1515

SD, M, KD och L överens om stramare migration

Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna går gemensamt fram med nya lagförslag för en stramare migrationspolitik.

”Ska vi ha en chans att lösa de integrationsproblem vi har måste vi ha lägre invandring till Sverige, inte högre”, säger moderatledaren Ulf Kristersson.

De fyra partierna lägger nu fram ett gemensamt initiativ i socialförsäkringsutskottet som på flera gånger går emot regeringens lagförslag på området.

I ett synkroniserat pressutskick mellan partierna står att läsa att förslaget ”syftar till ett antal skarpa förändringar i förhållande till regeringens migrationsproposition.”

Centralt för förslagen är att de är stramare än det förslag som regeringen lagt fram.

”Sverige har väldigt stora integrationsproblem som syns på alla samhällsområden. Från barn som inte lär sig varken svenska eller matematik i skolan till den grova kriminaliteten. Ska vi ha en chans att lösa de integrationsproblem vi har måste vi ha lägre invandring till Sverige, inte högre”, säger Ulf Kristersson.

Finns en risk att människor med starka band till Sverige får svårare att etablera sig på grund av era åtstramningskrav?

”Människor som vill stanna i Sverige, som vill försörja sig själva, som vill fungera i det svenska samhället, förstår att man måste ha en inkomst och att man måste lära sig språket. Så det tror jag inte. Tvärt om kommer vi understryka vikten av att komma in i vårt samhälle, inte bara komma in i landet.”

M, KD, L och SD har bland annat kommit överens om att begränsa uppehållstillstånd av humanitära skäl, att krav på kunskaper i svenska och samhällskunskap för permanent uppehållstillstånd ska finnas med i lagstiftningen och en rad skarpare krav på försörjning vid anhöriginvandring.

Partierna vill också göra kriterierna för anhöriginvandring striktare.

”Det duger inte längre att vara generös med att släppa in människor i landet men sedan gömma bort dem och inte bry sig om att de inte kommer in i samhället. Vi ska hitta drivkrater till arbete och att man lär sig svenska”, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

I regeringen har det pågått en långtgående kamp mellan S och MP om hur migrationspolitiken ska utformas. S har velat se en mer restriktiv politik, medan MP arbetat för en generösare migrationspolitik.

Partierna gick i april fram med ett gemensamt förslag som föreslås börja gälla från och med juli i år.

”Vi ska inte tillbaka till 2015 års migra­tions­lag­stiftning”, sa justitie- och migrations­minister Morgan Johansson (S) då.

Men regeringens förslag utmanas nu alltså av M, KD, SD och L. De fyra partierna har 173 mandat i riksdagen.

Regeringen tillsammans med V och C har 174 mandat. Men det förutsätter att C sällar sig till regeringens förslag på området, vilket partiet ser ut att göra.

”Det första samarbetet mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna handlar om hur det ska bli svårare för utsatta människor att få skydd i Sverige genom att begränsa humanitära skäl och familjeåterförening”, skriver C-ledaren Annie Lööf på Twitter.

Stefan Löfven låter inte fördömandet av det nya samarbetet mellan M, KD, SD och L vänta.

”Det är tydligt att Jimmie Åkesson håller i taktpinnen i det nya högerkonservativa blocket”, skriver statsministern i en skriftlig kommentar till TT.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?