1515

Se den nya tågstationen före alla andra

På måndag öppnar Citybanan, en sex kilometer lång bana som löper mellan Solna och Stockholm Södra. Men resan mot en bättre kollektivtrafik har kantats av tragedier.

Bild:Hanna Wemmenhag/Di-tv

På måndag morgon avgår de första tågen från de två nya stationerna, Stockholm City och Stockholm Odenplan. Stationerna ersätter de två gamla tunnelbanestationerna Stockholm Centralstation och Karlberg som nu läggs ner.

Det är Trafikverket som har ansvarat för bygget som syftar till att göra det lättare för fler att resa kollektivt. Men för pendlare från Karlberg innebär nedläggningen av stationen en lite längre sträcka till det påkostade Stockholm Odenplan. Även busstrafiken kan komma att påverkas.

”Stockholms kollektivtrafik är ett integrerat system så förbättringarna i tågtrafiken underlättar även för bussresenärerna. Men det innebär också att vi kommer behöva matcha buss och tåg på bättre sätt, och vi kommer att behöva utveckla busstrafiken så småningom”, säger Kristoffer Tomsons, trafiklandstingsråd i Stockholm.

Under fredagens inofficiella invigning av den utsmyckade Stockholm Odenplan avslöjade Kristoffer Tomsons ett förslag på en utökad pendeltågstrafik.

”Förändringarna skulle innebära att pendeltågstrafiken skulle öka med 70 avgångar om dagen,”, säger han och tillägger att det nu är upp till Trafikverket att avgöra om förändringarna sätts i verket.

Projektet drogs igång 2007 och har kostat nästan 17 miljarder kronor att genomföra.

”Vi har hållit oss inom budget och tidsram. Vi kommer erbjuda stockholmarna, och besökare, en tätare och säkrare tågtrafik”, säger Kristoffer Tomsons.

Trots stolta ord från ledningen så finns det flera tragiska förluster i projektet. Sex människor involverade i projektet har fått sätta livet till under byggandet av den nya banan.  Utöver dessa tragedier har 150 skadeanmälningar gjorts och nästan 1.000 tillbud rapporterats.

”Vi måste fortsätta att följa upp hur och varför sådana olyckor kan förekomma. Det är viktiga lärdomar nu när vi ska bygga ut tunnelbanan”, säger han.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Större, starkare och smartare – detta är nya S-Klass

Komfort. Kvalitet. Och tekniska innovationer.

I snart 50 år har Mercedes-Benz S-Klass varit en föregångare i bilvärlden.

Och när den sjunde generationen av modellen nu finns i Sverige är detta tydligare än någonsin.

Se bilderna på nya smarta Mercedes-Benz S-Klass. 

1972 var året då Mercedes-Benz S-Klass blev ett begrepp. Lyx, kvalitet och ny teknik har alltid varit ledstjärnor för den tyska biltillverkaren, men den första generationen av S-Klass markerar en ny nivå. Och genom åren har varje generation av modellen satt ribban allt högre med bättre komfort, högre säkerhet och nya tekniska innovationer.

Lyser upp fotgängare

Den sjunde generationen av världens mest sålda lyxsedan finns nu i Sverige, och den frångår inte traditionen i något avseende. Nivån för komfort och säkerhet har höjts ytterligare och modellen visar upp flera nya funktioner. Vad sägs till exempel om att strålkastarna kan projicera bilder på vägbanan, för att informera både förare och medtrafikanter? Om bilen till exempel närmar sig ett vägarbete visas en grävmaskin, och om en fotgängare närmar sig kan personen lysas upp extra med riktad strålkastare.

Implementerad AR-teknik

Head up-display i vindrutan har många bilar numera, men i nya S-Klass kan den kombineras med så kallad augmented reality (AR). Föraren får vägledning, inte bara om att det är dags att svänga, utan en tydlig anvisning exakt var i korsningen eller vilket körfält som bör väljas. Det sker med pilar som pekar på den verkliga vägbanan.

En del i bilens aktiva säkerhetssystem är att karossen höjs med upp till åtta centimeter för att minska riskerna vid en sidokollision. Om bilen drar slutsatsen att en påkörning från sidan är på väg att ske höjs fjädringen så att kollisionskraften hamnar där säkerhetsstrukturen är som starkast.

Läser av huvudrörelser och kroppsspråk

Interiören har ett starkare fokus på bekvämlighet och design än någonsin tidigare. En central del i upplevelsen är det nya infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det präglar den 12,8 tum stora MBUX-skärmen på mittkonsolen, men erbjuder även många funktioner som kan styras med rösten eller handrörelser. Systemet kan identifiera olika röster och anpassa bilens inställningar, men det kan även läsa av både huvudrörelser och kroppsspråk.

Förarmiljön präglas av den 12,3 tum stora instrumentskärmen med 3D-teknik. För att uppleva 3D-film i en biosalong krävs ofta speciella glasögon, men i nya Mercedes-Benz S-Klass är 3D-upplevelsen ständigt närvarande i förarens blickfång.

Att nya S-Klass dessutom har teknik för självkörande funktioner i nivå 3 (gäller till en början vissa sträckor i Tyskland), kan parkera helt utan förarens medverkan i vissa parkeringsgarage och finns i effektiva laddhybridversioner är ytterligare bevis för att ledartröjan sitter kvar. Där den suttit sedan 1972.

Skräddarsy din nya lyxsedan – nu är Mercedes-Benz S-Klass här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?