Annons

SEB:s djärva konstsatsning – säljer av gamla storverk

Storbanken SEB har gjort en djärv och platsanpassad konstsatsning i det nya huvudkontoret i Arenastaden i Solna. För att finansiera den samtida svenska konsten har banken sålt av en stor del av den gamla samlingen.

SEB satsar på konst på nya kontoret i Arenastaden. På bilden en skulptur av Cajsa Von Zeipel.
SEB satsar på konst på nya kontoret i Arenastaden. På bilden en skulptur av Cajsa Von Zeipel.Foto:Evelina Carborn
SEB satsar på konst på nya kontoret i Arenastaden. Här syns konst av Ulf Rollof.
SEB satsar på konst på nya kontoret i Arenastaden. Här syns konst av Ulf Rollof.Foto:Evelina Carborn
SEB satsar på konst på nya kontoret i Arenastaden. Tavlor av Liselotte Watkins.Foto:Evelina Carborn
Ylva Lipkin och Viveka Hirdman Ryrberg framför verket av Cajsa von Zeipel.
Ylva Lipkin och Viveka Hirdman Ryrberg framför verket av Cajsa von Zeipel.Foto:Evelina Carborn

SEB:s informationschef Viveka Hirdman-Ryrberg visar stolt upp en skulptur av Klara Kristalova. Den är placerad nära entrén vid ett av personalens kaféer. En sittande kvinna med det för Kristalova karakteristiska ankansiktet, en stående sjöman, en hund och andra med ord svårbeskrivliga figurer – samtliga för tankarna till att vi alla är olika. Men eftersom de disparata kreationerna är samlade på ett runt bord blir en tolkning att samarbete är vägen framåt. Passande verk för en bank som SEB, som huserar 5.000 individer i det nya kontoret i Arenastaden i Solna. Alla ska de samsas och jobba mot samma mål.

Det var i samband med att storbanken lämnade Rissne och Sergels Torg och flyttade in i de nya lokalerna i Arenastaden som SEB under Annika Falkengrens ledning tog det historiska beslutet att modernisera sin konstsamling.

Banken har sålt flera av sina äldre verk, mestadels Stockholms- och landskapsmotiv, men även mer dyrbar konst av Carl Fredrik Hill, Ernst Josephson och urnor av Pablo Picasso. Intäkterna har gått till den samtida satsningen som sammanlagt kostat 50 miljoner kronor. SEB:s ordförande Marcus Wallenbergs enda krav var att freda den äldre konsten i bankpalatset vid Kungsträdgården där flera nyckelpersoner än i dag sitter. SEB:s vd Johan Torgeby delar till exempel sin tid mellan Arenastaden och Kungsträdgården.

Viveka Hirdman-Ryrberg, som hållit i samlingens utformning, pekar mot några inglasade målningar av konstnären Hilma af Klint, som inom kort har en stor soloutställning på Guggenheim i New York. SEB har fått till stånd ett avtal med stiftelsen för Hilma af Klint för en ambulerande Klint-korridor i Arenastaden. 

Och ingen mindre än Jockum Nordström står för draperiet framför scenen i bankens egen aula. Verket med den passande titeln ”Pengarna på banken” är 18 meter långt och 5 meter högt. En annan sevärdhet är tio färgglada illustrationer av tio kvinnliga konstnärer som ingår i SEB:s konstsamling. Konstnär är Liselott Watkins.

Totalt är 65 nordiska konstnärer representerade. Ett verk har väckt så starka känslor att anställda hört av sig och ifrågasatt dess lämplighet. Det handlar om en tavla av Ulf Rollof. Han har skjutit på ett skottsäkert glas och kulorna lämnar ett oregelbundet mönster i glaset.

”Ulf Rollof undersöker hur människor försöker skydda sig mot katastrofer. Trots att ett hemskt vapen har åstadkommit mönstren kan det upplevas som vackert. Om man tycker det är hemskt, så är det nyttigt att få ha de känslorna”, säger Ylva Lipkin, som varit SEB:s projektledare för arbetet med konstsamlingen.

Viveka Hirdman-Ryrberg understryker att banken varken vill eller kan censurera samlingen, några upprörda mail till trots. 

”Konstnärer måste ha frihet, annars är det dekoration. Medarbetarna är överlag väldigt positiva. De känner att vi som arbetsgivare satsat på dem”, säger hon.

Ytterligare ett verk som väckt oanade känslor är konstverket ”Banca Rotta” av konstnärsduon Goldin+Senneby. Tanken är att verket, ett bord som användes av penningväxlare på 1700-talet, ska sågas itu. Förr i tiden slogs nämligen borden sönder när dess ägare gått i konkurs. Men bankanställda har värjt sig mot att såga bordet, kanske kan handlingen föra med sig otur?

”Vi får se om och när det sågas”, säger Viveka Hirdman-Ryrberg och går vidare till en ljusgård. På stengolvet står en vit kvinnobyst två människor hög, kluven så att bankpersonalen kan vandra rakt igenom (se bild). Och i bysten har konstnären Cajsa von Zeipel placerat en liten bänk för personalen att prata hemligheter i.

”Skulpturen är gjord speciellt för den här platsen. Den skeppades hit med båt från konstnärens ateljé i New York”, säger hon utan att berätta vad banken betalade för den häftiga bysten som går under namnet ”Stamina”.

SEB väntar nu även på en platsanpassad sfär av den danske konstnären Olafur Eliasson.

Vad är den övergripande tanken med denna konstsatsning?
”Vi vill ha en miljö som inspirerar och som bidrar till tankar, nya idéer och kreativitet. Konst väcker känslor och öppnar upp för andra intryck och fler perspektiv”, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.

”Med de stora öppna ytorna i huset och genom konsten vill vi skapa en känsla om att vi är ett SEB som bejakar både det entreprenöriella och långsiktiga. Vi ska finnas här i såväl goda som jobbiga tider”, säger Viveka Hirdman Ryrberg.

På vilket sätt bidrar konsten till den känslan?
”Det är inte en samling som stryker medhårs. En del av verken speglar en samtid som kan vara utmanande, några är tydligt inspirerade av historiska händelser medan andra kan väcka känslor och tankar om framtiden, säger hon.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?