1515
Annons

Sifo: Svenskarna överskattar vinster i välfärden

Majoriteten av svenskarna har inte koll på de privata välfärdsföretagens nuvarande vinstnivåer, visar en ny Sifo-undersökning. Det beror på att bara dåliga exempel på privata aktörer lyfts upp i välfärdsdebatten, menar Johan Eklund, vd på Entreprenörskapssforum.

Bild:TT

En ny Sifo-undersökning, beställd av forskningsstiftelsen Entreprenörsskapsforum, visar att hela 52 procent av svenskarna överskattar välfärdsföretagens vinstnivåer. Bara var fjärde person tror i stället att vinstnivåerna ligger inom det intervall som branschen själv hävdar, på mellan 0 till 10 procent av omsättningen.

Individer som röstar på de rödgröna partierna uppskattar i större utsträckning än alliansväljare att vinsterna bland privata utförare är högre, visar också undersökningen.

”Förmodligen har det göra med att vi har en polariserad debatt, där man i många fall lyfter skandaler och extremfall inom de privata aktörerna. Man lyfter fram speciella företag som dåliga exempel och det har satt sin prägel på hela debatten”, säger Johan Eklund, vd på Entreprenörskapsforum samt professor i nationalekonomi. 

Sedan en tid pågår en hätsk debatt huruvida en vinstbegränsning borde införas för privata aktörer inom den offentliga sektorn. Regeringens utredare Ilmar Reepalu har föreslagit en begränsning av vinstuttag på maximalt 7 procent av bolagens operativa kapital, vilket branschen menar skulle vara förödande. 

I den nya Sifo-undersökningen svarar 39 procent att de är för ett vinstförbud, medan en större andel på 48 procent är negativt inställda. Därmed minskar stödet i samhället för en vinstbegränsning, jämfört med tidigare opinionsundersökningar, menar Johan Eklund.

”Vi ser en förändring. Mycket tror jag beror på att korrekt information förändrar bilden hos människor. Så förhoppningsvis beror det på en allt mer välinformerad allmänhet.”

Och när de respondenter som gissat fel informerades om de verkliga vinstnivåerna – som enligt Entreprenörskapsforum ligger mellan 4 och 6 procent av omsättningen – ändrade många åsikt i frågan kring ett vinstförbud, berättar Johan Eklund.

En majoritet av respondenterna i Sifo-undersökningen uppskattar samtidigt valfrihet i välfärden. Särskilt inom äldreomsorgen, där 40 procent svarar att det är ”mycket viktigt” med ett brett spektrum av alternativ.

”Allmänheten är mån om kvalitet och valfrihet. Men kvalitén kommer alltid ut som allra högsta prioritet. Min syn är att man generellt behöver skjuta diskussionen från vinsternas vara eller icke vara – till att ställa högre kvalitetskrav på både privata och kommunala utförare i skolan, vården och omsorgen.”

”Med rätt utformade och likalydande kvalitetskrav för hela branschen blir frågan om vinsternas omfattning på flera sätt ovidkommande”, tillägger Johan Eklund, vd på Entreprenörskapsforum.​

Sifo-undersökningen genomfördes under perioden 6 till 13 mars. Tusen personer i målgruppen 18 till 79 år blev tillfrågade genom webbintervjuer.


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?