Annons

Sectis räknar med högre resultat andra halvåret

Det First North-listade IT-säkerhetsföretaget Secits intäkter minskade till 6,0 miljoner kronor i det andra kvartalet 2020 (11,5). 

Rörelseresultat på ebitda-nivå uppgick till -3,0 miljoner kronor (-1,6) i kvartalet och under hela första halvåret till -4,0 miljoner kronor (-4,2).  

Secits konstaterar att coronakrisen medförde ett betydande omsättningstapp. Resultatet på ebitda-nivå förväntas bli högre under andra halvåret än under det första.

Inverkan på resultatet blev mindre i andra kvartalet än omsättningstappet eftersom   Secits korttidspermitterade de flesta anställda och därigenom fick lägre lönekostnader. All korttidspermittering avslutades per den 1 juli och samtliga medarbetare har nu återgått till normal arbetstid efter semestrar. Beslutet är fattat mot bakgrund av att Secits större kunder återigen tillåter installationer i en större omfattning, skriver Secits vd Jens Wingren i delårsrapporten.


Innehåll från SinchAnnons

Svensk tech-succé ligger bakom förbättrad kundupplevelse

Konsumentbeteenden förändras konstant och Sinch tar fram aktuella rapporter på hur digitala interaktioner mellan varumärke och konsument påverkas. Den nya rapporten Mobilt konsumentengagemang 2020 visar hur teknologi kan förbättra kundupplevelsen och blir en konkurrensfördel för företag.

Teknologin används av alla i hela världen, men de flesta vet inte om det. Ta till exempel de gånger du handlat något och får en notifikation om beräknad leverans, då ditt flygbolag skickar ett sms att det är dags att checka in online eller när din Uber skickar uppdatering till dig från föraren. Där har Sinch teknologi använts för att meddelandet ska nå fram. 

– Idag är det svårt att konkurrera om pris eller med en unik produkt, konkurrensen ser vi istället finns i kundupplevelsen. Konsumenterna vill ha bättre och mer robusta personliga upplevelser, ofta levererade via mobilen. Att som företag förstå hur det behovet ska bemötas och hur de kan skapa fantastiska mobila kundupplevelser är nödvändigt för affärsverksamheten, säger Jonathan Bean, CMO Sinch.

Tydliga trender i mobilt konsumentengagemang 2020

Sinch publicerar kontinuerligt rapporter om globala trender, utmaningar och insikter. På grund av Covid-19 har man sett ett skifte i konsumentbeteendet vilket är en av anledningarna till den nyligen släppta rapporten Mobilt konsumentengagemang 2020. Rapporten är grundad på en undersökning som gjordes från 24 juli till 9 augusti 2020 med 2 890 globala respondenter. I rapporten kan man bland annat se att 40 procent av svenskarna efter pandemin kommer äta ute mer sällan, 52 procent kommer undvika folksamlingar och 61 procent kommer undvika onödiga resor. En viktig insikt är att behovet av den fysiska världen minskar och allt från möten, läkarbesök, bankärenden och vardagsinköp görs digitalt. När fysiska interaktioner avtar blir det viktigt att säkert och friktionsfritt kunna kommunicera med konsumenten via digitala kanaler. Undersökningen visar även att svenska konsumenter är redo för mer digital interaktion, som att handla via mobila kanaler och använda chatbotfunktioner. 

– I rapporten ser vi hur viktigt det är att göra meddelandet personligt och här skiljer sig Sverige från det globala snittet. Globalt finns en vilja att få ett personligt erbjudande medan svenskar är mer oroliga för sin datasäkerhet. De vill ha personligt bemötande från varumärken förutsatt att sitt data är skyddat, berättar Jonathan Bean. 

Stora konkurrensfördelar med en personlig kundupplevelse

Den stora utmaningen för ett varumärke är att förstå vad deras kunder vill ha, vad de känner sig trygga med och hur de kan möta dessa förväntningar. Möjligheten är att kunna anpassa erbjudandet och tillhandahålla en unik och personlig kundupplevelse, vilket leder till ökad kundnöjdhet och konkurrenskraft. 

– Det vi gör för våra kunder är att titta på utmaningar och möjligheter i deras kundresor och hur de kan effektivisera och kostnadsoptimera interaktionen mellan dem och deras kund. Om kunden vill ha information levererad via Whatsapp eller Messenger kan man med hjälp av oss möta dem där. Vi förenklar livet för alla genom att koppla ihop företag och människor, säger Jonathan.

Ladda ner rapporten gratis här! 

OM

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag, som inkluderar 8 av de 10 största globala techbolagen i USA, använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. 

Besök oss på sinch.com 

Mer från Sinch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sinch och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?