1515

Shekarabi: Nya spellagen har gett effekt

Tre månader efter att den nya spellagen trädde i kraft har 30 000 spelare stängt av sig från spel. Det har också lett till färre problemspelare och rejält minskade intäkter hos spelbolagen.

” Nu börjar vi se effekterna”, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Foto:Erik Simander / TT

Enligt siffror från Skatteverket som analysföretaget Redeye sammanställt har spelintäkterna hos aktörerna Kindred, Betsson, Leovegas och Global Gaming minskat under januari och februari.

”Spelbolagens genomsnittsintäkt per spelare har minskat med runt 30 procent jämfört med fjärde kvartalet förra året. Samtidigt ser vi också att Svenska spel har tagit mycket marknadsandelar”, säger Kristoffer Lindström, analytiker på Redeye, till TT.

Civilminister Ardalan Shekarabi ser utvecklingen som ett kvitto på att omregleringen av spelmarknaden har gett effekt.

”Hela syftet med omregleringen är att skydda de mest utsatta på spelmarknaden. Andelen problemspelare på spelmarknaden har ökat under de senaste åren och allt färre spelar för allt mer. Min bild är att det är väldigt många problemspelare som nu har stängt av sig”, säger han till TT.

Han tillägger att över 30 000 människor redan efter tre månader har stängt av sig via spelinspektionens register spelpaus.se.

” Det är en väldigt hög siffra jämfört med våra grannländer. Det visar att det fanns ett behov, det visar också att det var katastrof att det här området var oreglerat i praktiken. Så fort möjligheterna införs stänger många av sig för att det finns problem, och det är klart att det påverkar spelbolagen”.

Förutom självavstängningsfunktionen har också reglerna kring insättningsgränser och att det måste gå tre sekunder mellan varje spelomgång i virtuella spelautomater varit effektiva.

”Det påverkar omsättningshastigheten och ger spelare mer koll på hur mycket pengar de verkligen spenderar. På så sätt fungerar ju den nya regleringen”, säger Kristoffer Lindström.

Han tror att de senaste månadernas utveckling kommer att fortsätta, och på sikt lär det drabba hela branschen.

”Det är mycket möjligt att det här får effekter på alla spelbolagen, och att det i sin tur smittar av sig till investerare som drar sig från att köpa aktier i bolagen”, säger han.

I söndags meddelade bettingbolaget Global Gaming, som bland annat driver varumärkena Ninja Casino, Spellandet och Viking Slots att det kommer dra tillbaka utdelningsförslaget för 2018 om 3 kronor per aktie. Samtidigt visar också preliminära siffror för det första kvartalet ett rörelseresultat på minus 45 miljoner.

Bolaget märker tydligt att möjligheten att stänga av sig lett till färre spelare, vilket nu pressar bolaget extra hårt eftersom en majoritet av bolagets intäkter kommer från Sverige.

”En stor andel av våra spelare har stängt av sig. Det är en bra sak för individen, men det påverkar också marknaden och hur mycket pengar som spenderas. Lagstiftarens ambition med den nya lagen har infriats, men effekten av det blir att marknadens totala värde minskar, säger Joacim Möller”, vd för Global Gaming till TT.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?