines.
Linjen ska flygas med Singapore Airlines nya plan av modell Airbus A350-900, och kompletterar dess befintliga linje från Köpenhamn.
”Vi ser fram emot att utveckla vårt samarbete ytterligare med Singapore Airlines och därmed kunna erbjuda våra kunder en ny linje från Stockholm till Singapore och även därifrån vidare i Asien, samt till Australien och Nya Zeeland”, kommenterar SAS-vd:n Rickard Gustafson.
I nuläget är omkring 600 svenska bolag etablerade i Sydostasien. Regionen är världens främsta tillväxtmotor, med en beräknad genomsnittlig tillväxt om 5-6 procent per år under det kommande decenniet.