Simulerade attacker hittar hålen i molnet

Säkerhetsbolaget Foreseeti har nyligen testat molnmiljöer åt betalbolaget Klarna. Med hotmodellering och attacksimulering kan det svenska it-säkerhetsbolaget enkelt kartlägga ett företags allvarligaste säkerhetshål - och nu skjuter försäljningen i höjden.

Foto:Most Photos

”Vi ser ett klart ökat intresse det senaste året. Det har varit tufft att sälja in till i synnerhet svenska kunder tidigare, men nu har det lossnat”, berättar Robert Lagerström, en av Foreseetis grundare och tillika forskare i it-säkerhet på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.

Bolaget växer snabbt, ”med en tresiffrig procentuell försäljningstillväxt” och skalar nu upp organisationen. 

Foreseeti gör en modell, en karta över ett företags it-system, datorer, nätverk, personer och så vidare. 

”Vår produkt, Securicad, går sedan igenom hela den kartan och letar upp alla vägar en hackare kan ta, hur lång tid detta tar och vilka säkerhetshål som finns”, säger Robert Lagerström.

Han liknar det vid ett CAD-verktyg som används i de flesta ingenjörsbranscher där man först ritar en modell i datorn och kan göra en hållbarhetsanalys i datormodellen.

Robert Lagerström, en av Foreseetis grundare.
Robert Lagerström, en av Foreseetis grundare.

”Vi har samlat på oss information om en massa attacker och IT-system som vårt verktyg använder för att avgöra säkerheten i de system som vi testar.”

Det Foreseeti fokuserar mest på just nu är säkerheten i molnmiljöer och har nyligen testat detta åt betalbolaget Klarna.

”Där ändras saker hela tiden så det är lite jobbigt att hålla koll på. Fördelen är att allt är digitalt vilket betyder att vårt verktyg är väldigt smidigt. Du kan i princip trycka på en knapp och ut kommer en rapport om var du har dina svagheter.”

Många tror att man med en molnlösning inte behöver tänka mer på it-säkerheten.

”Det stämmer delvis. Säkerheten inne hos till exempel Amazon kan man nog ha hög tilltro till. Men däremot finns alla kopplingar till molnet, vem som ska ha tillgång till vad, vem ska få ändra saker, vilka applikationer körs var. Där finns en massa möjligheter till säkerhetsrisker som man lätt glömmer bort.”

Förutom Klarna finns bland andra Scania, Swedavia och Apotea bland bolagets större svenska kunder.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?