1515
Annons

SD: Regeringen måste sänka bensinskatten

Drivmedelspriserna har skjutit i höjden och regeringen analyserar nu om det behövs någon form av stöd.

Sverigedemokraterna anser att regeringen måste agera snabbt.

SD:s partiledare Jimmie Åkesson.
SD:s partiledare Jimmie Åkesson.Foto:Amanda Lindgren

Bensinen kostar på torsdagen 20,95 kronor litern, genomsnittet i februari för ett år sedan låg på 15,10 kronor, medan dieselpriset är uppe i 24,37 kronor litern. För ett år sedan låg dieselpriset på kring 15,60 kronor litern.

”Rysslands agerande skapar stor osäkerhet och gör att marknaden för både olja och gas sticker iväg”, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TT.

”Det är en realitet att det här kriget påverkar också oss i Sverige.”

Enligt Damberg analyserar finansdepartementet olika scenarier och vad som skulle vara mest träffsäkert att göra för att mildra effekterna.

”Vi utesluter inga alternativ just nu, därför att detta är ett scenario som är högst reellt”, säger Damberg.

”Vi måste också förbereda oss på en situation där det här inte är kortvarigt, utan blir en långsiktig situation. Det gör att man måste tänka igenom vilka stöd som kan vara lämpliga – om man ska gå in med stöd – och också fortsätta arbetet med att göra oss mindre beroende av den ryska oljan i våra drivmedel.”

Regeringen har tidigare aviserat att det i vår kommer ett lagförslag på ett nytt reseavdrag. Det påverkar människor som är beroende av bilen för att komma till jobbet. Men det förslaget tar inte hand om den akuta situationen.

”Det vi talar om nu är krisåtgärder av en annan karaktär”, säger Mikael Damberg utan att vilja gå in på detaljer.

SD-ledaren Jimmie Åkesson säger att läget har varit akut länge.

”Nu måste regeringen agera. Vi hade partiledarmöte i går, och då lyfte jag detta. Ska vi få uthållighet i sanktionerna måste vi göra något också på hemmaplan. Man kan skylla på Putin och kriget men till stor del är drivmedelspriserna i Sverige svensk politik”, säger han.

Omkring 55 procent av drivmedelspriserna utgörs av skatt.

Sverigedemokraterna vill sänka skatten och reduktionsplikten på drivmedel, men något konkret förslag kan Åkesson inte presentera i dagsläget. Partiet har tidigare föreslagit en sänkt reduktionsplikt på diesel från 30,5 till 5 procent. Om både skatt och reduktionsplikt sänks så skulle det enligt Åkesson kunna innebära fyra, fem kronor lägre pris vid pump.

”Det är fullt möjligt att sänka dieselpriset med fyra, fem kronor vid pump och regeringen behöver ta ett snabbt initiativ nu”, säger han.

Att sänka skatten är dock en dyr åtgärd. Den 1 maj sänks priset vid pump med 50 öre per litern, efter ett förslag från SD, Kristdemokraterna och Moderaterna. Det innebär att skatteintäkterna minskar med 2,4 miljarder under 2022.

Men den sänkningen är inte tillräcklig, enligt Åkesson.

”Nu behövs det mycket mer. Det måste inte vara permanent men man behöver göra någonting åt de höga drivmedelsskatterna.”

LÄS MER: Ny bränslechock: Bensin och diesel rusar till nya rekordnivåer


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?