1515

SD-toppen om extraval: Har inget att frukta

Sverigedemokraterna kan tänka sig ett extraval i Sverige. Partiets gruppledare säger i Ekots lördagsintervju att SD har goda förutsättningar att gå framåt i ett sådant val.

Mattias Karlsson, gruppledare för SD.
Mattias Karlsson, gruppledare för SD.Foto:Stefan Jerrevång/TT

Det är fortfarande oklart vem som ska bilda regering i Sverige. Mattias Karlsson säger att den som vill ha SD:s aktiva stöd för att bli statsminister eller få igenom sin budget måste ge någonting tillbaka.

"Vi måste få någonting på de fyra fokusområden som vi pekat ut", säger Karlsson i intervjun.

Det rör sig om en mer restriktiv invandringspolitik, kortare vårdköer, krafttag mot ökad brottslighet och att förbättra fattigpensionärernas situation.

Partiet kan tänka sig ett extraval om det inte går att enas om en statsminister.

"Definitivt. Vi har ingenting att frukta."

Mattias Karlsson bedömer att SD har goda förutsättningar att gå framåt i ett extraval.

Dagen efter valet skrev Karlsson, SD:s gruppledare i riksdagen, ett mycket uppmärksammat inlägg på Facebook. I det skrev han bland att "Sverige är riktigt illa ute".

Han förutsåg även en "existentiell kamp om vår kulturs och vår nations överlevnad. Det finns bara två val, seger eller död".

"Det är en ganska tillspetsad retorik. Det var ett pep talk till våra valarbetare som är ganska trötta nu, men som snart måste ge sig in i en ny EU-valrörelse och kanske till och med ett extraval", säger Mattias Karlsson i intervjun.

Läs Di:s intervju med Mattias Karlsson där han försvarar det kritiserade inlägget och ger sin syn på regeringsläget: "Vi tänker inte aktivt stödja något regeringsalternativ om vi inte får någonting tillbaka".

Andreas Johansson Heinö, statsvetare knuten till tankesmedjan Timbro, blev inte förvånad över Karlssons inlägg.

"Det ligger i linje med ganska många inlägg han har gjort genom åren där det ofta är det här svulstiga språkbruket. Det bekräftar snarare vilken sorts nationalism som partiet står för", säger han till TT.

Han tror inte att inlägget kan påverka möjligheten till förhandlingar mellan SD å ena sidan och Moderaterna och Kristdemokraterna å andra om det skulle bli aktuellt längre fram.

"Däremot kvarstår detta som indikator på hur pass radikal nationalismen är i SD. Det är besvärande för de inom M och KD som vill öppna förhandlingsvägen. Man vill att det här ska vara ett mer vanligt populistiskt parti som kan ge med sig eller som man kan tämja."


Innehåll från KINTO MobilityAnnons

Biltjänsten du anpassar efter ditt behov – just nu

Flexiblare arbetsliv och flexiblare näringsliv ställer högre krav på flexiblare mobilitet. Det förändrade arbetsliv som många nu upplever i kombination med en fördjupad syn på näringslivets miljö- och klimatpåverkan ger helt nya möjligheter för företagens transportbehov. Varför låsa fast dig genom att köpa eller leasa bil när du kan logga in på en helt ny mobilitetstjänst?

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility 

Inget företag kan i dag bortse från miljö- och klimatfrågorna. Det som för tio år sedan var en krydda i kommunikationen utåt, har i dag blivit en av de tyngre värdegrunderna för näringslivet. Och synen på mobilitet är inget undantag. 

När företag i storstadsregionerna skickar ut sina anställda på kundbesök har de tidigare ofta valt mellan att låta medarbetarna ta sin egen bil, använda företagets bilpool eller få tillgång till en leasad tjänstebil.

Men pandemin har satt fart på hemarbetartrenden och allt fler som bor i storstadsregionerna väljer bort att äga en privat bil om de inte behöver pendla till jobbet varje dag. Att betala leasing för en tjänstebil som används mer sällan upplevs av många varken som miljösmart eller ekonomiskt. Och en egen bilpool kräver både mycket kapital och administration.

Full flexibilitet 

Det är därför allt fler företag vänder blickarna mot Toyotas nya mobilitetskloka satsning KINTO. Med KINTO kan företag välja bil efter behov. 

En timme? En dag? En månad? Räcker det med en nätt Yaris elhybrid eller behöver du en transportbil som Proace? KINTO erbjuder dig full flexibilitet för såväl tid som storlek.

I dagsläget finns två lösningar: 

*KINTO Share är en bilpoolslösning där de anställda får tillgång till både bil och parkering. Man kan boka digitalt och väljer sedan en KINTO-plats nära bostaden, på jobbet eller under resan. Om en anställd på ett företag i Malmö ska åka till Stockholm på kundbesök, kan denne först ta tåget och sedan byta till en bil som väntar vid stationen. Det frigör tid till att kunna arbeta på tåget i stället för att behöva tillbringa flera timmar bakom ratten.

*KINTO Flex är en abonnemangslösning för företag som behöver bil i längre perioder. Företaget kan då abonnera på en bil från 30 dagar och uppåt, så länge som den behövs, till ett fast pris. Flex-abonnemanget kan liknas vid företagsleasing, fast utan oväntade tilläggskostnader, samt att bolaget slipper binda upp kapital och vara fast i långa avtal. Dessutom slipper företaget långa väntetider, då bilen med detta upplägg levereras till företaget på endast fyra dagar. Fordonsskatt, försäkring, service och andra kringkostnader är inkluderade i det fasta månadspriset. 

Mindre miljöpåverkan och lägre kostnader

Båda lösningarna innebär att företaget får stora möjligheter att anpassa sig efter hur transportbehovet ser ut för stunden. Om man plötsligt behöver fler bilar, så är det bara att boka fler. Tillkommer det personer som ska åka med går det bra att välja en större bil. Om exempelvis en maskin ska installeras hos en kund bokar man med fördel en Proace. 

Ytterligare en fördel med KINTO är att administrationen blir betydligt enklare. Inga körjournaler, inget krångel. Och behovet av att hyra parkeringsplats försvinner.

Genom att vara många som delar på KINTO:s bilar, som är el- eller laddhybrider, blir både företagets miljöpåverkan mindre och kostnaderna lägre. 

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility 

 

 

Mer från KINTO Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KINTO Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?