Settmans bolag pumpar ut munskydd – ”jag är inte bara en clown på TV”

VIKBOLANDET

På Vikbolandet utanför Norrköping tillverkas 1,2 miljoner munskydd varje vecka. Bakom det snabbväxande företaget står en uppfinningsrik läkare och en entreprenörsälskande tv-personlighet.

Fabrikschef Pelle Fransson och grundarna Peter Settman och Andreas Bengtsson.
Fabrikschef Pelle Fransson och grundarna Peter Settman och Andreas Bengtsson.Foto:Henrik Lenngren

Iförd rosa Foppatofflor och ett IIR-munskydd med näsklämma sitter Peter Settman i ett konferensrum och bekantar sig med den senaste i raden av anställda i Biovisor Healthcare – fabrikschefen Pelle Fransson.

”Det är lätt att tro att jag kommer från en helt annan värld, som gammal producent och regissör. Men det finns så många likheter. Varje funktion och varje person ska bidra med sin grej, oavsett om det är på en inspelningsplats eller i en fabrik där det tillverkas skyddsutrustning”, säger Peter Settman.

Sedan cirka tio månader tillbaka har han varit operativt involverad när företagets fabrik i rekordfart byggts upp i en avlång byggnad på Vikbolandet, två mil utanför Norrköping. I en pandemi när behovet av skyddsutrustning har varit rekordstort sedan i mars lyckades företaget på två månader få fram sin första certifierade produkt: ett munskydd anpassat för sjukvården. 

”Nu tillverkar vi 1,2 miljoner munskydd varje vecka och är en av Sveriges största tillverkare av munskydd och ansiktsmasker. För ett år sedan fanns vi inte. Nu gör vi det här”, säger Peter Settman och skakar på huvudet.

Tillsammans med läkaren Andreas Bengtsson grundade han bolaget 2018. Bakgrunden till Biovisor Healthcare var ett förbättringsarbete Andreas Bengtsson gjorde inom äldreomsorgen under sin ST-tjänst på Karolinska universitetssjukhuset. 

”Jag ville först och främst skapa ett bolag som jobbar med kreativa vårdlösningar och där lösningarna togs fram i samarbete med vårdpersonal och människor som jobbar nära problemet”, berättar han.

Ett exempel på en vårdutmaning som han tittade på är att när man går en rond på ett äldreboende så har man oftast två-tre timmar på sig att gå igenom patienterna, och man rondar en gång i veckan.

Varje vecka tillverkar Neshia Halilovic och hennes kollegor på Biovisor Healthcare drygt en miljon munskydd.
Varje vecka tillverkar Neshia Halilovic och hennes kollegor på Biovisor Healthcare drygt en miljon munskydd.Foto:Henrik Lenngren

”Om någon är dålig eller om man misstänker att någon är det så kan man ta prover och skicka dessa i taxi till sjukhuset. Provsvaret kommer oftast sent samma dag eller dagen efter då man redan är tillbaka på sin vårdcentral och ronden är avslutad. Det andra alternativet är att skicka in den boende till akuten där man får ta prover och göra en bedömning. Men problemet är att många multisjuka äldre blir liggande långa tider på akuten.”

Biovisor Healthcare har tagit in och blivit återförsäljare för ett system i Sverige som erbjuder mobil provtagningsutrustning där man kan analysera upp till 30 prover med samma instrument. Man får svar på de viktigaste proverna inom tio minuter och det kan ske i samband med ronden.

”Vi har även utvecklat ett digitalt videootoskop så att en undersköterska på boendet enkelt kan ta en bild eller filma från hörselgången, och sedan skicka detta digitalt till läkare på en vårdcentral. Både jag och Peter gillar att hitta nya kreativa lösningar på problem”, säger Andreas Bengtsson.

Hade du startat eget utan Peter Settman?
”Nej. Jag har tankar och idéer, men behöver en förverkligare som inte sätter stopp för mina begränsningar. Peter har stor erfarenhet av att driva bolag. Han är så långt ifrån en klassisk riskkapitalist som man komma. Med mitt patientnära kunnande och hans kreativa kunnande har vi hittat en bra mix.”

Under coronakrisen har företaget breddat sig och vuxit så det knakat – från tre anställda i juni till 60 i januari. Och rekryteringarna av maskinoperatörer och paketeringspersonal fortsätter.

”Redan nu är vi Vikbolandets största arbetsgivare, vi passerade ICA i höstas. Hälften av våra medarbetare bor här på glesbygden. Precis som i Gnosjö har det vuxit fram en slags entreprenörsanda. Man har ingenting emot att jobba järnet, att ta extrapass. Det finns en stolthet i att vi alla bidrar till någonting viktigt”, säger Peter Settman.

Företagets produkter, allt från munskydd, skyddsförkläden och ansiktsmasker, säljs i ett hundratal butiker samt på Apotea och CDON. En stor del av försäljningen sker på hemmaplan, även om det emellanåt kommer in internationella specialförfrågningar.

”Bland annat vill tyska polisen köpa in våra munskydd. I framtiden tror vi att munskyddsanvändningen rent generellt kommer att öka, inte bara inom vården utan också i dammiga miljöer, i kollektivtrafiken och inom industrin. Vi måste vara beredda på att pandemierna kommer med tätare mellanrum”, säger Andreas Bengtsson.

Peter Settman beskriver sin medgrundare som en ”innovativ jäkel”, en person som med glädje och icke-rädsla tar sig an nya utmaningar.

”Är det något jag går igång på så är det när saker och ting är ’disruptive’. Andreas kommer ofta med sådana där 'Pettson och Findus-uppfinningar'.”

När pandemin var som tuffast i Spanien uppstod det en brist på respiratorer och CPAP-andningsstöd vid Torreviejas sjukhus. Några läkare hade tagit fram ett system för att bygga om snorklingsmasker med hjälp av 3D-skrivare så att de kunde användas som andningsstöd.

”Då kom Andreas på tanken att vi skulle bygga ihop 40 stycken utrustningar till sjukhuset. Det var vårt första coronarelaterade projekt”, säger Peter Settman.

Peter Settman har drivit egna bolag i över 30 år, och är i dag involverad i en handfull företag. I Biovisor Healthcare ligger strategiska tillväxtfrågor på hans bord.

”Vi kunde ha sålt skoskydd och tjänat pengar på det, men det är inget som triggar mig. Nu är jag inte bara en clown på tv, utan någon som faktiskt är med och räddar liv.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?