Annons

Seriegasellen har växt färdigt

TORSLANDA.

Med en växande maskinpark är entreprenadföretaget Strömholmens Maskiner i år Västra Götalands läns snabbast växande Gasellföretag. Grundaren Andreas Demerholtz som har Gasellvana sedan tidigare kan numera kalla sig för seriegasellentreprenör.

”Den här gången vill jag göra tvärtom.”

Andreas Demerholtz, grundare och ägare av Strömholmens Maskiner, är behörig att köra tunga fordon såsom buss, lastbil och entreprenadmaskiner.
”Under pandemin fick jag ofta hoppa in och köra när vi hade sjukdomsfrånvaro.”
Andreas Demerholtz, grundare och ägare av Strömholmens Maskiner, är behörig att köra tunga fordon såsom buss, lastbil och entreprenadmaskiner. ”Under pandemin fick jag ofta hoppa in och köra när vi hade sjukdomsfrånvaro.”Foto:Jack Mikrut

Himlen öppnar sig och regnet bara öser ner. Trots skyfallet fortgår arbetet med att bereda marken för bygget av en ny industrifastighet intill Volvo Cars i Torslanda.

”Här rinner vattnet av så då arbetar vi bara vidare. Men det finns väder som gör att vi inte kan arbeta såsom när tjälen går i marken men då brukar det också komma snö så då ställer vi om och kör sandning och snöröjning och passar också på att göra underhåll på maskinerna” säger Andreas Demerholtz, grundare och ägare av entreprenadföretaget Strömholmens Maskiner.

Höstrusket till trots är det ändå en ovanligt bra dag på jobbet för Andreas Demerholtz. Den nya bandgrävmaskinen är nämligen äntligen på plats efter att leveransen har försenats i över ett halvår.

”Det är långa leveranstider nu. Egentligen har maskinen stått klar i tre månader men vi har fått invänta en liten komponent, ett maskinfäste, som sitter mellan skopan och stickan. Samma är det med lastbilen vi väntar på, då är det bristen på halvledare som är problemet.”

Färgmässigt sticker den nya maskinen från Liebherr ut bland de andra gulfärgade entreprenadmaskinerna på bygget.

”Vi vill ha en egen grafisk design för företaget och i det ingår att lacka våra maskiner i pärlemorgrå och ha företagsnamnet på maskinerna, bilar och kläder”, berättar Andreas Demerholtz.

Strömholmens Maskiner arbetar främst i Göteborgsregionen och har en egen depå i Torslanda för omklädningsrum, kontor, verkstad och tvätt av maskiner. Men det finns också ett kontor i Ellös på Orust som är hemort för Andreas Demerholtz.

Bland kunderna finns ett trettiotal mindre uppdragsgivare och ett tiotal större såsom Peab, Swerock, Veidekke Asfalt, Kanonaden, AG Entreprenad, Serneke och Samgräv.

Tillväxten i bolaget har kommit i takt med att maskinparken har utökats. Sedan verksamheten drog igång för fem år sedan med endast en lastbil har man i dag totalt arton egna lastbilar och entreprenadmaskiner.

”I väntan på leverans av nya maskiner har vi hyrt eller köpt begagnat med planen att sälja när de nya maskinerna har levererats. Men det har ännu inte hänt för efterfrågan på våra tjänster har bara ökat så alla maskiner behövs i produktionen.”

Under Gasellundersökningens mätperiod 2018-2021 har omsättningen ökat med 1.400 procent till 24 miljoner kronor. Och tillväxten har fortsatt. För bolagets brutna räkenskapsår som slutade sista augusti i år är omsättningsprognosen 39 Mkr. Antal medarbetare har ökat från 17 till 25 anställda jämfört samma period i fjol.

”Vår plan när vi sjösatte Strömholmens var att öka med en maskin och en anställd per år, men det blev inte riktigt så. När möjligheter har dykt upp har jag tagit tillfällena och vågat säga ja, det var inte planerat från början att växa så här fort.”

Andreas Demerholtz är 34 år och serieentreprenör. Hans liv som företagare började direkt efter gymnasiet även om planen var att ta ett sabbatsår och sedan läsa beteendevetenskap. Han skulle inte bli företagare som mamma Kerstin och morbror Rune som drev bussbolag och pappa Lars som drev jordbruk.

”Jag ville ha en anställning men under sabbatsåret arbetade jag i min mamma och morbrors bussföretag Ellös Buss som då körde skolskjuts på Tjörn. Och jag fastnade direkt, det var så roligt så efter ett halvår köpte jag in mig som delägare.”

Det var 2007 och Andreas Demerholtz var 19 år. Familjeföretaget omsatte då 7 Mkr och hade sex anställda.

”Jag har därför aldrig haft en vanlig anställning utan enbart drivit företag.”

Att arbeta med asfalt blev starten för bolaget och är fortsatt ett viktigt uppdrag.
Att arbeta med asfalt blev starten för bolaget och är fortsatt ett viktigt uppdrag.Foto:Jack Mikrut

Ellös Buss utvecklades från det lokala familjeföretaget till en koncern som bland annat vann en upphandling med Västtrafik värd en kvarts miljard kronor under åtta år. Bolaget blev Gasellföretag tre år i rad 2014-2016.

”Vi deltog i många offentliga upphandlingar. Jag tyckte det var jättekul att räkna på anbud, ta hem anbud och sedan driftsätta de nya uppdragen.”

När Andreas Demerholtz och mamma Kerstin sålde bolaget för fem år sedan till sin kompanjon hade man vuxit till en koncern med flera dotterbolag som tillsammans omsatte 108 Mkr och med över hundra anställda.

”Jag hade ingen plan för vad jag skulle göra i stället, jag visste bara att jag ville göra något annat”, säger Andreas Demerholtz.

Genom en väns kontakter fick Strömholmens Maskiner, ett bolag han haft vilande i några år, sitt första kontrakt 2017 med Peab för att köra asfalt. Så första inköpet blev en lastbil och sedan dess har uppdragen, omsättningen, maskinparken och antal anställda ökat.

”Det är klart att jag har med mig kunskap om att driva ett tillväxtföretag men den här gången vill jag helst göra saker på ett annorlunda sätt, och egentligen tvärtom.”

När det gäller personalen har han hittills bara anställt personer på rekommendationer.

”Vi har inte annonserat utan folk i våra nätverk har kontaktat oss. Alla i företaget känner därför varandra. Det är en stor skillnad jämfört med bussbolaget där jag inte kände någon sedan tidigare som jag hade rekryterat och i slutet inte heller kunde namnen på många av de anställda.”

Och tillväxten den här gången sker i steg och enligt Andreas mer hållbart.

”När man växer genom att vinna anbud så sker tillväxten över en natt och lika snabbt kan det tas ifrån dig när kontraktet löper ut. I Strömholmens växer vi med våra kunder och gör vi ett bra jobb så kommer vi fortsätta få uppdrag och inte behöva oroa oss för att tiden för ett kontrakt löper ut.”

Hur ser bolaget ut om tre år?
”Jag är bekväm med företagets storlek som det är nu. Jag kan ha en personlig kontakt med beställare och ha kontakt med alla medarbetare, hjälpa dom i det dagliga arbetet. Jag känner alla och det gillar jag. Det kommer ändras om vi växer mer vilket jag inte är redo för ännu.”

Men samtidigt har Andreas svårt att säga nej till uppdrag.

”Det är ett dilemma att jag kanske säger ja till för många nya förfrågningar. Och det kommer inte avta vad vi kan se de närmaste fem till sju åren. Byggkonjunkturen i Västsverige med många stora projekt inklusive Västlänken ser fortsatt god ut och slukar mycket arbetskraft”, säger Andreas Demerholtz.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera