1515

SEB:s vd: penningtvättshärvorna smittar hela branschen

Penningtvättshärvorna i Danske Bank och Swedbank har en kraftigt negativ påverkan på hela bankbranschen.

Det säger SEB:s vd Johan Torgeby, som är ny ordförande i Bankföreningen, till Di.

Foto:Anders Wiklund/TT

Misstänkt penningtvätt har på senare tid hängt som ett mörkt moln över den nordiska banksektorn. Penningtvättsskandalen i Danske Banks DANSKE +0,77% Dagens utveckling estniska verksamhet har följts av en rad avslöjanden som visar hur även Swedbank SWED A +1,46% Dagens utveckling är djupt indraget i den gigantiska penningtvättshärvan i Baltikum. Även Nordea har avslöjats med suspekta kunder, och banken har tvingats medge att ”det har skett saker som inte borde skett”.

Ett flertal utredningar pågår nu både i Sverige och utomlands, och förtroendet för skandinaviska banker - som bland investerare uppfattats som trygga och säkra - har fått en törn. 

SEB SEB A +0,95% Dagens utveckling :s vd Johan Torgeby, som efterträtt Swedbanks sparkade vd Birgitte Bonnesen som ordförande i branschorganisationen Bankföreningen, ser att penningtvättshärvorna slår mot hela sektorn.

”Jag konstaterar att det påverkar med kraft och det är negativt. Det som banksektorn just nu har varit utsatt för kan man i min värld inte beskriva som något annat än att förtroendet ifrågasätts, och nu förväntas det en hel del svar på tal. Det kommer påverka arbetet i alla bankerna, och arbetet för Bankföreningen och alla andra intressenter, på ett märkbart sätt i framtiden”, säger Johan Torgeby till Di.

Vad kan Bankföreningen göra i den här situationen?

”Bankföreningen, som industriellt språkorgan, kan bara förklara på ett öppet och transparent sätt vad bankindustrin har för roll i samhället och vad den försöker att åstadkomma och vad bankerna faktiskt gör i den här frågan. Det är egentligen bara att vara hel, ren, rak och ärlig. Det finns ganska många frågetecken där ute, och då är det en röst som jag tror att Bankföreningen måste stå för.”

På tisdagskvällen publicerade Di uppgifter om att Finansinspektionen, FI, inom kort ska sjösätta en gränsöverskridande undersökning av penningtvättsfrågor i SEB:s baltiska verksamhet. En motsvarande undersökning avseende Swedbank startades i samband med att SVT:s ”Uppdrag granskning” i februari sände ett första program om misstänkt penningtvätt i Swedbank.

FI:s biträdande generaldirektör Martin Noréus ville inte uppge om det finns indikationer på att även SEB har brustit i sitt arbete för att motverka penningtvätt, men hänvisade till att det är naturligt för FI att i det här läget även granska SEB som är en stor aktör i Baltikum.

SEB uppger att banken välkomnar FI:s undersökning.

”Givet diskussionen kring penningtvätt är det naturligt att Finansinspektionen tittar på samtliga svenska banker som bedriver verksamhet i Baltikum”, säger Frank Hojem, presschef på SEB, i ett skriftligt uttalande.

”Vi har löpande dialog med Finansinspektionen och de har inte gett uttryck för att det finns någon specifik information rörande vår verksamhet i Baltikum som föranleder denna tillsyn”, fortsätter han.

SEB:s vd Johan Torgeby har tidigare tonat ned riskerna för att även Wallenbergssfärens bank skulle vara inblandad i den baltiska penningtvättshärvan.

Så lät det även från Swedbank innan det började läcka ut interna rapporter som pekade på motsatsen. Har även SEB några interna rapporter gömda i byrålådan som pekar på misstänkt penningtvätt i Baltikum i en större skala?

”Vi har undersökt allt upp och ner, till vänster och till höger, och har relativt mycket resurser till vårt förfogande och vi har gjort det under lång tid. Jag menar inte att tona ned, utan jag menar att vara faktabaserad, och vi har inte hittat några tecken på att vi systematiskt har varit utnyttjade”, säger Johan Torgeby.

”Skulle vi hitta något som är mer av den systematiska naturen så kommer vi gå ut med det”, fortsätter han.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?