Annons

SEB påbörjar gigantisk flytt till miljardfastighet

Vit, stor och avlång. Som ett minne från före krisen på 90-talet ringlar sig den S-formade byggnaden fram i Rissne. I 25 år har SEB huserat i området. Mer eller mindre ensamma. Nu överger storbanken kolossen för att flytta till nya lokaler.

Bild:SEB

I helgen går det första flyttlasset från Rissne. Siktet är ställt mot Solna och Arenastaden, dit upp emot 4.500 personer ska flytta till SEB SEB A -0,49% Dagens utveckling :s nya bankkontor. Bakom sig lämnar banken komplexet Bankhus 90. En kontorsbyggnad som varit del av Rissnes stadsbild sedan 90-talet.

Det var bara 25 år sedan som SEB tog initiativet att flytta ut från Stockholms innerstad. Förhoppningen med Bankhus 90 var att få ett nytt nav där alla medarbetare fanns under ett tak, och att stora delar av Företagsstockholm skulle följa efter till området. Så blev dock inte fallet. Bankkrisen kom och Nordbanken, som också tänkt flytta ut, gick i konkurs. Visserligen uppfördes andra kontorsbyggnader utanför Stockholms stadskärna. Men inte i Rissne.

”Vi blev ju ganska ensamma därute till slut”, säger Viveka Hirdman-Rydberg, kommunikationsdirektör på SEB när hon tänker tillbaka på flytten.

Innan utflyttningen till Rissne satt SEB på flera olika ställen i huvudstaden. Enligt Viveka Hirdman-Rydberg lyckades SEB-personalen fylla en hel Hötorgsskrapa med sin personal som huserade i olika inhyrda lokaler i innerstaden. Något som fick den dåvarande bankledningen att blicka mot Stockholms utkanter.

”Därför lät man bygga Bankhus 90 ute i Rissne. Idag är området nästan som ett öde Gärdet, men då var tanken att det skulle bli en kontorsmiljö i området. Istället hamnade de andra företagen ute i Kista”, säger hon.

Trots flytten ut till komplexet Bankhus 90 på 93.000 kvadratmeter, blev fortfarande inte all SEB-personal samlad under ett tak, utan fördelades över fyra kontor i Stockholm. Och i Rissne blev de milslånga korridorerna sällan en bra möjlighet för kollegorna på SEB att mötas. Något som inte håller i dagens arbetsklimat.

”Man ska inte underskatta fördelarna med att kunna ses spontant vid kaffeapparaten, eller att man sitter och talas vid. Hus byggs efter hur folk jobbar vid en viss tidpunkt och idag är arbetslivet väldigt annorlunda än det var då”, säger Viveka Hirdman-Rydberg.

Samtidigt ser hon tillbaka på delar av vistelsen i Bankhus 90 som hon kommer att sakna. Bland annat byggnadens arkitektur. Och hon är medveten om att många medarbetare inte kommer få lika nära till jobbet i och med flytten.

”Men den stora vinsten blir ändå att gå från 4 fastigheter som vi har nu, till att gå till 2 fastigheter. Över 4.500 människor kommer till slut flytta in till Arenastaden”, säger hon.

Den nya lokalen i Solna har allt som Bankhus 90 inte kunde erbjuda. För de anställda kommer det finnas tillgång till gymnastiksal, motionshall, 1.200 cykelparkeringar, en hörsal och en cykeldusch. Samt två restauranger, ett café och massvis med konstverk.

"Vi har verkligen viljat skapa moderna, nya, öppna former av arbetsytor för våra medarbetare. Vi har gjort en stor investering i samtida nordisk konst till ett värde för 50 miljoner kronor", säger Viveka Hirdman-Rydberg

Solnabyggnaden ska också vara miljövänlig och har 1.000 kvadramtmeter solceller och en låg energiförbrukning. Utöver Arenastaden kommer SEB ha kvar sitt högkvarter i Kungsträdgården i centrala Stockholm.

Sedan många år tillbaka äger SEB inte längre Bankhus 90. Nu är RBS Nordisk Renting ägare av fastigheten, och trots att en mycket liten del av SEB:s dataverksamhet kommer att vara kvar i byggnaden vet Viveka Hirdman-Rydberg inte om någon, och i så fall vilka, ska flytta in i byggnaden efter banken.

Men en sak är säkert. SEB har lärt sig av sitt misstag. Nu flyttar de till en blomstrande kontorsmiljö, med Skandinaviens största galleria, Sveriges nationalarena och Telias huvudkontor bland några av grannarna. Vad som sker med det S-formade landmärket ute i Rissne får tiden utröna.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Financial Consulting HubAnnons

Kombinerad kompetens inom teknik och finans gör The Financial Consulting Hub unikt

Peter Larsson och Henrik Teneberg
Peter Larsson och Henrik Teneberg

The Financial Consulting Hub är det enda ledande konsultföretaget inom risk och regelefterlevnad som samlar nästan enbart senior kompetens. Företaget erbjuder ett komplett utbud av tjänster, expertis och mjukvaror för att hjälpa försäkringsföretag och banker att vara effektiva och lönsamma i en alltmer utmanande miljö med komplexa regulatoriska krav.

The Financial Consulting Hub (FCH) är ensamma om sin affärsmodell ur två perspektiv; förutom att integrera konsulttjänster och mjukvaror är företaget både ett klassiskt konsultbolag och en paraplyorganisation som samlar marknadens ledande experter. 

– Vi samlar över 1000 seniora konsulter och är en hub för finansiella tjänster inom risk- och regelefterlevnad. De flesta av våra anställda har omkring 20 års erfarenhet inom respektive riskområde. Därutöver har vi en stor mängd konsulter som är anslutna till vår paraplyorganisation, vilket gör att vi har ett komplett utbud som inkluderar både riskhantering och regelefterlevnad, aktuariella tjänster, implementationsstöd av mjukvaror, outsourcingerbjudanden, förvaltningsstöd, projektledning med mera. Den positionen är vi ensamma om, säger Peter Larsson, grundare och Managing Partner för FCH.

Ramavtal med större aktörer

FCH startades för två och ett halvt år sedan. Många av både grundare och medarbetare var redan verksamma inom branschen, men det fanns en övertygelse om att det fanns ett bättre sätt att agera rådgivare till kunderna. Idag är FCH det enda konsultbolaget vars huvudfokus ligger på försäkringssidan i första hand, och på bank i andra.

– Inom försäkring är vi verksamma inom hela bredden av risk- och regelefterlevnad som finns. Det gör att vi är väl bekanta med samtliga regelverk och därtill har vi ramavtal med de flesta större aktörer.

Spetskompetens inom IT

Förutom dessa områden har FCH också spetskompetens inom IT med inriktning på finanssektorn. Peter betonar att företaget inte är ett IT-konsultbolag, utan att de snarare hamnar mellan teknik och verksamhetsprocesser. 

– Våra systemaktuarier är specialiserade på att bistå med till exempel implementering av aktuariesystem för allt från riskhantering och regelefterlevnad till integrering av olika modeller och effektivisering av bland annat datahantering och prestanda. Det finns kanske en handfull av dessa specialister i hela Norden och flertalet av dem hittar man hos oss.

En självklar samarbetspartner

Den kombinerade kompetens inom teknik och finans som finns hos FCH gör konsultbolaget unikt rustat för att vara en självklar samarbetspartner. Medan många konkurrenter har bristande tekniska kunskaper har systemaktörerna ute på marknaden å sin sida sällan förståelse för hur bank- och försäkringsverksamhet egentligen fungerar och hur komplexa regelverken faktiskt är. För många aktörer inom finanssektorn kan de ständigt föränderliga regulatoriska kraven innebära omfattande utmaningar, inte minst vad gäller att hantera all data och sköta rapportering, men också gällande programmering, dataintegration, riskberäkningar och intern styrning och kontroll. 

– FCH arbetar dagligdags med att uppfylla de krav som ställs på sund företagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad. Exempelvis arbetar vi mycket med IFRS17, som träder ikraft 1/1-2023, vilket ställer nya krav på hur försäkringskontrakt ska värderas. Det ställer i sin tur långtgående krav på företagens IT-system för exempelvis skuldvärdering, hantering av data i syfte att säkra god datakvalitet och rapportering. Andra viktiga regelverk som vi dagligen arbetar med är tjänstepensionsdirektivet och solvens II där vi ser att företagen fortfarande behöver mycket stöd.

Ad hoc-arbete innebär risker

Peter berättar att det fortfarande finns många försäkringsbolag som huvudsakligen arbetar manuellt, i system som inte är kopplade till nya krav och regelverk. Saker som riskhanteringsfunktioner, analyser, uppföljning och rapportering sker på ad hoc-basis och det innebär signifikanta risker.

– Den digitala transformationen innebär enorma nya möjligheter för dessa företag. Därför arbetar vi hårt för att hjälpa våra kunder att gå från sina utdaterade, manuella processer till mer robusta, automatiserade och kontrollerade processer.  Vi lägger mycket tid på att säkra en god styrning och kontroll, strukturera processer och säkerställa att datan blir hanterbar, spårbar, versionshanterad och följer de principer som finns i respektive rådande regelverk.  

Medan FCH har vuxit med 300-400 procent per år sedan starten, har företaget inte satt upp några specifika tillväxtmål framöver. Istället befinner det sig i en utvecklingsfas där det mognar som bolag och tittar på nya marknader. 

– Det inkluderar också att rekrytera en ny styrelse för tillträde till hösten och att ta in nya partners. Det är verkligen ett spännande skede, avslutar Peter.

Läs mer om The Financial Consulting Hub

FAKTA OM THE FINANCIAL CONSULTING HUB

The Financial Consulting Hub (FCH) grundades i Stockholm 2017 och är idag ett ledande nordiskt konsultföretag verksamt inom riskhantering och regelefterlevnad. Företaget erbjuder ett komplett utbud av tjänster, expertis och mjukvaror i syfte att stödja försäkringsföretag och banker i sitt arbete att vara effektiva och lönsamma i en alltmer utmanande miljö med långtgående regulatoriska krav.

FCH arbetar med kunder i alla segment, från marknadens största bolag till mindre aktörer som behöver tillgång till marknadens ledande experter. Som enda konsultbolaget i Norden som samlar nästan enbart senior kompetens är FCH:s kunderbjudande unikt. 

E-post: info@financialconsultinghub.com

Växel: +46 8 280 818

Det går också bra att kontakta Peter Larsson, VD på The Financial Consulting Hub, för vidare information.

E-post: peter.larsson@financialconsultinghub.com

Mobil: +46 73 562 51 89

 

Mer från Financial Consulting Hub

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Financial Consulting Hub och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?