Annons

Serieentreprenörer blev riskkapitalister

Bröderna Fredriksson blev serieentreprenörer av en slump. När deras första företag, Bythjul, såldes startade de tillsammans investeringsbolaget Nordic Etail.

”Att få jobba ihop med sina syskon är en ynnest”, säger mellanbrodern Oscar Fredriksson.

Från vänster Victor Fredriksson, Oscar Fredriksson, Marcus Fredriksson
Från vänster Victor Fredriksson, Oscar Fredriksson, Marcus FredrikssonFoto:Evelina Carborn
Foto:Evelina Carborn

De tre bröderna Fredriksson har arbetat tillsammans i 17 år. När yngsta brodern Victor fortfarande gick i gymnasiet startade de tillsammans sitt första bolag Bythjul. Ett pilotprojekt där Marcus Fredriksson hittat ett hål i marknaden som bröderna med sina olika kompetenser tillsammans kunde fylla. De blev e-handlare i fenomenets linda genom att förmedla däck och däcktillbehör över internet.

”Vi byggde allt från början egentligen. Det fanns inga e-handelssystem 2002 så jag programmerade allt från grunden”, säger Victor Fredriksson.

Siktet var aldrig inställt på att bli serieentreprenörer, men genom åren märkte syskonen att de arbetade väl tillsammans och kompletterade varandra kunskapsmässigt. Äldsta brodern Marcus Fredriksson var inriktad mot försäljning och marknad, mellanbrodern Oscar Fredriksson tog hand om logistik och inköp medan yngsta brodern Victor Fredriksson var ansvarig för it och programmering. En ansvarsuppdelning som följt syskonen genom de flesta bolag de varit inblandade i.

”Vi har alltid haft samma grundvärderingar, vilket ju hjälper i bolag, och alltid strävat mot samma mål”, säger Victor Fredriksson.

Bythjul fick sin första avlönade anställda i form av Oscar Fredriksson 2003. Lönen landade på 4 500 kronor efter att bröderna tillsammans gått igenom hans utgifter och budgeterat vad han behövde tjäna. De första åren växte bolaget långsamt. Konceptet var bra men det fanns inga marginaler till marknadsföring. Tills 2005 då riskkapitalisten Aggregate investerade underlag till marknadsföring. Succén var ett faktum.

”Företaget växte lite för snabbt. Vi hade inte räknat med försäljningstrycket som uppstod och vi klarade nästan inte av att hantera situationen”, säger Marcus Fredriksson.

Efter det rullade expansionen på. En annan riskkapitalist, Verdane Capital, köpte Aggregates aktier i Bythjul och det som en gång börjat som ett litet startup-bolag drivet av tre bröder var nu en betydande aktör på däckmarknaden och en etablerad pionjär inom e-handel.

”I slutet, innan Bythjul såldes vidare till Mobivia 2014, var vi omkring 50 anställda och omsatte runt 200 miljoner kronor”, säger Marcus Fredriksson.

Bröderna Fredriksson visste redan innan försäljningen stod klar att största ägaren Verdane ville sälja Bythjul. Planerna på att utveckla ett nytt bolag tog form.

”Det var en del av processen som entreprenörer, att lämna Bythjul och gå vidare”, säger Oscar Fredriksson.

”Vi visste att vi ville fortsätta arbeta tillsammans och frågan var bara vilka branscher vi ville ge oss in i”, fyller Victor Fredriksson i.

Svaret föll sig naturligt: de hade börjat med en startup inom e-handel, varför inte fortsätta i det spåret?

”Vi gillade Aggregates koncept, där de investerade media som kapital i stället för pengar och tänkte att det upplägget kan vi också köra”, säger Marcus Fredriksson.

Sagt och gjort. Parallellt med att Bythjul började stå på egna ben startade de investerings- och riskkapitalbolaget Nordic Etail 2011. Torkel Hallander, som blivit extern-vd för Bythjul några år tidigare, blev nu den fjärde brodern. Tanken med Nordic Etail var att erbjuda flera startups ett gemensamt tak att stå under, där bröderna och Torkel Hallander kunde erbjuda sin expertis inom olika områden. Hittills har Nordic Etail investerat både tid och kapital i drygt tio bolag, bland dem finns Cykelkraft och Mekster.

”Nordic Etail fungerar som en hävstång, vi vill accelerera bolagens tillväxt genom att samla ett kompetensteam som samarbetar över bolagsgränserna”, säger Marcus Fredriksson.

E-handel är i dag en mångmiljardbransch och bröderna Fredriksson och Torkel Hallander har konkurrenter som svenska Cdon och amerikanska Amazon att mäta sig mot.

”En av de saker som gör oss unika bland e-handlare i dag är att vi vill knyta ihop online och offline med varandra. Vi vill hitta synergier mellan e-handel och exempelvis fysiska butiker eller verkstäder. De som tittar på en vara online, men inte köper den, vart tar de vägen? Ofta till en fysisk butik och det är just de besökarna vi vill konvertera till kunder genom våra butiker”, säger Marcus Fredriksson.

Bröderna arbetar fortfarande tillsammans, men inte på vardaglig basis eftersom de alla är involverade i olika bolag under Nordic Etails paraply. Och än så länge har de inga svårigheter att hålla isär släkt- och arbetsrelationerna.

”Att få jobba ihop med sina syskon är en ynnest. Vi litar på varandra och har fullt förtroende för vad de andra klarar”, säger Oscar Fredriksson.

Hans bröder håller med och Marcus Fredriksson lägger till:nerna.

”Att få jobba ihop med sina syskon är en ynnest. Vi litar på varandra och har fullt förtroende för vad de andra klarar”, säger Oscar Fredriksson.

Hans bröder håller med och Marcus Fredriksson lägger till:

”Det är snarare svårt för oss att ta tio minuter att prata om jobb när vi behöver.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?