1515

Segregationen i svensk skola ökar: "Förödande"

Skillnaderna mellan landets skolor har ökat – eleverna har blivit allt mer uppdelade mellan olika skolor utifrån familjebakgrund.

Valet av skola påverkar dessutom i allt större utsträckning hur väl barnen kommer att lyckas med sin utbildning.

Elever och lärare i klassrum.
Elever och lärare i klassrum.Foto:Jonas Ekströmer/TT

"Får det här fortsätta är det förödande för svensk skola", säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Enligt lag ska den svenska skolan vara likvärdig: alla barn ska få en skola av hög kvalitet oavsett vilka förutsättningar och vilken bakgrund man har. Men en ny rapport från Skolverket visar att så är långt ifrån fallet.

Under 2000-talet har skolsegregationen ökat på så vis att eleverna blivit allt mer uppdelade utifrån sin socioekonomiska bakgrund och sin migrationsbakgrund. Barn med olika bakgrund möts alltså mer sällan i skolan i dag.

Det här är något som har lett till att betygsresultaten mellan skolorna fördubblats mellan år 2000 och 2016.

"Det finns en risk att skolsegregationen har lett till ökade kvalitetsskillnader mellan skolor, till exempel genom att erfarna lärare och rektorer söker sig bort från skolor i utsatta områden. Samtidigt är det just där de undervisningsskickligaste lärarna har störst betydelse för elevernas lärande. De ökade skillnaderna riskerar att späs på av lärarbristen. Det måste tas på största allvar", säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i ett pressmeddelande.

Att elevernas bakgrund påverkar deras resultat i skolan är ingen nyhet. Men efter att betydelsen under lång tid legat på ungefär samma nivå, har den sedan slutet av 00-talet ökat visar rapporten. Utlandsfödda elever påverkas mest av detta, dels för att deras föräldrar i dag har lägre inkomster och utbildningsnivå, dels för att invandringsåldern har ökat, vilket gör tiden att nå målen i den svenska skolan kortare.

Skolverket konstaterar också att det fått en allt större betydelse vilken skola eleven går i. Om eleven väljer en skola med vad Skolverket kallar gynnsam socioekonomisk sammansättning får de högre betyg än om de går i en skola med mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning. De som har sämre förutsättningar hemifrån påverkas mest.

"Det är en riktigt oroväckande utveckling. Får det här fortsätta är det förödande för svensk skola", säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Hon efterlyser en översyn av finansieringssystemet, så pengar hamnar i de skolor där de behövs mest, och att upptagningsområdena förändras så att sammansättningen av elever blir mer blandad. Dessutom behöver de politiska partierna ta ett större gemensamt ansvar för skolan, enligt Jaara Åstrand.

"Det är avgörande för svensk skola att vi har en bred överenskommelse och långsiktiga stabila spelregler, där man också bekänner färg – är det en mer likvärdig skola vi vill skapa? Ingen politiker kan ju blunda för hur vi nu sviker de elever som behöver skolan allra mest."


Innehåll från AceIQAnnons

Få bättre resultat med ”distansarbete”!

Det rådande världsläget har gjort klart att det går att skapa ett både säkert, tryggt och inspirerande klimat för distansarbete. Omställningen har dock inte kommit utan utmaningar; många företag har tvingats inse vikten och behovet av att nyttja en användarvänlig plattform med hög informationssäkerhet i det dagliga arbetet – oavsett varifrån man arbetar. 

AceIQ har under många år varit en aktör som har kunnat tillgodose detta behov. Håkan Andersson, CEO på AceIQ, berättar att det i grund och botten handlar om att visa på de möjligheter som finns idag för att skapa ett effektivare digitalt arbete och ett sömlöst flöde för alla inblandade. 

– Med våra specialistkunskaper inom området kan vi bistå våra kunder med att förenkla för användaren och skapa bättre trivsel i arbetet, och höja såväl säkerhet som tillgänglighet. Det lägger grunden för en miljö där medarbetarna kan fokusera på resultaten istället för på onödig administration, säger Håkan.

Klientoberoende arbetsytor

Den plattformslösning AceIQ levererar utgår från digitala arbetsytor där allt som användaren behöver går att hitta, från kundens existerande mjukvaror, applikationer och funktioner till filer och information. Aktiviteter som användaren behöver utföra presenteras i ett flöde, där microtjänster kan hjälpa till att avsevärt förenkla och förkorta många arbetsmoment.

– Att komma igång tar bara några minuter och kräver ingen installation. Eftersom vi centraliserar i stort sett all exekvering och data är vi helt oberoende av enhet och klient. I praktiken innebär det att man bara behöver ett enda inlogg för att få tillgång till allt man behöver.

Centralisering blir en säkerhetsfördel

AceIQ:s centraliserade arbetssätt medför fler fördelar: då ingen data finns lagrad ute i enheter löper man inga säkerhetsrisker om någon exempelvis skulle tappa eller bli bestulen på sin enhet. Detta förenklar dessutom en del av utmaningarna de flesta verksamheter har kring GDPR.

– Verksamheter måste fungera oavsett de utmaningar företagen ställs inför. Lättillgängliga, säkra och snabbt implementerade intelligenta lösningar för både internt och externt arbete har helt enkelt utvecklats till att bli en affärskritisk fråga, avslutar Håkan.

Läs mer om AceIQ:s lösningar

 

Mer från AceIQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AceIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?