1515
Annons

SD-toppen investerar i oljebolaget: "Kontroversiellt innehav”

Finansministerkandidaten Oscar Sjöstedt (SD) äger aktier i prospekteringsbolaget Africa Oil. Investeringen är kontroversiell, anser Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Oscar Sjöstedt (SD)
Oscar Sjöstedt (SD)Bild:TT

Sverigedemokraten Oscar Sjöstedt är den enda finanspolitiska talespersonen bland riksdagspartierna som äger aktier på Stockholmsbörsen. Han har innehav i 13 bolag, till ett värde om cirka 1,2 miljoner kronor, enligt vad han själv uppger till Di.

I sin portfölj har Oscar Sjöstedt slagsida mot klassiska branscher. Han har bland annat pytsat in pengar i fastighetsbolagen Akelius och Balder, respektive de båda investmentjättarna Investor och Kinnevik.

”Min filosofi är annars ganska torr och tråkig: stabila direktutdelande bolag, så får tiden och ränta på ränta-effekten göra sitt. Visst, det blir inte guld och gröna skogar imorgon, men man tryggar sin pension”, säger Oscar Sjöstedt i ett mejl till Di.

Ett innehav sticker dock ut i portföljen, menar Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. Det handlar om oljeprospekteringsbolaget Africa Oil, där Lundinsfären återfinns som näst största ägare. Oscar Sjöstedt är ensam i riksdagen om att äga aktier i det stundtals kritiserade bolaget.

”Africa Oil har en minst sagt turbulent historia och är ett väldigt ifrågasatt bolag, vilket gör att det är förvånande att det dyker upp i en portfölj hos den här typen av politiker. Jag tycker att det är ett kontroversiellt innehav”, säger Joakim Bornold.

Sparekonomen pekar bland annat på anklagelserna om att Africa Oil bidragit till brott mot mänskliga rättigheter i Etiopien.

Lundinfamiljens brist på transparens i sina affärer har tidigare kritiserats av försäkringsjätten Folksam. Under 2012 valde man till exempel att sälja hela sitt innehav i sfärens flaggskepp Lundin Petroleum.

Då uppgav Carina Lundberg Markow, chef för ägarfrågor på Folksam, att man inte skulle vilja äga aktier i Africa Oil. Sedan dess har dock ingen ny prövning av bolaget genomförts.

”Men rent allmänt ställer vi mycket höga krav för att tillåta investeringar i renodlade fossilbolag”, säger hon till Di.

Africa Oil har genomgående förnekat alla påståenden om oegentligheter i Etiopien och lämnat landet sedan några år tillbaka. Det tar också Oscar Sjöstedt fasta på, som menar att kritiken mot hans investering därför "blir lite konstig".

”Jag har läst på det jag kan om deras arbete med CSR. Men jag får lita på att exempelvis Nordea, som är en av bolagets största institutionella ägare, har mer omfattande resurser än jag själv att göra en vederbörlig due diligence innan de beslutar att investera sina kunders pengar”, säger SD-toppen.

Oscar Sjöstedt är Sverigedemokraternas kandidat till finansministerposten. Ändå ser han inga problem med att spekulera sina besparingar i det privata näringslivet.

”Jag blir lite ledsen över hur många som antingen inte sparar alls eller betalar hutlösa avgifter till olika förvaltare som sällan eller aldrig levererar, för att de känner att de själva inte har koll”, säger Oscar Sjöstedt.

Erik Skoglund, delägare och korruptionsexpert på revisionsbyrån EY, är delvis av en annan åsikt. Han menar att det generellt finns en risk att politikernas ägarintressen kolliderar med beslutsfattandet.

”Om du sitter i ledningen för ett parti är det ännu mer känsligt. Då utformar du politiken, och sedan är det inte helt ovanligt att ledamöterna ska följa partipiskan och rösta åt ett visst håll”, säger han.

Därmed inte sagt att riksdagsledamöterna bör undvika att äga aktier, påpekar Erik Skoglund. Han säger att det finns ett intresse att politikerna ska spegla medborgarna i stort.

”Sedan är det en avståndsfråga. Extremfallet är om det handlar om ett beslut som direkt berör ett bolag man äger”, säger han.

https://infogr.am/oscar-sjostedts-aktieportfolj-1gk92ej83g6np16


Hälften av SAS kapacitet kan slås ut: ”Katastrofalt”

Trots intensiva förhandlingar även under midsommarhelgen rycker en SAS-strejk allt närmare.

Bolaget tvingas då ställa in nästan hälften av sina flygningar, och kunderna kommer ha mycket svårt att hitta andra lösningar.

”Det vore faktiskt katastrofalt”, säger Karin Nyman på SAS till Di.

Foto:Johan Nilsson/TT

Natten till onsdag löses strejkvarslet mot SAS ut om inte parterna enas innan dess.

”Vi har jobbat oavbrutet i tio, tolv dagar. Det är ett massivt arbete som pågår hela tiden”, säger Jan Sjölin, som medlingsinstitutet har gett uppdraget att försöka ena parterna, till Dagens industri.

Förhandlingarna, som sker i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm, sker mellan SAS och SAS Pilot Group, SPG, som samlar de fyra nationella fackförbunden Svensk Pilotförening, Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening samt Scandinavian Norge Flygerforening.

”SPG förhandlar för alla fackföreningarna, men sedan skrivs avtalen med var och en”, säger Rebecca Rosenvinge, pressansvarig för Svensk Pilotförening, till Di.

Själva innehållet i förhandlingarna vill hon inte säga något om.

”Vi kommer inte att kommentera förhandlingarna under medlingsprocessen.”

Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren är för närvarande ordförande för SPG, och leder därmed förhandlingarna. 

Förhandlingarna tog bara paus på själva midsommarafton, berättar Jan Sjölin.

”Vi hade ett digitalt möte på midsommardagen, men vi är i selen hela tiden.”

Har andan i samtalen blivit mer eller mindre konstruktiv?
”Det kommenterar jag inte.”

Det är emellertid väl känt att parterna står mycket långt ifrån varandra, då det inte bara handlar om villkor som löner i ett nytt kollektivavtal. Pilotfacken är mycket kritiska till de interna bemanningsföretag, bland annat med bas på Irland, som SAS i allt högre utsträckning begagnar sig av.

Om inte parterna enas kommer närmare 900 piloter att lägga ned arbetet, och SAS utlysa en så kallad spegellockout.

På midnattsslaget försvinner ungefär hälften av kapaciteten i ett svep, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

”Det varierar väldigt mycket från dag till dag, men när vi flyger som vanligt har vi ungefär 600 flygningar per dag och ungefär 60.000 passagerare i snitt. I en strejk, på det sätt den är varslad, skulle 200-250 flygningar per dag drabbas, och någonstans mellan 20.000 och 30.000 passagerare”, säger hon till Di.

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.
Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.Foto:Emma-Sofia Olsson

Enligt henne är det ”näst intill omöjligt” att snabbt hyra in kapacitet från annat håll.

”Det här är den kapacitet vi har. Bokningstrycket på alla flygbolag är jättehögt. Det är alltid så i högsäsong, och än mer i år. Det kommer i stort sett att vara jättesvårt att boka om till något annat, det betyder att det är många kunder som inte kommer att komma iväg på sina semestrar. Det vore faktiskt katastrofalt.”

SAS erbjuder nu sina kunder gratis ombokning, i upp till ett år, för avgångar fram till den 1 juli.

Blir strejken verklighet slår det extra hårt mot Danmark.

Den klassiska cykeltävlingen Tour de France inleds nämligen i år i Danmark, med ett individuellt tempolopp på 13,2 kilometer i Köpenhamn, den 1 juli. Mängder av cykelentusiaster har planerat att resa dit för att se premiären.

SAS-aktien backade med omkring 3 procent på en i övrigt starkt stigande börs på måndagen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?