1515

Seglarprofil köper hamn på Lidingö

Världsomseglaren och America’s cup-skepparen Gunnar ”Gurra” Krantz, känd från tv-programmet Över Atlanten, köper Gåshaga Marina på Lidingö.  

”Jag ville sätta händerna och tänderna i något”, säger han.

Gåshaga Marinas tidigare ägare Anders Almén till vänster och nya ägaren Gunnar ”Gurra” Krantz till höger.
Gåshaga Marinas tidigare ägare Anders Almén till vänster och nya ägaren Gunnar ”Gurra” Krantz till höger.Foto:Pressbild

Den förre Volvo Ocean race- och America’s cup-skepparen Gurra Krantz köper Gåshaga Marina på Lidingö för omkring 15 Mkr. Verksamheten omsatte i fjol drygt 14 Mkr och gjorde ett resultat på knappt 1 Mkr. 

”Jag gick inte in i det här med någon närmare analys utan möjligheten dök upp via en vän. Jag har alltid gillat hårt jobb och företagande och ville sätta händerna och tänderna i något så det handlar mer om 'varför inte' än 'varför'. Sedan har jag alltid gillat motorbåtar och byggde själv motorbåtar på 80-talet”, förklarar seglarprofilen sitt förvärv.

Gåshaga Marina på Lidingö är en fullservicemarina med serviceverkstad, båtuthyrning, restaurang och cirka 150 båtplatser i hamnen och har både kall och varm vinterförvaring av mindre båtar till stora lyxyachter. Marinan har utvecklats och drivits av Anders Almén sedan 1994 och haft samma medarbetare de senaste 15 åren. 

”Det är en fin, välskött verksamhet och det viktigaste för mig blir att inte riva ned något som funkar utan behålla alla kunder och personalen”, säger Gurra Krantz som dock uppger att han på sikt vill anpassa verksamheten efter nya tider.

”Jag tror ju att båtägande förändras i framtiden. Vi ser att delningsekonomi, hållbarhet och smarta städer ökar i betydelse och att kampen om att få tid och pengar att gå ihop i familjen blir allt viktigare”, säger han.

Innebär det här att du lägger av med segling?
”Mitt huvudfokus nu blir marinan men jag fortsätter segla, föreläsa och ta konsultuppdrag.”

Vad kan en jorden runt-seglare tillföra en marina?
”Som världsomseglare måste man både kunna ha ett långsiktigt perspektiv på verksamheten men också ha orken att se alla detaljer. Dessutom måste man lita fullt ut på besättningen vilket jag definitivt gör här.”

Förutom att tävlingssegla på högsta nivå har Gurra Krantz medverkat som skeppare i TV-programmet Över Atlanten där sex kändisar seglar över Atlanten.

”Det är jäkligt roligt och vi hann precis spela in en andra säsong innan corona slog till. Blir det fler säsonger av programmet vore det kul att fortsätta”, säger han.

I andra säsongen medverkar bland andra fotbollslegendaren Henrik ”Henke” Larsson.

”Det är en stor skillnad mellan vatten och gräs och det var väl lika stor skillnad i hans kunskaper i början. Men alla deltagarna gjorde allt de kunde och blev duktiga seglare till slut”, säger Gurra Krantz.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?